۵ هزار هکتار از باغات مرکبات فارس دچارعارضه خشکسالی است
۵ هزار هکتار از باغات مرکبات فارس دچارعارضه خشکسالی است

به گزارش پگاه خبر؛عارضه خشکی مرکبات، طی یک دهه اخیر شهرستان‌هایی که بیشترین سطح زیر کشت مرکبات را در استان فارس به خود اختصاص داده، درگیر نموده است.  به گفته کارشناسان، این عارضه تا حدی ناشناخته و شیوه‌های قطعی مقابله با آن هنوز کاملا مشخص نیست. در این میان شهرستان‌های داراب، جهرم و قیر و […]

به گزارش پگاه خبر؛عارضه خشکی مرکبات، طی یک دهه اخیر شهرستان‌هایی که بیشترین سطح زیر کشت مرکبات را در استان فارس به خود اختصاص داده، درگیر نموده است.

 به گفته کارشناسان، این عارضه تا حدی ناشناخته و شیوه‌های قطعی مقابله با آن هنوز کاملا مشخص نیست.

در این میان شهرستان‌های داراب، جهرم و قیر و کارزین که بیشترین سطح زیر کشت مرکبات را در استان فارس به خود اختصاص داده، بیش از سایر مناطق با این مشکل مواجه هستند.

از تغییرات اقلیمی و استفاده از مواد شیمیایی و غیرارگانیک به عنوان دلایل عمده این عارضه یاد می‌شود. در این شرایط، مرکبات با سرعت خشک شده و طی کمتر از یک شبانه روز، رو به زوال می‌روند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی فارس در این زمینه با اشاره به اینکه خشکی مرکبات عارضه‌ای است که تاحدی ناشناخته مانده است،می گوید: از ابتدای شیوع این عارضه، از ۶۳ هزار هکتار مرکبات، پنج هزار هکتار دچار زوال شده که ۳۰ درصد درختان باغات را در برگرفت.

دبیری ادامه می‌دهد: این عارضه از سال ۹۳ تاکنون مرکبات فارس را تهدید نموده و در شهرستان‌های قیرکارزین، داراب و جهرم، بیشترین خسارات را وارد کرده است.

وی با اشاره به اینکه این عارضه مرکبات، به دو گونه زوال سریع و تدریجی تقسیم می‌شود، می‌افزاید: در زوال سریع بعد از ۲ هفته درختان به طور کامل خشک می شوند و که به بیماری ریشه مربوط است و در زوال تدریجی که از هشت سال پیش در جنوب کشور به ویژه استان فارس ایجاد شده، درختان بین یک تا سه سال دچار خشکی ممتد می‌شوند.

دبیری چهار عامل را برای این عارضه بر شما عنوان کرده و می‌گوید: این عارضه توسط اکیپ تخصصی متشکل از حشره‌شناس، گیاه‌شناس، قارچ شناس و خاک‌شناس مورد آزمایش قرار گرفته و پس از بررسی‌، کارشناسان به این نتیجه رسیدند که عواملی نظیر آفات و بیماری‌ها به ویژه قارچ‌های خاکی،استفاده از کود و سموم شیمیایی از‌‌‌‌‌ طریق آبیاری، تغییرات اقلیمی و خشکسالی همچنین عدم رعایت استانداردهای احداث باغ نظیر رعایت نکردن فاصله، سیستم آبیاری و نوع تغذیه، بیشترین عوامل خشکی را به خود اختصاص داده است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی فارس خاطرنشان می‌کند: از طریق پرسشنامه‌ای که بین کشاورزان توزیع شد، به این نتیجه رسیدیم که تعدادی از کشاورزان، ۳۰ قلم کود شیمیایی و سم را به طور خودسرانه در باغات خود استفاده می کنند و این موضوع مرکبات را با خشکی مواجه کرده است.

 دبیری البته تغییرات اقلیمی و خشکسالی را بیشترین عامل تاثیرگذار در خشکی مرکبات ذکر می‌کند و می‌گوید: در این عارضه، هر عاملی به نوعی دخیل است اما خشکسالی‌های متوالی در فارس، بیشترین عامل خشکی مرکبات این استان است.

به گفته این مسؤول، جهت بررسی این عارضه در جهرم و داراب به عنوان پایلوت، طرحی به اجرا درآمد و دستورالعمل‌های مربوط به باغات، نوع آبیاری و مقدار مجاز استفاده از کودها به بررسی گذاشته شد.

دبیری در زمینه تسهیلاتی که به کشاورزان ارائه می‌شود، اظهار می‌دارد: نماینده داراب به عنوان رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس، پیگیر دریافت تسهیلاتی برای کشاورزانی که مرکبات آنها دچار خسارت شده، است اما از این پیگیری، هنوز نتیجه‌ای حاصل نشده است.

انتهای پیام/ابراهیم‌عباسی