علم و فناوری پایه‌ی بزرگی برای قدرت کشور محسوب می‌شود
علم و فناوری پایه‌ی بزرگی برای قدرت کشور محسوب می‌شود

دکتر سعیدرضا عاملی؛ دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی،در سفر به شیراز با جمعی از مدیران و فعالان فرهنگی استان فارس دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش پگاه خبر؛دکتر سعیدرضا عاملی؛ دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: حضرت علی(ع) در حدیثی می فرمایند “مَن حَلُمَ لم یُفَرِّطْ فی أمرِهِ ، و عاشَ فی الناسِ حَمیدا…” کسى که اهل صبر و بردباری است، در امرش افراط نمی‌کند… یکی از افراط‌ها قضاوت نابجا است. بعضی اشخاص خیلی راحت قضاوت می‌کنند و از گزاره‌های کلی استفاده می‌کنند مثلاً می‌گویند شورای عالی انقلاب فرهنگی هیچ کاری نکرده است، در صورتی که این خلاف شأن رهبری نظام جمهوری اسلامی است که به شورایی که هیچ کاری نکرده! هر سه سال یکبار حکم بدهند، وظایف و ماموریت هایش را تمدید کنند و از جایگاه شورای عالی انقلاب فرهنگی دفاع کنند.

دکتر عاملی با بیان این مطلب که تنها شورای عالی میراث امامین انقلاب اسلامی، شورای عالی انقلاب فرهنگی است؛ گفت: البته معمار این شورا حکیم فرزانه انقلاب هستند. در این جلسه در پاسخ برخی که ضمانت اجرایی مصوبات برایشان سوال است باید بگویم، در ۱۹ آذر ۱۳۶۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی با حکم امام خمینی(ره) ابلاغ شد و قبل از شکل گیری شورای عالی انقلاب فرهنگی، ستاد انقلاب فرهنگی وجود داشت.

استاد دانشگاه تهران تصریح کرد: به زعم بنده مقام معظم رهبری و امام خمینی(ره) در حوزه فرهنگ و علم و فناوری به دنبال جایگزینی برای شورای انقلاب با آن اختیارات قانونی و اجرایی بودند که شورای عالی انقلاب فرهنگی در آن سطح تشکیل شد. برای فهم و اشراف بیشتر به موضوع چند نکته را عرض می‌کنم شورای عالی امنیت ملی، شورای عالی فضای مجازی و شورای عالی انقلاب فرهنگی منصوب رهبری است البته مجمع تشخیص مصلحت نظام هم منصوب حکیم فرزانه انقلاب اسلامی است اما جنبه مشورتی برای مقام معظم رهبری دارد. مجمع تشخیص مصلحت نظام مصوباتش به عنوان مشورت خدمت رهبری عرضه می‌شود و ایشان در صورتیکه تایید کنند، ابلاغ می‌شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: شورای عالی امنیت ملی باید مصوباتش به تایید مقام معظم رهبری برسد. شورای عالی فضای مجازی مصوباتش خدمت رهبری ارایه و اگر ایشان نکته‌ای نداشته باشند و ابلاغ می‌شود اما درحقیقت شورای عالی انقلاب فرهنگی به گونه‌ای دیگر است، درواقع حکیم فرزانه انقلاب اسلامی به شورای عالی انقلاب فرهنگی اذن داده‌اند یعنی در این زمینه تفویض امر کرده‌اند. مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی بدون گردش کار خدمت رهبری معظم انقلاب توسط رییس محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی ابلاغ می‌شود بنابراین این شورا از وزانت خاصی برخوردار است.

وی شورای عالی انقلاب فرهنگی را میراث گرانقدری عنوان کرد و گفت: این شورا ۸۰ سازمان مهم کشوری را تصویب کرده است که نباید به آسانی آنها را نادیده گرفت. مثلا “ستاد توسعه فناوری نانو” با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی شکل گرفت و امروز ایران در تولید علمی نانو در جهان از جایگاه هفتم برخوردار است. هفت کشور استانداردهای نانو در جهان را تایید می‌کنند و اگر امضای این هفت کشورها نباشد، هیچ استانداردی تایید نمی‌شود، جمهوری اسلامی ایران یکی از این هفت کشور است.

دکتر عاملی ضمن اشاره به اینکه مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی تا بدنه علم و فناوری کشور پیش روی کرده است، بیان کرد: از شورای گسترش آموزش عالی، معاونت علمی و فناوری، ستاد زیست فناوری تا ستاد گیاهان دارویی همگی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی هستند.  این موضوع حائز اهمیت که در جهش علمی به رتبه چهارم جهان دست یافته‌ایم و مقام معظم رهبری بارها فرمودند من تا زنده هستم در دفاع از علم و فناوری کوتاه نمی‌آیم. باید گفت علم و فناوری پایه‌ی بزرگی برای قدرت یک کشور محسوب می‌شود؛  تمام مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی منشاء اثر شده است.
وی اضافه کرد: آیین نامه ارتقای اساتید دانشگاه‌های کشور، محصول شورای عالی انقلاب فرهنگی است و شاید برخی از اعضای هیئت علمی و بنده به این آیین نامه اشکالاتی وارد بدانیم اما ریل گذاری چگونگی فرآیندهای دانشگاه را فراهم کرده است. درواقع جاهایی که شورای عالی انقلاب فرهنگی حضور نداشته است، ببینید چه اتفاق‌هایی افتاده است؟ یک میلیون معلم در کشور داریم، ۴۰۰ هزار نفر از این معلم‌ها با مصوبات غیرکارشناسی برخی نهادها وارد آموزش و پرورش شده‌اند که متوسط معدل آنها ۱۲ است که می‌خواهند به دانش آموزان ما تدریس کنند و ۳۰ درصد از این آمار تناسب رشته‌ای با نوع تدریس در مدارس ندارند. مثلا معلم شیمی، فیزیک درس می‌دهد و بالعکس! به واقع مصوباتی که شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب کرده، به صورت مرحله‌ای به موضوعات حساس ورود پیداکرده است به عنوان مثال ” سند مهندسی فرهنگی کشور” حتما با آن آشنایی داشته‌اید و ۳۰۰۰ نفر نخبه کشوری در این زمینه همفکری و هم اندیشی داشته‌اند. شما عنوان می‌کنید شورای عالی انقلاب فرهنگی در منصب بالای رده کشوری قرار دارد اما از هیچ کسی هم مشورت و همفکری نمی‌گیرید و این قضاوت‌ها صحیح نیست.
استاد دانشگاه تهران عنوان کرد: در وب سایت دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی به صورت پیشنهادی و تشویقی یک جایگاهی ایجاد کرده‌ایم که اهل نظر در زمینه‌های مختلف نظرات ایجابی، انتقادی و ساختاری خودشان را ارسال کنند. ما معلم‌ها زمانی که به سر کلاس می‌رویم، حاضران را به خاطر نیامدن غایبان دعوا می‌کنیم که چرا بدین گونه است و… بنده در این مدت کوتاه مسئولیتم در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، سفر دومی است که خدمت مدیران فرهنگی استان فارس رسیده‌ام، در این سفرها به دنبال اخذ نظرات مدیران فرهنگی کشور هستیم . اگر در سند مهندسی فرهنگی کشور با نظر مستقیم استان، برش استانی را تدوین می‌کنیم یعنی از بالا به پایین نگاه نمی‌کنیم درواقع به استان گفته‌ایم، شما سند را تدوین کنید.

دکتر عاملی خاطر نشان کرد: بلوغ سند نویسی در کشور شکل گرفته که در زمینه اسنادش، برش استانی تعریف کرده است. درحقیقت با توجه به ظرفیت‌ها و واقعیت‌های موجود استانی، اولویت‌ها در سند منظور و تصویب می‌شود.
وی در بخش دیگر سخنانش به ضمانت اجرایی مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی اشاره کرد و گفت: در دی ماه سال ۱۳۶۳ مقام معظم رهبری که در آن زمان در جایگاه رییس جمهوری بودند به امام خمینی(ره)  نامه‌ای می‌نویسند که آیا مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در حکم قانون است؟ امام خمینی(ره) می‌فرمایند باید به مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی ترتیب آثار داده شود. در واقع مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی لازم الاجرا است. حکیم فرزانه انقلاب در تعبیری مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی را مُر قانون تعبیر می‌کنند. حال اگر کارگزار اجرایی در زمینه اجرای مصوبات شورا کوتاهی می‌کند، سخنی دیگر است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ابراز کرد: رهبری در حکم سال ۱۳۹۳ از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی و دبیرخانه خواستند که اجرایی سازی مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی را پیگیری کنند که ساز و کار این امر را مهیا کردیم و گزارش‌های متعددی از دستگاه‌های اجرایی ذی ربط تهیه کرده‌ایم . به عنوان دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی دیروز با وزیر کشور برای بار دوم در زمینه سند جامع حجاب و عفاف نامه نگاری کردم. در شهریور سال ۱۳۹۸ سند جلسه ۸۲۰ را تصویب کرده‌ایم و از وزیر کشور سابق آقای رحمانی فضلی چند بار پیگیری کردیم که گزارشی از اجرا ارایه دهند لذا مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی لازم الاجرا و برای اجرائی شدن تحت نظارت و ارزیابی دبیرخانه قرار دارد. اگر با سنت حکیمانه رهبر فرزانه انقلاب اسلامی آشنایی داشته باشید، حتما مطالبات خود را باید براساس تدابیر رهبری دنبال کنید.
وی تصریح کرد: مقام معظم رهبری می‌فرمایند زمانی که روسای سه قوه و رییس سازمان برنامه و بودجه و اعضای حقوقی در حوزه علم و فناوری و فرهنگ در جلسه ای حضور دارند تصمیمات آنها اجرایی است. رییس سازمان برنامه بودجه در این شورا قرار دارد تا منابع مالی مصوبه را تامین کند. حال شما در کف میدان شاهد اتفاق خاصی نیستید، خب این موضوع قابل تامل است! باید گفت ما وظیفه داریم در هر مرحله‌ای بلوغ قدرتمندتری از کار شورای عالی انقلاب فرهنگی را تامین کنیم. در روز گذشته خدمت آقای میرکاظمی رییس سازمان برنامه بودجه بودم و عنوان کردم در برنامه پنج ساله باید سه سند راهبردی نقشه جامع علمی کشور، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و نقشه مهندسی فرهنگی کشور حضور داشته باشد. برنامه پنج ساله کشور باید بر اساس اسناد اولویت‌دار شورای عالی انقلاب فرهنگی تنظیم شود. همچنین بودجه سالیانه فرهنگ باید بر همین اساس تنظیم شود.
استاد دانشگاه تهران ادامه داد: دوستان ما به مرور زمان طی روزمرگی و چانه زنی، سیستم را ضعیف کرده‌ایم و اینکه شخصی در این جلسه می‌فرماید چرا ۳۷ سال از شکل گیری شورای عالی انقلاب فرهنگی گذشته است و شما در بازسازی انقلابی شورای عالی انقلاب فرهنگی، هیچ اقدامی نکرده‌اید؟ باید گفت در فرمایش اخیر رهبری در دیدار اول با دولت سیزدهم، دو حوزه را عنوان کردند که ما نیازمند به بازسازی نظام مدیریتی کشور هستیم و هم نیازمند بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی کشور هستیم. چرا این موضوع را مطرح کردند؟ به دلیل این است که بیش از ۴۰ سال از پیروزی انقلاب اسلامی گذاشته است و شاهد ساختارها و ماموریت‌های موازی هستیم و بعضی از ماموریت‌ها اساسا باید حذف شود، لذا نیازمند بازسازی ساختار مدیریتی هستیم.
دکتر عاملی تصریح کرد: برخی از دوستان در این جلسه در ستاد امر به معروف و نهی از منکر و استانداری هستند، شما که مجری هستید، پس در سطح خودتان بروید اجرا کنید. حال در اینجا من باید مطالبه گری کنم و از شما بپرسم در زمینه مصوبات چه کار کرده‌اید! چون من مجری نیستم بلکه مسئولیت دبیری شورای عالی انقلاب فرهنگی را در حوزه سیاست گذاری، برنامه ریزی و احراز اجرایی شدن مصوبات را به عهده دارم اگر در حیطه مسئولیتم کوتاهی کردم، مطالبه‌گر باشید و از من پاسخ بخواهید. هر مسئولی در هر سطحی، استانی، ملی و… باید مسئولیت‌های خود را به انجام برساند. بنابراین در حوزه ضمانت اجرایی تلاش داریم تا به صورت نظام مند پیش برویم همچنین با مقررات گذاری‌های دقیق سیستم ملزم به اجرا شود.
وی افزود: اخیرا مصوبه‌ای را شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر مطالبات مقام معظم رهبری و سیاست‌ها و برنامه‌های اقدامی در دستور کار قرار داده است بنابراین حکم رهبری را بدون کم و کاست مبنا قرار دادیم و در این زمینه برنامه اقدام تهیه شده است که یکی از آنها ساز و کار اجرایی سازمان برنامه و بودجه است تا موظف شود بودجه را براساس مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی تنظیم کند و امیدوارم این موضوع در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب برسد.

استاد دانشگاه تهران به اشتراکات سخنان مدیران فرهنگی در جلسه اشاره کرد و گفت: حجت الاسلام و المسلمین انجوی نژاد این شخصیت محترم و موفق در امر کار فرهنگی، فرمایشات درستی ارایه دادند. نکاتی هم که در این جلسه عنوان شد، تا حدی درست است. من هم از فرار مغزها ناراحت هستم اما جابه جایی افراد متفکر در دنیا اتفاق می‌افتد. درحقیقت همین مغزهایی که در داخل ایران هستند را باید دریابیم. به واقع باید بتوانیم شرایط اوج گیری و مداخله کننده آنها را فراهم کنیم. دشمن سهمش در این زمینه بسیار است و رهبری بارها در این زمینه اشاراتی داشته‌اند اما دوستان می‌گویند گردن دشمن نیندازید اما دشمن سهمش بزرگ است. دشمن سرمایه گذاری‌های وسیعی علیه جمهوری اسلامی کرده است، هیچ کشوری در دنیا نمی‌توانید بیابید که به اندازه ایران اسلامی دشمن داشته باشد، چرا؟ آنتونی گیدنز یکی از نظریه‌پردازان اجتماعی معاصر می‌گوید انقلاب‌ها عمدتا ریشه سوسیالیستی داشته‌اند و در دوره معاصر هیچ انقلابی نداشته‌ایم که منشاء آن دین باشد، انقلاب اسلامی ایران اولین انقلابی است که منشاء تحول اجتماعی آن دین بوده است. پیروزی انقلاب اسلامی آغاز تحولات بزرگی در جهان بر علیه نظام استکبار بوده است، لذا جهان استکبار بصورت فراگیر با ایران اسلامی مبارزه می کند.
دکتر سعیدرضا عاملی بیان کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی دوباره دین را به صحنه آورده است، این موضوع کار یک شب و دو شب و یک دهه نیست، انبیای بنی اسرائیل را خداوند عمر هزار ساله می‌داد و در آخر مردم به سخنانشان گوش نمی‌کردند؛ به هر حال نفس و شیطان در وجود انسان فعال است. کار فرهنگی و اصلاح و تعلیم و تربیت کار مشکلی است لذا سزاوار است با نگاه ساختن در میدان حاضر شویم. درحقیقت من بیشتر در این جلسات توقع طرح کارهای اساسی و الگوهای ساختاری از جانب دوستان فرهنگی را دارم. مباحثی را مطرح کنیم که یک گام به جلو رویم. درواقع من هم می‌توانم نطق‌های نقادانه در جمع دوستان فرهنگی داشته باشم تا همه را به باد انتقاد بگیرم اما بالاخره به جای یک پنجره شکسته‌ای، پنجره سالمی قرار دهید! حضرت علی(ع) در فرمایشی می‌فرمایند “التوفیق ممد العقل” موفقیت مددکار عقل است. فضای موفقیت را تقویت کنیم و نه فضای شکست  و شکستن دیگران را، ما موفقیت‌هایمان را به رخ هم بکشیم. در این ۴۳ سال به نظر اتفاقات بزرگی رخ داده است و جمع بزرگی از مومنین، متدینین را در کشور داریم و جمع بزرگی که دعایشان همه روز جهاد و شهادت در راه خدا است.
وی ادامه داد: به واقع در علم، در ساختن نسل پر توان موفق بوده‌ایم، در توسعه خدمات شهری و روستایی و توسعه آموزش عمومی و عالی موفقیت‌های بزرگی داشته‌ایم. البته خون شهدا نقش محوری در شکل گیری نسل آینده‌ای که مایه مباهات و باعث افتخار کشور است داشته و یک روحیه انقلابی و فداکاری را خلق کرده است. از طرف دیگر افرادی هم در کشور به دنبال فساد و دنیا طلبی هستند و چوب لای چرخ انقلاب در داخل کشور می‌گذارند که باید مواظبت کرد و جلوی آنها را گرفت و نوعی فساد زدایی از سیستم و نظام نمود. اگر کسی خیانتی در حق انقلاب اسلامی می‌کند، با سخت‌ترین عذاب‌های خداوند مواجه خواهد شد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ابراز کرد: جناب آقای استوار به درستی اشاره کردند فرهنگ معنای وسیعی دارد. فرهنگ یعنی روش زندگی و  نوع زندگی کردن. به تعبیر مقام معظم رهبری، سبک زندگی دایره وسیعی دارد و به درستی به فضای مجازی ایشان اشاره کرده‌اند. فضای مجازی درحقیقت مدل حکمرانی ما را چه بخواهیم یا نخواهیم تغییر داده است. ما در یک مدل رقابتی جهانی قرار گرفته‌ایم و متاسفانه پررنگ‌ترین امر در فضای مجازی در عرصه فرهنگ عمومی، فاضلاب غرب است. فاضلاب و پسماندهای غربی وارد زندگی ایرانی شده است و الا فضای مجازی خیلی از افراد را به علم منتهی کرده است. مقالاتی دیروز در ژورنال‌های الزیویر منتشر شده، در دسترس محققان حوزوی و دانشگاهی قرار دارد و از فضای مجازی در بهره‌گیری تجربه‌های جهانی می‌توان استفاده کرد.
دکتر عاملی بخش فاضلاب غرب را در حوزه روابط جنسی، موسیقی، الگوی زندگی، لباس و پوشاک و… را مهندسی شده، عنوان کرد و گفت: در زمینه پوشاک بارها جلسه گذاشته و پیگیری کردیم که پوشاک توسط چند شرکت در ایران در حال مدیریت است که باید توسط دستگاه ذی ربط ممانعت‌های اجرایی لازم صورت گیرد. نیروی انتظامی در این زمینه باید اقدام کند. به دو نکته اساسی در عرصه فرهنگ عمومی توجه کنید. دشمن پروژه «اسلام هراسی» را سالهاست در دست اقدام دارد. اسلام هراسی در صنعت هالیوود به وجود آمد و در نوع مواجهه با جمهوری اسلامی هم این موضوع شکل گرفته است. در نوع بازنمایی‌های شبکه های تلویزیونی از جمله خبری، اسلام هراسی را نمایش می‌دهند. هدف از اسلام هراسی فروپاشی مسلمانان از درون است.
وی گفت: نکته دوم باید به «غرب زیبایی» اشاره کنم. دنیای غرب و در صنعت هالیوود هنرپیشه نقش اول آمریکایی همیشه پیروز است. در صحنه‌های فیلم‌های هالیوود هنرپیشه آمریکایی با همه سختی‌ها پیروز میدان است. در غرب زیبایی و اسلام هراسی رابطه فشار و کشش ایجاد شده است بدین صورت که از یک طرف ترویج اسلام هراسی و از طرفی تبلیغ غرب زیبا، جامعه را به سمت و سوی خود می‌کشاند. نزدیک ۵۰۰ شبکه تلویزیونی غربی فرهنگ خودشان را عرضه می‌کنند. باید علی‌رغم شبکه‌های مختلف تلویزیونی خارج از کشور، قدر برنامه‌های تلویزیون جمهوری اسلامی را بدانیم، اگر چه نقدهای جدی به رسانه ملی نیز وجود دارد، خصوصا در بازنمایی داستانی فاخر زندگی ایرانی ما نیازمند کار جدی‌تری هستیم.
دکتر عاملی افزود: نقد زبانی است که باید خود فرد را کنار سوژه بنشاند. زمانی که نقد می‌کنید باید دست سوخته کوره باشی! کتابی تحت عنوان ” فلسفه رسانه” است که می‌گوید  فلسفه زبان بچه‌ها است (Philosophy is a child Language  ) یعنی وقتی با بچه سخن می‌گویی خودت را آنقدر کوچک می‌کنی تا در مقام بچگی قرار بگیری و از خودت بچگی بروز می‌دهی و با زبان کودک با او سخن می‌گویی و یک نوع تبادل موقعیت می‌کنی. این همان فرمایشی است که در ده فرمان موسی و عیسی(ع) و فرامین اسلام بوده است یعنی جابه جایی موقعیت؛ آنچه بر خود مى‌پسندى براى مردم نیز بپسند و آنچه براى خود نمى‌پسندى بر دیگران نیز نپسند! باید خود را در جایگاه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار دهید، ببینید چه کارهایی می‌توانید ارایه دهید! اما این که هیچ کاری در شورای عالی انقلاب فرهنگی در این سالها رخ نداده و از بالا به پایین نگاه صورت گیرد، به نظرم قضاوت‌هایی است که از دور می‌شود.
وی به مجموعه ۲۳۵۰ مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در سایت دبیرخانه شورا اشاره کرد و بیان داشت: این مجموعه مصوبات فاخر را دوستان فرهنگی رصد کنند حتما در پیگیری اجرایی سازی آنها ما کوتاهی کرده‌ایم و همچنین در اجرای مصوبات دستگاه‌های ذی ربط اجرایی کوتاهی کرده است و در تهیه گزارش‌های نظارتی باید دقت بیشتری بشود؛ اگرچه دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی هم در ستاد علم، معاونت نظارت و ارزیابی و هم در ستاد فرهنگ، معاونت نظارت و ارزیابی مرتبا گزارش‌های رصدی تهیه می‌کنند و این گزارش‌ها در صحن شورای عالی ارایه می‌شود. سال گذشته گزارش رصدی آسیب‌های اجتماعی در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی ارایه شد و نقد و نظرات و اصلاحات و قدم‌های بعدی طرح شده است لذا دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی گام‌های مثبتی برداشته است و دست نیاز به سوی شما دراز می‌کنیم تا طرح‌های اثر گذاری را ارایه دهید. همه با هم باید ایرانی اسلامی را بسازیم.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان گفت: خوشبختانه با همت آیت الله دژکام و همکاران محترم استان فارس و ستاد فرهنگ دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، اولین برش استانی سند مهندسی فرهنگی آماده شد  که گام بلندی برداشته شده و امشب توسط رئیس جمهور محترم جناب آقای دکتر رئیسی رونمایی خواهد شد. در همین جلسه از آقای آیت الله دژکام و همکارانشان مجددا تشکر می‌کنم.
لازم بذکر است در این دیدار آقایان مشفقیان، حدائق، انجوی نژاد، استوار میمندی، محمودی، خادمی، کرم عباسی، گودرزی، ترابی، سلطانی و جوشن و خانم‌ها معارف، جوکار، یقطین و کارگر نقطه نظرات خود درباره مسایل فرهنگی کشور و استان فارس را بیان کردند.

انتهای پیام/