جی دی پی یکی از مهم‌ترین شاخص‌ها در برنامه‌ریزی است
جی دی پی یکی از مهم‌ترین شاخص‌ها در برنامه‌ریزی است

به گزارش پگاه خبر؛احمدعلی افکاری، رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان فارس نیز در این جلسه با بیان اینکه تفویض اختیار به استان‌ها و اهمیت بیشتر به استان‌ها اصلاح رویه‌های قبلی است، گفت: استان‌ها می‌توانند بازوی کمکی خوبی برای سازمان برنامه و بودجه کشور باشند. او با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین شاخص‌ها در برنامه‌ریزی […]

به گزارش پگاه خبر؛احمدعلی افکاری، رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان فارس نیز در این جلسه با بیان اینکه تفویض اختیار به استان‌ها و اهمیت بیشتر به استان‌ها اصلاح رویه‌های قبلی است، گفت: استان‌ها می‌توانند بازوی کمکی خوبی برای سازمان برنامه و بودجه کشور باشند.
او با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین شاخص‌ها در برنامه‌ریزی “جی دی پی” است، گفت: سهم استان فارس از این شاخص ۴.۵ درصد است، اگر جی دی پی را بدون نفت حساب کنیم سهم استان فارس می‌رسد به ۵ درصد در حالی که جمعیت استان ۶ درصد است پس یعنی این سهم مناسبی نیست.
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان فارس با بیان اینکه کار‌هایی که در گذشته در استان انجام شده متناسب با پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های استان نبوده است، افزود: باید تلاش زیادی انجام شود و راهش برنامه درست است، در گذشته در برنامه توسعه نگاه مناسبی به استان‌ها نبوده باید رویکرد نسبت به تدوین برنامه عوض شود.
افکاری در عین حال بیان‌کرد: باید جایگاه و رویکرد به تدوین برنامه استان‌ها عوض شود اگر انتظار داریم استان‌ها در رشد و توسعه نقش داشته باشند باید نگاه نیز عوض شود و دستگاه‌های اجرایی هم باید وظیفه تحقق برنامه را ایفا کنند، باید روش‌ها اصلاح شود و تا زمانی که این روش‌ها تغییر نکند نباید انتظار داشته باشیم بخش خصوصی فعال شود.

حسن نوروزی رییس سابق سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان فارس نیز در این جلسه گزارشی کوتاه از عملکرد ۲۳ ماهه خود در طول دوران تصدی این مسئولیت ارائه داد.
بنا به گفته نوروزی، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی رصدگر و راهبری توسعه است و از این جهت این سازمان نقش مهمی در استان ایفا می‌کند.
وی گفت: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی نقش مغز راهبری توسعه کشور را ایفا می‌کند، بودجه‌ریزی می‌کند و کل دستگاه‌های اجرایی را به حرکت در می‌آورد و بر حسن اجرا نیز نظارت می‌کند.
رییس سابق سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان فارس با بیان اینکه سازمان برنامه یک سازمان کارشناس‌محور است، گفت: اسناد راهبردی و اجرای آمایش فارس مصوب شده و در سند ملی آمایش نقش‌های خوبی برای استان فارس و شیراز دیده شده است.
نوروزی با بیان اینکه در سند ملی آمایش، شیراز و فارس به عنوان گردشگری سلامت و قطب علمی و دانشگاهی تعریف شده است، افزود: مطالعات اشتغال روستایی انجام شده و در این دو سال تلاش شده تا به کار‌های مطالعاتی و برنامه‌ریزی بها داده شود و در این زمینه سازمان را فعال کردیم.
وی با بیان اینکه استان فارس به لحاظ جذب اعتبارات رشد چشمگیری داشته است، افزود: اعتبارات استان ۲۳۰۰ میلیارد تومان در سال ۹۸ بود که در سال ۹۹ به ۳۷۰۰ میلیارد تومان رسید و امسال فقط در ۳ ماهه ۳۲۰۰ میلیارد تومان اختصاص یافته است.
رییس سابق سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان فارس گفت: برنامه رشد اقتصادی در ۱۴۰۱ که ما برای استان فارس پیش‌بینی کردیم ۸.۴ درصد است که از میزان ابلاغ شده بیشتر است.
لازم به ذکر است، در پایان این مراسم، “احمد علی افکاری” به عنوان رئیس جدید سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان فارس معارفه و از فعالیت‌های حسن نوروزی رییس سابق این سازمان تقدیر شد.
انتهای پیام/ابراهیم عباسی