حوزه صنعت و معدن و تجارت زیر ذره بین آمایش سرزمین قرار می‌گیرد
حوزه صنعت و معدن و تجارت زیر ذره بین آمایش سرزمین قرار می‌گیرد

احمد تشکینی گفت: سیاست وزارت صنعت شناسایی ظرفیت ها و پتانسیل‌های موجود استان ها و همچنین تعیین تکلیف طرح های نیمه تمام در قالب طرح آمایش است.

به گزارش پگاه خبر؛مسئول طرح آمایش وزارت صنعت، معدن و تجارت در جلسه تبیین اجرای طرح مطالعات آمایش صنعتی، معدنی و تجاری در استان فارس با بیان اینکه شروع دولت با بحث آمایش نویدی بر این است که عزم جدی برای این موضوع وجود دارد، اظهار کرد:  از روز اول استقرار وزیر به ما دستور دادند که آمایش را پیگیری کنیم.

 احمد تشکینی با بیان اینکه سفر آمایشی را با سفرهای رئیس‌جمهور منطبق کردیم، گفت: در آمایش به دنبال این هستیم که بهترین نوع توزیع فعالیت‌های اقتصادی را با توجه به منابع طبیعی و انسانی هر استان انجام دهیم.
مسئول طرح آمایش وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به ضرورت انجام طرح آمایش افزود: در آمایش چند هدف کلان هم دنبال می‌شود که توزیع بهتر و هماهنگ فعالیت‌ها نخستین مورد است، به صورت مثال اعلام شد که شهرک زده شده اما زیرساخت آن فراهم نشده است.
تشکیتی با بیان اینکه معادن زیادی در استان فارس است که باید فرآوری آنها مستقر شود، بیان کرد: توزیع بهتر و هماهنگ فعالیت‌ها نیز مهم است نکته دیگر که از لحاظ اجتماعی نیز مهم است جلوگیری از حرکت مکانی نابجای جمعیت در شهرستان‌ها است، در برخی از استان‌ها شهرستان‌ها توازن جمعیتی ندارند و این امر به دلیل این است که استقرار فعالیت‌ها خیلی استقرار موثری نبوده است.
وی با بیان اینکه جلوگیری از فشارهای غیرکارشناسی نیز از جمله اهداف و ضروریات سند آمایش است، عنوان کرد: اگر سندی از ظرفیت‌ها داشته باشیم کسی به خودش اجازه نمی‌دهد خارج از این سند و کار کارشناسی مطالبه‌ای غیرکارشناسی داشته باشد.

مسئول طرح آمایش وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه البته اسفند سال گذشته سند آمایشی ابلاغ شده تکلیف آن چه می‌شود گفت: براساس توافقی که شده قرار نیست زحمات کارشناسی انجام شده نادیده گرفته شود.
تشکینی افزود: آن سند در سطح خودش اگر مورد تایید مسئولان استانی است که بر مبنای همان می‌توان کار کرد اما اگر نقدهایی به سند وارد باشد می‌توان بر مبنای سند آمایش صنعتی عمل کرد.
وی با اشاره به ویژگی‌های این سند عنوان کرد: در این کار چند نکته مهم است؛ به تفکیک هر استان و شهرستانی ظرفیت‌های مطلوب را بیرون آوریم که نقشه مطلوب استان و شهرستان‌ها می‌شود،  فعالیت‌های نیمه تمام صنعتی و معدنی را با آمایش مطلوب هر استان منطبق و مبنای عمل و اجرا کنیم.

مسئول طرح آمایش وزارت صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: در این سند بحث معدن به صورت جدی مورد توجه است و در ادامه به یک برنامه مشخصی در حوزه معدن در وزارت‌خانه خواهیم رسید، همچنین در آمایشی که انجام می‌شود صنعت و معدن نباید به بازرگانی و تجارت غالب باشد چراکه این معمولا مغفول می‌ماند، در استان‌ها از بازرگانی داخلی و تجارت خارجی نباید غافل شد.
تشکینی با بیان اینکه تمام فعالیت‌های حوزه صنعت و معدن و تجارت زیر ذره بین آمایش سرزمین صنعتی، معدنی و تجاری قرار می‌گیرد، گفت: ما در وزارت خانه یک تیم هماهنگ تجهیز کردیم که اطلاعات و خوراک به ما می‌دهند و برای راستی‌آزمایی جلسه‌ای با اتاق ایران داشتیم تا نمایندگان خود را در استان‌ها معرفی کنند یعنی این کار صرفا دولتی نیست کاری است که اجماع در سطح ملی با انجمن‌ها و تشکل‌ها داشته باشیم.
وی با بیان اینکه خروجی کار سند آمایش صنعتی و معدنی و تجاری به تفکیک هر استان و شهرستان است، گفت: مشخص شده که در ۳ _ ۴ سال آینده کدام پروژه‌ها اولویت ما است و به تفکیک نیمه تمام‌ها، راکدها و فعالیت‌هایی که می‌توانند توسعه افقی و عمودی پیدا کنند، شهرک‌های صنعتی و زیرساخت‌ها و مواردی از این دست مورد توجه قرار می‌گیرند.
مسئول طرح آمایش وزارت صنعت، معدن و تجارت در پایان تاکید کرد: توازن جمعیتی هر شهرستانی باید برای تدوین سند آمایش صنعتی و معدنی و تجاری از سوی استان‌ها در اختیار ما قرار بگیرد.
در ادامه این جلسه دستیار ویژه رییس موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی گفت: در مرحله نخست تهیه سند آمایش صنعتی، معدنی و تجاری با همکاری سازمان صمت استان ها بر تسریع در اجرای طرح های نیمه تمام صنعتی معدنی و تولیدی صنفی، توسعه زنجیره ارزش فعالیت ها، توسعه زیرساخت های شهرک های صنعتی و بهبود فضای کسب و کار تاکید خواهد شد. همچنین رئیس موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی و مسئول آمایش صنعتی، معدنی و تجاری  روز چهارشنبه ۲۱  مهر ماه در سفر به استان فارس به اتفاق  تیم اجرایی طرح آمایش وزارت صمت، مدیران صنعتی وروسای  تشکل های بخش خصوصی به منظور بررسی میزان توانمندیها، ظرفیت  ها، پیشرفت فیزیکی و مشکلات برخی از  طرح ها و واحدهای تولیدی، صنعتی از جمله طرح کاعذ سازی زاگرس تولید کننده انواع کاغذ، کرافت، لاینر، تست لاینر، تحریر، در شهرستان زرقان،  شرکت چسب و رزین  پرسیا رزین آبنوس تولیدکننده انواع رزین و فرمالین، شرکت صنایع و پلاستیک دنیا  تولید کننده شیشه، بطری و مخازن پلی اتیلن  در شهرک بزرگ صنعتی شیراز و طرح انتقال پشم شیشه ایران و احداث در منطقه ویژه اقتصادی شیراز بازدید کرد.
احمد تشکینی در این بازدیدها ضمن گفتگو با مدیران واحدهای صنعتی، حمایت از واحدهای فعال و دانش محور را اولویت اصلی وزارت صمت ذکر و گفت : سیاست وزارت صمت شناسایی ظرفیت ها و پتانسیل‌های موجود استان ها و همچنین تعیین تکلیف طرح های نیمه تمام در قالب طرح آمایش است.
مسئول طرح آمایش وزارت صنعت، معدن و تجارت در بازدید از واحدهای صنعتی استان  فارس بیان کرد: در قالب طرح آمایش موانع فرا روی راه‌اندازی واحدهای صنعتی بزرگ مقیاس کشور در استان‌های مختلف برطرف می‌شود.
وی در بازدید از واحدهای صنعتی افزود: برنامه‌های مدون و عملیاتی دقیقی برای حل مشکلات آن‌ها اجرایی می‌شود که یکی از این مشکلات کمبود نقدینگی و نیاز به دریافت تسهیلات است.
گفتنی است، در این بازدید ها فعالان صنعتی و معدنی استان فارس مسائل و مشکلات خود را مطرح کردند که برای آن ها تصمیمات اجرایی و عملیاتی اتخاذ شد.

انتهای پیام/ابراهیم عباسی