کارخانه کاغذسازی زاگرس۴۰ درصد کاغذ مورد نیاز کشور را تامین می کند
کارخانه کاغذسازی زاگرس۴۰ درصد کاغذ مورد نیاز کشور را تامین می کند

به گزارش پگاه خبر؛کارخانه تولید کاغذ زاگرس فارس واقع در جاده شیراز – مرودشت، ظرفیت تولید سالانه ۱۲۵ هزار تن کاغذ را دارد و از پروژه‌های مهم اقتصاد مقاومتی کشور محسوب می‌شود. ‌این کارخانه با ۱۱۰ هزار متر مربع مساحت، یکی از کارخانه‌های برخوردار از تکنولوژی روز دنیاست که ۸۷ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. […]

به گزارش پگاه خبر؛کارخانه تولید کاغذ زاگرس فارس واقع در جاده شیراز – مرودشت، ظرفیت تولید سالانه ۱۲۵ هزار تن کاغذ را دارد و از پروژه‌های مهم اقتصاد مقاومتی کشور محسوب می‌شود.

‌این کارخانه با ۱۱۰ هزار متر مربع مساحت، یکی از کارخانه‌های برخوردار از تکنولوژی روز دنیاست که ۸۷ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. کارخانه کاغذسازی زاگرس با ظرفیت تولید ۱۵۰ هزار تن کاغذ در سال توانایی تامین ۴۰ درصد کاغذ مورد نیاز کشور را دارد که برای تکمیل ساخت آن ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

کارخانه کاغذسازی زاگرس فارس با برخورداری از دستگاه‌ها و تجهیزات مدرن، ظرفیت تولید سالانه ۱۲۵ هزار تن را از محل کاغذ‌های بازیافتی دارد.

در این کارخانه علاوه بر ایجاد خطوط تولید کاغذ، با کاربرد محصولات تولیدی در مصارف عمومی (ورق، کارتن و تحریر) یک نیروگاه ۲۵ مگاواتی نیز در حال راه‌اندازی است که علاوه بر تولید کاغذ، تولید برق نیز خواهد داشت.

این کارخانه که می‌تواند زمینه ساز اشتغال حدود ۶۰۰ نفر باشد تاکنون ۸۷ درصد عملیات ساختش انجام شده و برای تکمیل ۱۳ درصد باقیمانده، به تسهیلات برای بخش سرمایه ثابت و سرمایه در گردش نیاز است.

این کارخانه قرار بود در سال ۱۳۹۹ به بهره برداری برسد به طوری که ایزدی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در بازدیدی که از این مجموعه درحال ساخت داشت، ابراز امیدواری کرد با رفع مشکلات و نصب تجهیزات و ماشین آلات خریداری شده، به زودی شاهد بهره‌برداری از این مجتمع صنعتی، تولیدی باشیم.

ایزدی در این بازدید با اشاره به اینکه این کارخانه زمینه ساز اشتغال مستقیم بیش از ۳۵۰ نفر خواهد بود می‌گوید: تکمیل و بهره برداری کاغذ سازی زاگرس بعنوان صنعت پایه گامی موثر در راستای جهش تولید و ایجاد اشتغال پایدار است.

وی ادامه می دهد: دستگاه‌ها و تجهیزات استفاده شده در کارخانه کاغذ سازی زاگرس بر اساس فناوری، تکنولوژی و دانش روز دنیاست که با بهره‌برداری از این خط تولید، به طور میانگین سالیانه حدود ۸۰ هزار تن انواع کاغذ، کرافت، لاینر، تست لاینر، تحریر تولید و روانه بازار مصرف می‌شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس با اشاره به اینکه کاغذ کالایی راهبردی و قابل اعتمادترین وسیله انتقال اندیشه بشر و به طور کلی صنعت کاغذ جزء, صنایع استراتژیک شمرده می‌شود، اظهار می‌کند: بهره‌برداری از این طرح و سایر واحد‌های بزرگ تولیدی در استان و کشور نیز موجب جهش تولید وتوسعه فعالیت‌های اقتصادی و تولید کالای بومی در فضای کسب و کار بهتر خواهد بود.

در روزهای گذشته آیت الله رئیسی، رئیس جمهور در سفری که به استان فارس داشت، به کارخانه کاغذسازی زاگرس زرقان هم سری زد و ضمن بازدید از بخش‌های مختلف کارخانه، مشکلات این کارخانه در حال ساخت را بررسی و دستور حل مشکلات را صادر کرد.

آیت‌الله رئیسی در این بازدید با بیان این که تکمیل ۱۳ درصد مراحل ساخت این کارخانه کار دشواری نیست که معطل مانده است می‌افزاید: مشکلات این کارخانه که بیشتر تسهیلات است، هرچه زودتر باید برطرف شود.

رئیسی به استاندار فارس تاکید کرد که مراحل بهره برداری از کارخانه را پیگیری کند تا با وارد شدن این کارخانه به چرخه تولید، نیاز به واردات کاغذ کاهش یابد.

وی با بیان اینکه ویژگی این کارخانه این است که با استفاده از ضایعات و کاغذ‌های باطله می‌تواند بخشی از نیاز کشور را تامین کند، گفت: روا نیست که این سرمایه‌گذاری به دلیل ناتمام ماندن ۱۳ درصد از کل پروژه، به نتیجه نرسد. جای پرداخت تسهیلات بانکی همین جاست که هم اشتغال ایجاد می‌کند و هم با رونق تولید، نیاز کشور رفع می‌شود.

رئیسی خاطرنشان می‌کند: مراکز تولیدی از این دست در اولویت دریافت تسهیلات و منابع مالی هستند، نه افرادی که این منابع را در جای دیگری هزینه می‌کنند.

رئیس جمهور تاکید می‌کند: درحالی که کشور برای تأمین کاغذ نیاز به واردات دارد، به هیچ وجه قابل قبول نیست یک کارخانه کاغذ‌سازی که بخش قابل توجهی از آن احداث شده، برای تکمیل و بهره‌برداری سال‌ها معطل تسهیلات باشد و بنا‌ها و تجهیزات آن بدون استفاده بماند و فرسوده شود.

رئیسی ادامه می‌دهد: استاندار کار تکمیل این واحد تولیدی را با جدیت پیگیری کند تا چنانچه مالک کارخانه وعده داده است، هر چه سریع‌تر با راه‌اندازی این کارخانه ۶۰۰ نفر مشغول کار شوند و با رونق تولید، گامی برای تأمین کاغذ مصرفی در کشور برداشته شود.

اعمال تحریم‌ها و افزایش نرخ ارز، اقبال و اتکا به محصولات داخلی را در موضوع کاغذ و مقوا زیاد کرد و امروز با توجه مشکلاتی که در بحث ارز و واردات وجود دارد حمایت از کارخانه هایی مانند کارخانه کاغذسازی زاگرس ضمن اینکه می تواند باعث خودکفایی کشور در بحث کاغذ شود، از خروج مقادیر زیادی از ارز کشور جلوگیری خواهد کرد.

انتهای پیام/ابراهیم عباسی