اراضی شیبدار از پروژه های محوری کشاورزی در دولت سیزدهم است
اراضی شیبدار از پروژه های محوری کشاورزی در دولت سیزدهم است

وزیر جهاد کشاورزی گفت: توجه به اینکه داراب قطب باغداری است و اراضی شیبدار یکی از پروژه های محوری کشاورزی در دولت سیزدهم است؛ لازم است مسؤولان شهرستان در این مورد برنامه‌ریزی کنند که این ظرفیت در این شهرستان و استان فارس توسعه یابد.

به گزارش پگاه خبر؛سیدجواد ساداتی نژاد در دومین روز سفر خود به استان فارس در شورای اداری شهرستان داراب بیان کرد: کاستی های مذکور موجب شده است فاصله بین کشاورز پیشرو که در جمع خود شما هم حضور دارند، ۱۰ برابر بیشتر از متوسط تولید کشور باشد.

به گفته وی؛ ظرفیت اقلیمی کشورمان، علی رغم خشکسالی‌ها و بی‌آبی‌هایی که بر ما تحمیل شده است، می‌تواند غذای خودمان و غذای بسیاری از جمعیت اطراف مان را تولید و تامین کند.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه رئیس جمهور دستور دادند، جهاد سازندگی شود، به دلیل اینکه روستاها مورد غفلت قرار گرفته‌اند، افزود: روستاهای ما کانون تولید کشاورزی هستند و رسالت روستا تولید و اشتغال بود که رها کرده ایم.

به گفته وی؛ نگاه دولت به رفع محرومیت و رفع تبعیض و بی عدالتی در اقصی نقاط کشور است از این رو وزرا به شهرستان ها اعزام می شوند تا با دیدن همین تنگناها و مشکلاتی که مغفول است چاره جویی شود.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: سهم کشور ایران در تامین غذای همسایه های خود ۲ درصد است چرا که که ظرفیت ها و بستر های لازم مهیا نشده است، فناوری را در کشاورزی وارد نکرده‌ایم، بهره‌وری پائین است و روستائیان مهاجرت کرده اند.

او از آغاز خرید تضمینی خرما در روز های آتی در منطقه خبر داد و اظهار کرد: یکی از مسائل موضوع باغات است و با توجه به اینکه داراب قطب باغداری هم هست و اراضی شیبدار یکی از پروژه های محوری کشاورزی در دولت سیزدهم است؛ در این مورد برنامه ریزی کنید این ظرفیت باید در این منطقه و استان فارس توسعه یابد.

وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه تلاش ما در دولت سیزدهم این است که جایگاه کشاورز به رسمیت شناخته شود، اظهار کرد: من دقیقاً مسائل و مشکلات بخش کشاورزی، دردها، مسائل باغدار، عشایر و دامدار را از نزدیک شنیده ام؛ برای حل آن راهی نیست مگر با قدرت خود کشاورز و تشکل‌های کشاورزی انجام شود.

او با بیان اینکه دولت مردمی است و ما اعتقاد داریم با محوریت دستوری در کشاورزی کار درست نمی شود، افزود: به اعتقاد من کار را باید به کشاورز واگذار کرد، به دامدار باید واگذار کرد، اتحادیه ها و تشکل ها باید در سیاست گذاری نقش خود را ایفا کنند و در برنامه ریزی ها باشند.

ساداتی نژاد به یکی از دغدغه کشاورزان شهرستان داراب نیز پرداخت و گفت: در مورد سد رودبال و کانال های پایین دستی حدود ۱۵۰ میلیارد تومان در این سفر مصوبه داریم که به کشاورزان عزیز کمک خواهد کرد.

وی به درخواست های صادرات دام نیز اشاره کرد و افزود: چرا باید عشایر ما دام تولید کند آنگاه دامش قاچاق شود و آن طرف مرز قاچاقچی پنج برابر بیشتر به فروش برساند؛ صادرات دام با مجری گری شرکت پشتیبانی امور دام و با مباشرت اتحادیه های عشایری از هفته گذشته مصوب شده است اما در سطح محدود و مدیریت شده که قیمت گوشت در داخل کشور هم دچار افزایش نشود.

وزیر جهاد کشاورزی در شورای اداری زرین دشت نیز گفت: دولت مردمی، دولت عدالت محور است، مناطقی که بیشتر شغل آنها کشاورزی و دامداری است، اقشار ضعیف هستند و رفع این تبعیض ها از مقولات مهم سفرهای استانی است.

سیدجواد ساداتی‌نژاد بیان کرد: امیدوار هستم رهاورد این سفر هم رفع مسائل و مشکلات این منطقه از ایران اسلامی باشد.

نماینده ویژه رئیس جمهور با بیان اینکه آب شرب بهداشتی و سالم نیاز همه مردم و همه اقشار است و موضوع بسیار مهمی به  شمار می آید، افزود: این موضوع و دغدغه فراگیر راه های مواصلاتی این شهرستان به اطلاع رئیس جمهور محترم رسانده خواهد شد و در شورای اداری استان برای آن تصمیم سازی می شود.

وی ضمن تاکید بر تکمیل کانال های پایاب بند خسویه، اضافه کرد: در این سفر برای اجرای این طرح اعتباراتی پیش بینی شده است و امیدواریم یکی از مصوبات سفر در همین بخش باشد.

او به موضوع استهمال وام های کشاورزان نیز پرداخت و اظهار کرد: از مدیرعامل بانک می خواهم اجرای این برنامه را به طور خاص پیگیری و گزارش های لازم را ارائه دهند؛ این کار باید به عنوان یکی از رهاورد های سفر در این منطقه اجرایی کنیم.

به گفته وی؛ با توجه به خشکسالی های مکرر توسعه در مجموعه گلخانه‌ای یکی از ضرورت ها است از این رو این حوزه باید پیگیری بشود.
مقام عالی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به پیش رو بودن اجرای طرح تحویل امانی نهاده های دامی به عشایر و روستائیان و شکل گیری ساز و کار قانونی آن ابراز کرد: از هفته آینده بانک کشاورزی اعطای دامدار کارت را با وام ۵۰ میلیون تومانی و با نرخ ۱۲ درصد  آغاز خواهد کرد تا دامداران ما نیز حمایت شوند.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه در حوزه صنایع تبدیلی داریم کمبود داریم، گفت: خواهش می کنم که سرمایه‌گذاران در این بخش سرمایه‌گذاری کنند زیرا که می تواند از خروج محصولات به شکل خام جلوگیری و ارزش افزوده ایجاد کند.

ساداتی نژاد به موضوع طرح های آبیاری تحت فشار نیز اشاره کرد و افزود: هزینه اجرای سیستم های آبیاری تحت فشار ارتقا پیدا کرده؛ در مورد ایستگاه های  پمپاژ ثانوی هم مشکلات برطرف شده و دستور العمل های لازم برای اجرا ابلاغ شده است.

انتهای پیام/ابراهیم عباسی