اختصاص ۶۰۰ هکتار از مزارع کشاورزی کازرون به کشت چغندرقند پاییزه
اختصاص ۶۰۰ هکتار از مزارع کشاورزی کازرون به کشت چغندرقند پاییزه

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کازرون از آغاز کشت چغندرقند پاییزه در این شهرستان خبر داد و گقت: پیش بینی می شود در سال جاری ۶۰۰ هکتار از مزارع کشاورزی کازرون به کشت این محصول اختصاص می یابد.

به گزارش پگاه خبر؛مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کازرون، حمید رشیدی با اشاره به اینکه بهترین زمان کاشت این محصول از نیمه مهر ماه تا اواسط آبان ماه است، اظهار کرد:کشت این محصول استراتژیک تحولی نو در کشاورزی این شهرستان ایجاد کرده است.
این مقام مسئول با بیان اینکه کشت چغندرقند پاییزه به صورت قراردادی و تضمینی است، ابراز کرد: میزان قرارداد کشت این محصول نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۵۰ درصد افزایش داشته است.
وی اضافه کرد: افزایش قیمت خرید، تشکیل جلسات وکلاس‌های آموزشی و ترویجی، توزیع به موقع نهاده‌های کشاورزی، استفاده از آبیاری تحت فشار و تعهد کارخانه‌های قند به پرداخت به موقع مطالبات و منظور کردن مساعده برای عملیات داشت از دلایل افزایش سطح زیرکشت چغندرقند پاییزه در سال‌جاری است.
رشیدی تصریح کرد: این محصول بر مبنای درصد عیار قند ۱۵ و با احتساب کرایه حمل به قیمت ۱۵ هزار و ۲۲۰ ریال از چغندرکاران خریداری می‌شود، که با احتساب جوایز تولید مبنی بر ۲۰ کیلوگرم تفاله خشک و ۲ کیلوگرم شکر به ازای هر تن تحویل چغندرقند، درآمد ناخالص نسبتا مطلوبی برای کشاورزان ایجاد می‌کند.
وی: با اشاره به استفاده از بذر رقم آنتک برای کشت در شهرستان کازرون خاطرنشان کرد: پتانسیل عملکرد چغندرقند پاییزه با توجه به رعایت اصول بهزراعی در بعضی مزارع این شهرستان در سنوات قبل تا ۱۰۵ تن درهکتار بوده است که در مقایسه با بسیاری از محصولات درآمدزایی بیشتری برای کشاورزان در پی دارد.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کازرون بیان کرد: مصرف آب کمتر در مزارع، بالاتر بودن میانگین عملکرد، تحمل به شوری و اصلاح خاک از مزایای کشت پاییزه چغندر قند در مناطق جنوبی است.

انتهای پیام/ابراهیم عباسی