لزوم حمایت بیشتر از عشایر در تامین علوفه و نهاده‌های دامی است
لزوم حمایت بیشتر از عشایر در تامین علوفه و نهاده‌های دامی است

به گزارش پگاه خبر؛روح الله بهرامی مدیرکل امور عشایر فارس گفت: اداره کل امور عشایر استان به عنوان سیستم پشتیبانی وظیفه دارد مباحث تولید را بررسی و نیازسنجی کند و سایر دستگاه ها نیز مکلف هستند در راستای حل مشکلات آن ها تلاش کنند. او در ادامه از کمبود علوفه چالش عشایر استان خبر داد […]

به گزارش پگاه خبر؛روح الله بهرامی مدیرکل امور عشایر فارس گفت: اداره کل امور عشایر استان به عنوان سیستم پشتیبانی وظیفه دارد مباحث تولید را بررسی و نیازسنجی کند و سایر دستگاه ها نیز مکلف هستند در راستای حل مشکلات آن ها تلاش کنند.

او در ادامه از کمبود علوفه چالش عشایر استان خبر داد و افزود: مهمترین چالش عشایر فارس کمبود علوفه و نهاده‌های دامی است که اگر به این موضوع توجه جدی نشود عشایر در تولید گوشت قرمز دچار مشکل می‌شوند.

بهرامی بیان کرد: یکی از مهمترین نقش‌های عشایر تامین امنیت غذایی کشور است و عشایر فارس ۳۰ درصد گوشت قرمز استان را با مدیریت و نگهداری ۳ میلیون راس دام و سالانه ۲۰ هزار تن گوشت قرمز تامین و تولید میکند.

او با بیان اینکه عشایر فارس سالانه ۲۶۰ هزار تن انواع محصولات زراعی را تولید میکنند، ادامه داد: عشایر استان حدود ۵۷ هزار مترمربع انواع صنایع دستی (۴۴ درصدصنایع دستی) استان را تولید و به بازار عرضه میکنند که مجموع تولیدات عشایران استان بیش از ۳ هزار میلیارد تومان است.

این مقام مسئول با بیان اینکه امسال شرایط استان با توجه به کاهش شدید بارندگی و تداوم خشکسالی و خشک شدن چشمه‌ها و عدم رویش گیاهان مرتعی، زندگی عشایر را سخت کرده است به همین دلیل هزینه های تولید افزایش یافته و نگرانی در جامعه عشایری ایجاد شده است، ادامه داد: برای ساماندهی این موضوع و مقابله با خشکسالی حدود ۴۵ هزار تن انواع علوفه و کنسانتره تامین و با قیمت مصوب دولتی در اختیار عشایران قرار دادیم.

بهرامی اظهار کرد: حدود ۲۱ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان تسهیلات زنجیره تولید گوشت قرمز برای تامین علوفه از طریق بانک کشاورزی برای عشایران مصوب که ۱۴ میلیارد تومان آن و ۴ میلیارد تومان هم از ماده ۱۲ مدیریت بحران خشکسالی جذب شده است و کمک به عشایر آسیب دیده از خشکسالی میکند.

او در ادامه سخنان خود تصریح کرد: به مناسبت روز ملی روستا و عشایر پروژه بزرگی در شهرستان خنج مورد بهره برداری قرار خواهیم داد که حدود ۲ میلیارد تومان برای آن هزینه شده است.

این مقام مسئول گفت: از ابتدای اردیبهشت ماه تا اواخر شهریورماه ۱۴۰۰ توسط اداره پشتیبانی حدود ۸ هزار راس دام به قیمت کمیته خرید به قیمت ۳۱ هزار تومان از عشایران خرداری شده است.

بهرامی از بیمه شدن بیش از ۱۰ هزار و ۵۰۰ خانوار عشایری خبر داد و افزود: ضمن حفظ کرامت انسانی جامعه عشایری از مزایای بازنشستگی و مستمری بگیری بهره مند خواهند شد.

بهرامی همچنین از آبرسانی به حدود ۳۵ درصد جامعه عشایری خبر داد و خاطرنشان کرد: برای عشایران مناطق ییلاقی و قشلاقی که به آب پایدار دسترسی ندارند دسترسی آسان فراهم خواهد شد.

مدیرکل امور عشایر استان فارس با اشاره به کوچ پاییزه عشایر، افزود: امسال با توجه به خشکسالی و کاهش باران کوچ متفاوت تری با سال های قبل خواهیم داشت که بر اساس تقویم زمانبندی عشایر از هشتم مهر ماه کوچ آن ها آغاز شده و تا نیمه آبانماه ادامه دارد.

او از همکاری پلیس راهور، نیروی انتظامی و حوزه حمل و نقل برای جا به جایی عشایر سخن گفت و افزود: کرایه حمل دام و عشایران خارج از عرف گرفته می شود و از شرکت های حمل و نقل تحت پوشش راهداری میخواهیم که طبق تعرفه ها نرخ را رعایت کنند و اجحافی به عشایر نشود.

این مقام مسئول تصریح کرد: با توجه به اینکه توزیع علوفه بر اساس هویت و پلاک گذاری دام انجام میشود ۲ میلیون و ۵۰۰ راس دام توسط کارگزاری ها پلاک کوبی کرده ایم.

بهرامی همچنین از واکسیناسیون بیش از ۶۵ درصد از جمعیت عشایری فارس در مقابل بیماری کرونا خبر داد و گفت: عشایر استان به دلیل مناسبت‌های خاص اجتماعی، اقتصادی، و ارتباط با جامعه شهری در معرض تهدید بیماری کرونا قرار دارند.

مدیرکل امور عشایر استان فارس در پایان تصریح کزد: حدود ۸۳ درصد جامعه عشایری فارس از نعمت سواد برخوردار هستند و طی سالیان اخیر اقدامات مطلوبی در این راستا انجام شده است، همچنین بین سازمان نوسازی مدارس و سازمان امور عشایر ایران به منظور تجهیز مدارس عشایری تفاهم نامه ای به ارزش ۵۰۰ میلیارد تومان منعقد شد.

انتهای پیام/ابراهیم عباسی