گزارش مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)ازوضعیت کرونادرکشور
گزارش مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC)ازوضعیت کرونادرکشور

به گزارش پگاه خبر؛پایگاه استنادی جهان اسلام در گزارش اخیر خود آورده است :اطلاعات مستخرج از سامانه نماگر کووید-۱۹ (ISC COVID-19 Visualizer) در شهریورماه ۱۴۰۰ ارسال می‌گردد. تحلیل آمار مربوطه نشان می‌دهد روند افزایشی آمار بیماران جدید کشور که از ۵۲۸ هزار نفر در تیرماه به میزان ۱ میلیون و ۵۳ هزار نفر در مردادماه […]

به گزارش پگاه خبر؛پایگاه استنادی جهان اسلام در گزارش اخیر خود آورده است :اطلاعات مستخرج از سامانه نماگر کووید-۱۹ (ISC COVID-19 Visualizer) در شهریورماه ۱۴۰۰ ارسال می‌گردد.

تحلیل آمار مربوطه نشان می‌دهد روند افزایشی آمار بیماران جدید کشور که از ۵۲۸ هزار نفر در تیرماه به میزان ۱ میلیون و ۵۳ هزار نفر در مردادماه افزایش یافته بود به ۸۰۰ هزار نفر در شهریورماه رسیده و کل جمعیت مبتلا تا آخر شهریور به ۵ میلیون و ۴۷۷ هزار نفر رسیده است. این در حالی است که میزان بیماران جدید در شهریورماه برای کشور آمریکا ۴ میلیون و ۸۶۰ هزار نفر، هندوستان ۱ میلیون و ۱۱۳ هزار نفر و انگلیس ۱ میلیون و ۳۷ هزار نفر بوده و ایران با ۸۰۰ هزار نفر بیمار در جایگاه ۴ دنیا قرار داشته و جمعیت بیماران جدید همه کشورهای دنیا در این ماه کمتر از این میزان بوده است.
میزان متوسط رشد روزانه بیماران کشور در تیرماه ۰٫۵۲ درصد، در مرداد ماه ۰٫۸۳ درصد و در شهریور ۰٫۵۲ درصد بوده است. باید توجه داشت که ایران حتی با این کاهش میزان متوسط رشد روزانه بیماری در شهریورماه در میان کشورهای همزمان (۱۳ کشور همزمان در انتشار کووید -۱۹: چین، روسیه، ترکیه، برزیل، اسپانیا، آمریکا، فرانسه، ایران، کانادا، انگلیس، آلمان، پاکستان و ایتالیا) در جایگاه اول قرار گرفته است. جهت اطلاع کشورهای ایران با رشد متوسط روزانه ۰٫۵۲ درصد، انگلیس با ۰٫۴۸ درصد و آمریکا با ۰٫۳۹ درصد در صدرکشورهای همزمان قرار دارند. میزان متوسط رشد بیماری در دنیا در شهریورماه برابر با ۰٫۲۷ درصد بوده است.

ضمنا ایران در میان کل کشورهای دنیا از نظر رشد متوسط بیماری در شهریورماه ۱۴۰۰ در جایگاه ۶ قرار دارد. کشورهای تایلند با متوسط نرخ رشد روزانه ۱٫۱۹ درصد، مالزی با ۱٫۰۴ درصد، فیلیپین و ژاپن با ۰٫۸۹ درصد و رژیم اشغالگر قدس با ۰٫۷۵ درصد به ترتیب در جایگاه های ۱ تا ۵ قرار دارند.
آمار فوتی ماهانه ایران در تیرماه ۵۰۹۸ نفر، در مردادماه ۱۳۹۷۵ نفر و در شهریورماه به ۱۶۱۵۳ نفر افزایش یافته و از این نظر در شهریورماه در میان کشورهای همزمان در جایگاه چهارم قرار گرفته است.

لازم به ذکر است در شهریورماه در میان کشورهای همزمان میزان فوتی تنها در آمریکا (۵۴ هزار و ۶۹۰ نفر)، انگلیس (۲۴ هزار و ۵۸۱ نفر)، برزیل (۱۷ هزار و ۷۸۳ نفر) و ایران (۱۶ هزار و ۱۵۳نفر) بوده و برای سایر کشورها کمتر از ۱۰ هزار نفر بوده است. بر این اساس تا پایان شهریورماه کل جمعیت فوتی کشور به ۱۱۸ هزار و ۱۹۱ نفر رسیده است.
نرخ متوسط رشد فوتی روزانه ایران در تیرماه برابر با ۰٫۲ درصد، در مرداد ۰٫۴۸ درصد و در شهریورماه در همین میزان ۰٫۴۸ درصد ثابت مانده و بدین ترتیب در میان کشورهای همزمان از این نظر در جایگاه اول قرار دارد.

میزان رشد متوسط فوتی روزانه کشورهای ایران ۰٫۴۸ درصد، ترکیه ۰٫۴۴ درصد، روسیه ۰٫۴۳ درصد، پاکستان ۰٫۳۱ درصد، آمریکا ۰٫۲۷ درصد و اسپانیا ۰٫۱۲ درصد بوده و برای سایر کشورهای همزمان زیر ۰٫۱ درصد می باشد. میزان متوسط نرخ رشد فوتی دنیا ۰٫۲۱ درصد بوده است. لازم به ذکر است در شرایط فعلی و در مقایسه با سایر کشورها وضعیت ایران در هر دو شاخص میزان رشد و نیز میزان فوتی کماکان نگران کننده است و امید است با رعایت شیوه‌نامه ها و دستورالعمل ها این وضعیت بحرانی به خصوص در ایام پیش رو سپری شود.

انتهای پیام/ابراهیم عباسی