برخی واحدهای تولیدی در فارس مدت هامرده‌اند
برخی واحدهای تولیدی در فارس مدت هامرده‌اند

به گزارش پگاه خبر؛تیر خصوصی سازی و اصل ۴۴ قانون اساسی بر پیکر صنعت فارس چند سالی است که در حال نمایان شدن است و هر روز اخباری با عناوینی مانند فروش و به مزایده گذاشتن کارخانه‌های قدیمی استان در فضای مجازی و رسانه ای استان در حال انتشار است. کارخانه آزمایش مرودشت که در […]

به گزارش پگاه خبر؛تیر خصوصی سازی و اصل ۴۴ قانون اساسی بر پیکر صنعت فارس چند سالی است که در حال نمایان شدن است و هر روز اخباری با عناوینی مانند فروش و به مزایده گذاشتن کارخانه‌های قدیمی استان در فضای مجازی و رسانه ای استان در حال انتشار است.

کارخانه آزمایش مرودشت که در روزهای اوج خود با ۱۳۰۰ کارگر مشغول به تولید بود به گواهی اسناد مالی این شرکت، در سال ۱۳۸۷، پیش از بحرانی شدن شرایط شرکت،  ۴۵۶ کارگر به طور مستقیم در آن اشتغال داشتند که در حال حاضر از این مجموعه عظیم تنها زمینی با ساختمان‌های فرسوده باقی مانده است.

هدف بانک از مزایده آزمایش، رسیدن به سود لحظه‌ای است

در همین رابطه رازقی رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی فارس با بیان اینکه جهت واگذاری کارخانه آزمایش در مرحله نخست باید میزان ارزش زمین، سوله و ….. مجموعه آزمایش بررسی شود، می گوید: با توجه به اینکه میزان بازدهی یکی از اولویت های مهم کارخانه و واحدهای تولیدی به شمار می رود بنابراین فرد یا مجموعه‌ای که قصد خرید آزمایش را دارد به دلیل اینکه دستگاه های این مجموعه قدیمی است کارخانه‌ای خریداری نمی‌کند.

جمال رازقی با اشاره به اینکه بازدهی کارخانه اولویت مهم است نه قیمت ملک، می‌افزاید: قطعا مجموعه آزمایش باید به افراد شایسته و اهل واگذار شود و درمرحله بعد دولت این افراد را در قالب پرداخت تسهیلات و … حمایت  کند.

رئیس اتاق بازرگانی فارس در ادامه با اشاره به اینکه مجموعه آزمایش باید به فرد یا مجموعه‌ای قرار گیرد که بتواند با به کارگیری دستگاه های روز مطابق با آخرین تکنولوژی روز دنیا محصولاتی با کیفیت تولید کند، ادامه می دهد: اگر قرار نیست واگذاری با این شرایط رخ ندهد فروش زمین این مجموعه در قالب مزایده به صرفه تر است.

این فعال اقتصادی با اشاره به اینکه خرید زمین آزمایش به قیمت روز و راه اندازی این مجموعه بدون حمایت ها به هیچ وجه توجیه اقتصادی ندارد، می افزاید: فکر اینکه فردی که قرار است مجموعه آزمایش را با قیمت روز خریداری کند می تواند به تولید بپردازد با شرایط موجود سنخیت ندارد.

رئیس اتاق بازرگانی فارس با بیان اینکه فروش مجموعه آزمایش به فردی که اهلیت نداشته باشد نمی‌تواند موفق باشد، ادامه می دهد: در صورتی‌که فرد نا اهل و ناشایست مجموعه آزمایش را خریداری کند بعد از مدتی وسایل آن را می‌فروشد و در نهایت اقدام به فروش زمین آن می کند.

رازقی در ادامه با اشاره به اینکه باید پذیرفت که با شرایط فعلی آزمایش نمی‌تواند به تولید موفق برسد، می افزاید: دولت اگر خواستار رونق مجموعه آزمایش است باید قبل از واگذاری آزمایش از خریدار تعهد بگیرد که بعد از مدتی آن را راه اندازی و به رونق برساند.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه فروش آزمایش به قیمت کارشناسی روز نمی تواند موفق باشد، ادامه می دهد: ذکر این نکته ضروری است که بازدهی از مهم‌ترین اولویت‌های فروش کارخانه به شمار می رود.

رئیس اتاق بازرگانی فارس با اشاره به اینکه دولت متولی صنعت در کشور است، ادامه می دهد: ذکر این نکته ضروری است که مزایده مکانیزم مناسبی برای واگذاری واحد صنعتی نیست و این در حالی است که زمانی که دولت مکانیزم مناسبی برای فروش کارخانه‌ها طراحی نکرده است طبیعی است که بانک‌ها متولی فروش واحدهای تولیدی به شمار می روند.

مدت هاست  برخی واحدهای تولیدی در فارس مرده‌اند

وی با اشاره به اینکه هدف بانک از واگذاری رسیدن به سود آنی و لحظه ای است می گوید: قطعا بانک ها بدون در نظر گرفتن منافع ملی واحدهای تولیدی را به مزایده می گذارد.

رئیس اتاق بازرگانی فارس با اشاره به اینکه مدت هاست که بعضی از واحدهای تولیدی در فارس مرده اند می افزاید: اما ذکر این نکته ضروری است که مزایده راه احیا این واحدها نیست.

رازقی بیان می کند: با توجه به اینکه زمین مجموعه آزمایش در نقطه خوب شهرستان مرودشت قرار گرفته است بنابراین کمتر فردی پیدا می شود که با هدف تولید بخواهد این واحد را خریداری کند.

تنها ساختمان آزمایش باقی مانده است

فرماندار ویژه شهرستان مرودشت هم با بیان اینکه مسئولان کارخانه آزمایش در سال های گذشته تسهیلاتی را از بانک ملت دریافت کرده اند، می گوید: عدم پرداخت این تسهیلات باعث شده تا بانک ملت جهت وصول مطالباتش اقدامات حقوقی انجام دهد.

علی رضا بیات پور با اشاره به اینکه از مقام قضایی در خواست کردیم که از اجرای مزایده جلوگیری کند، می افزاید: قطعا بعد از رسیدگی به این موضع تصمیمات لازم اتخاذ می شود.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر در سال های گذشته مقداری از ماشین آلات کارخانه توسط مسئولان یا فروخته شده یا به نقاط دیگر ارسال شده است، بیان می کند: در حال حاضر تنها ساختمان و …. از مجموعه آزمایش باقی مانده است و این در حالی است که تجهیزات زیادی از کارخانه در این مجموعه باقی نمانده است.

فرماندار ویژه شهرستان مرودشت در ادامه با اشاره به اینکه موضوع احیا آزمایش در دستور کار قرار دارد ادامه می دهد: در سال های گذشته افراد با شعار راه اندازی مجموعه آزمایش را خریداری کرده اند که عمل نکردن به تعهداتشان در جهت راه اندازی این مجموعه باعث شده تا آزمایش روز به روز با مشکلات متعددی مواجه شود.

بیات پور با اشاره به اینکه در حال حاضر مجموعه آزمایش به انبار کالاهای مختلف تبدیل شده است، می گوید: خریداران با بهانه هایی مانند بالا بودن میزان مالیات این مجموعه و نیاز به تسهیلات از راه اندازی این مجموعه سر باز زده اند.

فرماندار ویژه شهرستان مرودشت با بیان اینکه همواره به دنبال راه اندازی و احیا این مجموعه با سیستم نوین هستیم می گوید: هرچند که سیستم آزمایش قدیمی و فرسوده است بنابراین سرمایه گذاران باید با استفاده از حمایت ها اقدام به راه اندازی این واحد کند.

انتهای پیام/