فارس بیشترین نرخ مشارکت اقتصادی و اشتغال را درکشوردارد
فارس بیشترین نرخ مشارکت اقتصادی و اشتغال را درکشوردارد

به گزارش پگاه خبر؛چهارمین جلسه کارگروه اقتصادی، اشتغال و سرمایه¬گذاری استان فارس در سال جاری، روز شنبه مورخ ۰۳‏‏/۰۷‏‏‏/۱۴۰۰ به ریاست استاندار فارس و با دبیری رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان در سالن شهید قاضی استانداری برگزار شد. بررسی شاخص‌های عمده بازار کار استان فارس و کشور طی سال‌های ۱۳۹۲ لغایت ۱۴۰۰ از […]

به گزارش پگاه خبر؛چهارمین جلسه کارگروه اقتصادی، اشتغال و سرمایه¬گذاری استان فارس در سال جاری، روز شنبه مورخ ۰۳‏‏/۰۷‏‏‏/۱۴۰۰ به ریاست استاندار فارس و با دبیری رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان در سالن شهید قاضی استانداری برگزار شد.

بررسی شاخص‌های عمده بازار کار استان فارس و کشور طی سال‌های ۱۳۹۲ لغایت ۱۴۰۰ از مهمترین دستورکارهای این جلسه بود که ‏مهندس عبدالحمید سنگی معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان فارس گزارش جامعی پیرامون این موضوع ارائه داد.
نرخ بیکاری استان در طی سال‌های ۹۲ لغایت ۹۹روندی نزولی داشته و از عدد ۱۳٫۳ درصد در سال ۱۳۹۲ به ۷٫۷ درصد در سال ۱۳۹۹ کاهش یافته است به صورتی که استان فارس در سال ۱۳۹۹ برای پنجمین سال پیاپی، نرخ بیکاری پایین‌تر از میزان متوسط این نرخ در کشور را دارا بوده است.
به استثنای سال‌های ۱۳۹۵ لغایت ۱۳۹۷،  در بقیه سالهای دوره ۱۳۹۲ لغایت ۱۳۹۹، نسبت اشتغال استان فارس پایین‌تر از متوسط کشور بوده است. در سال ۱۳۹۹ نسبت اشتغال استان فارس(۳۵٫۲ درصد) و ۲٫۱ درصد کمتر از مقدار متناظر این شاخص در کشور (۳۷٫۳) می باشد.
در سال ۱۳۹۹ نرخ بیکاری در ۱۷ استان کشور از میانگین نرخ بیکاری در کل کشور بالاتر و در ۱۴ استان کشور از میانگین نرخ بیکاری در کل کشور پایین‌تر است که استان فارس در جایگاه دهم کمترین نرخ بیکاری در بین استانهای کشور قرار دارد. همچنین استان فارس در جایگاه ۲۵ بیشترین نرخ مشارکت اقتصادی و ۲۲ بیشترین نسبت اشتغال در بین استان‌های کشور قرار دارد.
در سال ۱۴۰۰، نرخ بیکاری در ۱۴ استان کشور از میانگین نرخ بیکاری در کل کشور بالاتر و در ۱۷ استان کشور از میانگین نرخ بیکاری در کل کشور پایین‌تر است که استان فارس در جایگاه ۱۳ کمترین نرخ بیکاری در بین استان‌های کشور قرار دارد. همچنین استان فارس در جایگاه ۲۴ بیشترین نرخ مشارکت اقتصادی  و ۲۳ بیشترین نسبت اشتغال در بین استان‌های کشور قرار دارد.
بررسی میزان تحقق درآمدهای عمومی و مالیاتی استان فارس در سال ۱۳۹۹ و مقایسه با میزان مصوب سال ۱۴۰۰دومین دستور کار این جلسه بود که‏ دکتر بابک دایی مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان فارس و مهندس ناصر هاشمی مدیرکل امور مالیاتی استان فارس گزارشی را در این خصوص ارائه دادند.
بر اساس این گزارش ها، درآمد عمومی مصوب استان فارس در سال ۱۳۹۹ مبلغ ۴۰۵۵۹ میلیارد ریال تعیین گردید که در سال ۱۳۹۹ از این میزان، بالغ‌بر ۴۲۴۹۱ میلیارد ریال از محل بخش‌های مختلف درآمد عمومی وصول و به‌حساب خزانه واریزشده است.
درآمد مذکور از نظر رقم مصوب سال ۱۳۹۹ به میزان ۱۰۵ درصد تحقق یافته است و در مقایسه با عملکرد سال ۱۳۹۸ حدود ۲۹ درصد رشد نشان می دهد. به‌طور کلی با توجه به شرایط کلان اقتصادی کشور در سال ۱۳۹۹ وضعیت عملکرد درآمدهای عمومی استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته، قابل‌قبول و مطلوب بوده است به‌گونه‌ای که در سال ۱۳۹۹ علاوه بر شرایط سخت اقتصادی با مشکلات متعددی روبرو بوده‌اند و بنابراین علیرغم وجود این شرایط سخت، تحقق ۱۰۵ درصدی درآمدهای عمومی و ۱۰۹ درصدی درآمدهای مالیاتی استان فراتر از پیش‌بینی مورد انتظار بوده است.
درآمدهای عمومی مصوب استان فارس در سال ۱۴۰۰ مبلغ ۵۹۰۰۵ میلیارد ریال تعیین‌شده است که نسبت به پایه مصوب سال گذشته ۴۵ درصد رشد نشان میدهد. از این میزان درآمد  مبلغ ۵۴۰۱۲ میلیارد ریال(۵/۹۱ درصد) از ناحیه درآمدهای مالیاتی و حدود ۴۹۹۳ میلیارد ریال(۵/۹ درصد) از محل سایر درآمدهای عمومی تأمین خواهد شد.
با توجه به رشد ۴۵ درصدی پایه عمومی درآمدهای استان در سال ۱۴۰۰، برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری به‌ویژه در مجموعه امور مالیاتی استان به‌منظور تحقق کامل درآمدها ضروری به نظر می‌رسد.

انتهای پیام/ابراهیم عباسی