تنوع و گستردگی مفهوم ایثار در ششمین کنگره بین المللی شعر ایثار
تنوع و گستردگی مفهوم ایثار در ششمین کنگره بین المللی شعر ایثار

به گزارش پگاه خبر؛معاون فرهنگی و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران فارس و دبیر اجرایی کنگره بین المللی شعر ایثار و زنان عاشورایی گفت: معتقدیم که کنگره بین المللی در حوزه شعر و به میزبانی شیراز شهر علم و ادب با داشتن مشاهیری مانند حافظ و سعدی زیبنده است. سید علی محمدی همزمان […]

به گزارش پگاه خبر؛معاون فرهنگی و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران فارس و دبیر اجرایی کنگره بین المللی شعر ایثار و زنان عاشورایی گفت: معتقدیم که کنگره بین المللی در حوزه شعر و به میزبانی شیراز شهر علم و ادب با داشتن مشاهیری مانند حافظ و سعدی زیبنده است.

سید علی محمدی همزمان با آغاز به کار ششمین کنگره بین المللی شعر ایثار و زنان عاشورایی گفت: شیراز به لحاظ تاریخی شهر ویژه ای است و مردمان آن هیچ وقت بت پرست نبوده اند و دارای حق ویژه است تا میزبانی کنگره بین المللی شعر ایثار و زنان عاشورایی را داشته باشد.

وی گفت: امروز یکی از راه های انتقال فرهنگ، از طریق ابزارهای متعدد هنری است که ویژگی این‌کنگره بین المللی است؛ چرا که همه جغرافیای شیعه و همه مسلمانان جهان که می توانند در این عرصه نقش آفرینی شوند ورود کنند و مشارکت داشته باشند.

محمدی با بیان اینکه از میان ابرازهای متعدد هنری که نقش بی بدیلی در انتقال فرهنگ دارند، شعر در راس آنها قرار دارد؛ خاطرنشان کرد: با قرائت یک بیت شعر می توانیم شرایط آن زمان را درک کنیم؛ چنانچه کاری که حافظ کرد تا به امروز باقی مانده و همانند آن نیست و بسیار بی نظیر است.

وی ضمن اشاره به فراخوان کنگره شعر ایثار و زنان عاشورایی و  رونمایی از پوستر این کنگره بیان کرد: اصحاب رسانه نقش مهمی در دیده شدن کار دارند که با تلاش آنها این واقعه مهم فرهنگی، به بهترین روش در شهر و استان فرهنگ دوست فارس انجام می شود.

دبیر اجرایی کنگره بین المللی شعر ایثار و زنان عاشورایی با بیان اینکه در گذشته این کنگره ویژگی ملی داشت و امسال با تصمیم شورای سیاست گذاری بنا شد ویژگی کنگره ششم بین المللی باشد، ابراز کرد: در سنوات گذشته این کنگره به میزبانی مرکز بود و برای اولین بار امسال در شهر مقدس شیراز برگزار می شود.

محمدی یادآور شد: هفته آخر دی ماه اختتامیه کنگره را خواهیم داشت و امید است با افزایش واکسیناسیون همه مردم واکسینه شوند و امکان حضور همه فراهم باشد.

تنوع و گستردگی مفهوم ایثار در ششمین کنگره بین المللی شعر ایثار

در ادامه محمد مرادی، دبیر علمی کنگره بین المللی شعر ایثار و زنان عاشورایی با بیان اینکه۱۰ آذرماه آخرین مهلت ارسال آثار است، عنوان کرد: اختتامیه و نشست‌های احتمالی قبل از نیمه دی ماه اعلام خواهد شد.

وی تصریح کرد: ایثار در کنگره معنی گسترده ای دارد و شامل ایثار اخلاقی، انسانی، دفاع مقدس، ایثار در نگاه اسلامی و ایرانی و …  می شود.

مرادی با اشاره به تنوع و گستردگی محورهای ششمین کنگره گفت: ایثار در کنگره تنوع ویژه ای دارد و شعر در بخش اول در  قالب های ستنی، بخش دوم شعر در قالب های نو و نیمایی، بخش سوم شعر کودک و نوجوان و بخش چهارم سرود، ترانه و تصنیف است.

وی با اشاره به اینکه دو بخش ویژه محتوایی و  زبانی است که در بخش زبانی، زبان عربی است یادآور شد: در بخش ترجمه و نشست های ویژه با شاعران کشورهای عربی و فارسی زبان کشورهای پاکستان، هندوستان و تاجیکستان است و یک بخش دیگر هم فراخوان از طریق پوشتر و فراخوان های رسمی کنگره خواهد بود.

مرادی همچنین ایثار شهیدان، ایثارگران، ایثار همسران معظم شهدا، جانبازان و آزادگان سرافراز، ایثار و امید به آینده، ایثار و کودک و نوجوان، ایثار و ارزش ‌های اخلاقی و انسانی، ایثار و عفاف، حجاب و نماز، ایثار و شهدا و خانواده معظم شاهد و ایثارگر مدافع حرم و قهرمانان محور مقاومت و افزایش امنیت ملی را از موضوعات پیشنهادی این کنگره اعلام کرد.

شیراز خاستگاه فعالیت های فرهنگی است

همچنین نایب رئیس شورای سیاستگذاری در بخش بین‌المللی شعر ایثار و زنان عاشورایی با اشاره به اینکه شیراز جایگاه و خاستگاه فعالیت‌های فرهنگی است، عنوان کرد: یکی از اقدامات فرهنگی که می‌تواند در تاریخ تاثیر گذار باشد، شعر است.

به گفته فرح‌روز فاتحی، این کنگره در حوزه‌های مقاومت و تاثیر انقلاب اسلامی در سایر کشورهای منطقه نیز برگزار شده است.

وی یادآور شد که در کنگره قبلی محوریت زندگی حضرت زینب (س) مدنظر قرار گرفت و امسال هم بخش و جایزه ویژه پیرامون زندگی ایشان در نظر گرفته شده است که ۲ کتاب پیرامون زندگی حضرت زینب (س) نیز تدوین شده است.

انتهای پیام/