توسعه واکسیناسیون به عنوان راهکار مهم افزایش ایمنی جامعه است
توسعه واکسیناسیون به عنوان راهکار مهم افزایش ایمنی جامعه است

به گزارش پگاه خبر؛واکسیناسیون عمومی یکی از امیدهای بشر برای خلاصی از شر ویروس منحوس کروناست، اتفاقی که به لطف خدا و همت دولت جدید، سرعتی قابل قبول در کشورمان گرفته و شاهد انجام واکسیناسیون گروه های مختلف سنی در سطح کشور و استان فارس هستیم. مهرزاد لطفی با اشاره به اهمیت اجرای برنامه واکسیناسیون […]

به گزارش پگاه خبر؛واکسیناسیون عمومی یکی از امیدهای بشر برای خلاصی از شر ویروس منحوس کروناست، اتفاقی که به لطف خدا و همت دولت جدید، سرعتی قابل قبول در کشورمان گرفته و شاهد انجام واکسیناسیون گروه های مختلف سنی در سطح کشور و استان فارس هستیم.

مهرزاد لطفی با اشاره به اهمیت اجرای برنامه واکسیناسیون عمومی کرونا بر اساس اولویت های سنی و شغلی تعیین شده، گفت: پیشبرد موفق برنامه واکسیناسیون و تلاش برای اجرای هرچه بهتر این برنامه ملی را در اولویت نخست کار روسای شبکه های بهداشت و درمان است .

وی درخصوص اهمیت انجام واکسیناسیون تاکید کرد: توسعه واکسیناسیون به عنوان راهکار مهم افزایش ایمنی جامعه در برابر این اپیدمی است که نیازمند اطلاع رسانی و آگاهی بخشی در این زمینه با مشارکت مسوولان شبکه های بهداشت و درمان، مسوولان شهرستان ها و رسانه ها هستیم .

لطفی همچنین لزوم مراجعه برای تزریق دز دوم واکسن در افرادی که دز اول واکسن کرونا را دریافت کرده اند را یادآور شد و از روسای شبکه های بهداشت و درمان شهرستان خواست، در تعامل با مسوولان شهرستان ها به ویژه فرمانداران و ائمه جمعه، اهداف و برنامه های حوزه سلامت در هر منطقه و شهرستان را پیگیری و دنبال کنند.

وی با اشاره به شایعاتی که در فضای مجازی منتشر می شود، عنوان کرد: مردم به شایعاتی که گاهی ممکن است در فضای مجازی منتشر شود توجه نکنند و اخبار و اطلاعات مختلف حوزه سلامت را، تنها از منابع رسمی و معتبر دریافت نمایند .

تزریق بیش از دو و نیم میلیون دز واکسن کرونا در فارس

عبدالرسول همتی، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز در خصوص تزریق واکسن کرونا در سطح استان فارس اعلام کرد: ۹۴ هزار و ۹۲۷ دز واکسن کرونا طی شبانه روز گذشته در استان به هم استانی های عزیز تزریق شده است .

وی ادامه داد: مجموع آمار تزریق واکسن کرونا در فارس، به دو میلیون و ۵۱۳ هزار و ۷۲۸ دز می باشد که قابل توجه است .

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز همچنین بیان کرد: : تاکنون یک میلیون و ۷۷۸ هزار و ۹۸۲ دز نوبت اول اکسن کرونا و ۷۳۴ هزار و ۷۴۶ دز نوبت دوم واکسن کرونا، به جمعیت هدف در فارس تزریق شده است .

لزوم حضور به موقع برای تزریق دز دوم واکسن کرونا

یک استاد دانشگاه با تاکید بر حضور به موقع برای تزریق دز دوم واکسن کرونا تصریح کرد: اگر زمان تزریق دوز دوم واکسن بگذرد، دوز اول چندان تاثیر نخواهد داشت و باید تزریق هر دو دوز واکسن صورت گیرد .

دکتر سارا شاه آبادی با اشاره به زمان متفاوت میان تزریق دز اول و دوم واکسن های کرونا گفت: بطور معمول در انواع واکسن کرونا فاصله چند هفته ای میان تزریق دو دروز واکسن در نظر گرفته شده است .

فاصله زمانی تزریق دز اول و دوم واکسن های موجود در کشور چقدر است؟

وی در خصوص میزان فاصله میان تزریق دو دوز واکسن در انواع واکسن کرونا گفت: در واکسن هایی مانند “برکت” و “سینوفارم” که از ویروس کشته شده ساخته شده اند فاصله تزریق مناسب ۲۱ تا ۲۸ روز است .

شاه آبادی اضافه کرد: نهایت یک یا دو هفته بیشتر از این مدت هم مجاز است، اما نباید بیش از این در تزریق واکسن تاخیر داشت .

وی پیرامون کسانی که ممکن است در حد فاصل تزریق دز اول و دوم به کرونا مبتلا شوند، عنوان کرد: این میان برخی افراد در فاصله تزریق میان دو دوز واکسن، مبتلا به کرونا می شوند و توصیه می شود این افراد چهار هفته بعد از شروع علائم بیماری اقدام به تزریق دوز دوم واکسن نمایند .

این استاد دانشگاه در ادامه فاصله میان تزریق دوز اول و دوم واکسن آسترازینکا را هم چهار تا ۱۲ هفته اعلام و تصریح کرد: مناسبت ترین زمان حدود هشت تا ۱۲ هفته می باشد .

وی فاصله میان تزریق دو دوز واکسن “اسپوتنیک” را هم حدود ۹۰ روز اعلام کرد .

 به جز واکسن تولیدی شرکت جانسون اند جانسون که تنها نیازمند تزریق یک دوز است، واکسن غول‌های داروسازی جهان مانند فایزر، مدرنا، اسپوتنیک وی و سینوفارم برای ایجاد ایمنی باید به صورت دو دوز تزریق شود.

انتهای پیام/