مردم در بحران‌ها با تفکر و روحیه کمک و تعاون سنگ تمام گذاشته‌اند
مردم در بحران‌ها با تفکر و روحیه کمک و تعاون سنگ تمام گذاشته‌اند

به گزارش پگاه خبر؛عبدالرضا قاسم‌پور، معاون توسعه منابع انسانی استانداری فارس امروز، ۱۶ شهریورماه در آیین شانزدهمین جشنواره تعاونی‌های برتر ملی و استانی ضمن گرامیداشت و تبریک روز و هفته تعاون به تعاونگران فارس گفت: اعتلای بخش تعاون در نهایت به اعتلای نظام و توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور منجر می‌شود. وی با بیان اینکه […]

به گزارش پگاه خبر؛عبدالرضا قاسم‌پور، معاون توسعه منابع انسانی استانداری فارس امروز، ۱۶ شهریورماه در آیین شانزدهمین جشنواره تعاونی‌های برتر ملی و استانی ضمن گرامیداشت و تبریک روز و هفته تعاون به تعاونگران فارس گفت: اعتلای بخش تعاون در نهایت به اعتلای نظام و توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور منجر می‌شود.

وی با بیان اینکه اهمیت تعاون و نقش این حوزه در توسعه اقتصادی بر کسی پوشیده نیست، افزود: در خصوص تعاون در دین مبین اسلام نیز بر این مسئله، همفکری و یاری یکدیگر زیاد تاکید شده است.

قاسم‌پور با تصریح اینکه برای ترقی و تعالی کشور باید به روح تعاون توجه شود، گفت: روحیه تعاون در کشور باعث توسعه و پیشرفت و رونق و شکوفایی کشور خواهد شد.

وی، بازسازی و سازندگی را با تعاون و همفکری امکان‌پذیر دانست و افزود: تعاون مهم‌ترین جلوه‌گاه پیوند بین اقتصاد، فرهنگ و سیاست است.

معاون استاندار فارس ادامه داد: ایجاد عدالت اجتماعی، فرهنگ‌مداری و آزادی که در بخش تعاون وجود دارد، ویژگی‌هایی است که می‌تواند موجب شکوفایی جامعه شود.

قاسم‌پور در ادامه با تاکید بر لزوم توجه و حمایت بخش خصوصی و حوزه تعاون، تصریح کرد: سیاست نظام و برنامه‌ریزی دولت نیز در راستای حمایت از بخش خصوصی و تعاون است.

وی اظهار کرد: وسیع‌ترین شبکه دخالت مردم در امور بخش تعاون است و با نگاه به دوران‌های تاریخی مختلف مشاهده می‌کنیم که هرجا که مردم به مسائل و موضوعات ورود پیدا کردند موفقیت حاصل شده است که نظیر آن را در دوران ۸ سال دفاع مقدس، تحریم‌های ناجوانمردانه و بحران‌های ملی و استانی می‌توان دید.

قاسم‌پور تاکید کرد: در بحران‌های استانی نظیر سیل سال ۹۸ در شیراز و آتش‌سوزی منابع طبیعی در سطح استان همواره شاهد بروز روحیه مشارکت و تعاون اهالی فارس بوده‌ایم که مردم در بحران‌ها با تفکر و روحیه کمک و تعاون سنگ تمام گذاشته‌اند.

وی همچنین با بیان اینکه در بحران کرونا نیز اهالی این استان به یاری قشر آسیب‌پذیر جامعه شتافتند، افزود: فارس در کمک‌های مومنانه از استا‌نهای برتر کشور است.

معاون استاندار فارس تاکید کرد: آمار فوتی‌های ناشی از کرونا در فارس با کمک و همکاری مردم از استان‌های دیگر کشور کمتر است و در ۱۸ ماه گذشته و از زمان شیوع کرونا تاکنون ،اهالی فارس با روحیه تعاون و همکاری به موضوعات ورود پیدا کرده و کمک‌های زیادی را برای مهار بیماری گسیل کردند.

قاسم‌پور با بیان اینکه ارزنده‌ترین جلوه های تعاونی همبستگی اخلاقی،عقلانی و اقتصادی است، گفت: مردم دوستدار برابری، عدالت و آزادی هستند و در واقع اتحادیه‌های تعاونی درخواست‌های مردم را در این زمینه‌ها جامع عمل می‌پوشانند.

معاون توسعه منابع انسانی استانداری فارس، گسترش تعاون را برای رفاه و اشتغالزایی دانست و اینکه اتکا به این بخش می‌تواند مشکلات جامعه و بیکاری را حل کند.

وی همچنین گسترش و حمایت بخش تعاون را راه حل رفع مشکلات اقتصادی کنونی کشور دانست و گفت: مشکلات بخش مسکن و اشتغال دو مقوله‌ای است که می‌تواند با رشد حوزه تعاون و حمایت‌های مالیاتی، تسهیلاتی و سایر مشوق‌ها رفع این مشکلات را شاهد بود.

قاسم‌پور تاکید کرد: رشد و توسعه تعاونی‌هایی از جمله مرزنشینان علیرغم تلاش‌های سالیان گذشته اما چندان موفق نبوده در صورتی که با اتکا و توجه به این بخش می‌توان جلوی مهاجرت روستائیان به سوی شهرهای بزرگ را گرفت.

وی عدالت اجتماعی، فقرزدایی و تعدیل ثروت را نتیجه گسترش تعاون دانست و بیان کرد: تعاون یکی از ۳ بخش اصلی اقتصاد کشور است و در قانون اساسی جمهوری اسلامی ابتدا بخش دولتی بعد حوزه تعاون و سوم بخش خصوصی مورد توجه قرار گرفته است، یعنی حوزه تعاون مقدم بر بخش خصوصی است و ضروری است که از تصدی‌گری دولتی کاسته و دو حوزه تعاون و بخش خصوصی تقویت شود تا بسیاری از مشکلات کنونی جامعه را بتوان رفع کرد.

قاسم‌پور ذات اقتصاد مقاومتی را مردمی کردن اقتصاد دانست و بیان کرد: حمایت از مشارکت مردم در اقتصاد و تولید باعث جهش تولید در ابعاد مختلف می‌شود.

قاسم‌پور با بیان اینکه تعاونی‌های باید از رویه سنتی به شیوع دانش‌بنیان و مطابق با فناوری و دانش روز سوق داده شود، گفت: حمایت و نظارت بر تعاونی‌ها نیز امر مهمی است که باید مورد توجه بخش دولتی قرار گیرد تا مسیری درست برای این بخش ترسیم شود.

وی در ادامه تأکید کرد: ایجاد تعاونی‌های جدید باید مورد توجه قرار داشته باشد، تعاونی‌هایی متشکل از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و تعاونی‌های دانش‌بنیان و ظرفیتی که در این خصوص در استان فارس وجود دارد باید گسترش یابد.

به گفته قاسم‌پور، بخش تعاون مانند همه امور نیازمند آموزش صحیح است و باید تعاونگران برای موفقیت به صورت مستمر آموزش داده شوند و در شرایط کنونی از ظرفیت فضای مجازی برای آموزش تعاون و تقویت آن بهره گرفته شود.

وی با بیان اینکه ارتقای بهره‌وری تعاونی‌ها و اتحادیه‌ها باید در دستور کار باشد و در این زمینه عارضه یابی با هدف تقویت و توانمندسازی صورت گیرد، گفت: ترویج فرهنگ کار، تلاش و تعاون برای تحقق اهداف اجتماعی و اقتصادی نیز باید مدنظر قرار داشته باشد.

قاسم‌پور، توسعه نیافتگی حوزه تعاون را مشکل کنونی جامعه دانست و افزود: باید قابلیت‌ها و ظرفیت‌های بخش تعاون به جامعه معرفی شود و در این مسیر از رسانه‌ها و فضای مجازی و نقش آموزش و پرورش و شوراها برای معرفی تعاون می‌توان بهره گرفت.

معاون توسعه منابع انسانی استانداری فارس در پایان تاکید کرد: ارتباط حوزه تعاون با دانشگاه‌ها و حوزه‌های مختلف و ظرفیت‌های استان نیز باید مدنظر قرار داشته باشد.

انتهای پیام/