بجای پاس کاری طرح ضربتی و هماهنگ مرمت بازار وکیل اجرا شود
بجای پاس کاری طرح ضربتی و هماهنگ مرمت بازار وکیل اجرا شود

به گزارش پگاه خبر؛بازار وکیل شیراز در سال ۱۳۵۱ در فهرست میراث ملی به ثبت رسید، بازار وکیل کنونی بیش از ۲۶۰ سال قدمت دارد و با دستور کریم خان زند بر روی بقایا و خرابه های بازار عصر صفوی بنا نهاده شد . از ویژگیهای بازار وکیل سقفی به ارتفاع ۱۱ متر است که […]

به گزارش پگاه خبر؛بازار وکیل شیراز در سال ۱۳۵۱ در فهرست میراث ملی به ثبت رسید، بازار وکیل کنونی بیش از ۲۶۰ سال قدمت دارد و با دستور کریم خان زند بر روی بقایا و خرابه های بازار عصر صفوی بنا نهاده شد .

از ویژگیهای بازار وکیل سقفی به ارتفاع ۱۱ متر است که با همین خصوصیت بعنوان بلند ترین بازار تاریخی شناخته می‌شود و امروز این قد بلند و قامت استوار به کهولت رسیده و تهدیدی برای جواهر میراث تاریخی شیراز شده است .

سالهای گذشته مباحثی در باب مرمت و ساماندهی بازار شکل گرفت و برخی اقدامات نیز انجام شد ،اما اقدامات بیشتر در حد رفع تکلیف و روبنایی بود ، تا اقدام موثر برای حصول اطمینان از تخریب احتمالی بازار زیبای زندیه .

اخیرا نیز مباحثی مبنی بر احتمال ریزش سقف و آسیب به کسبه و رهگذران و ضرورت مرمت از سوی عضو شورای شهر مطرح شده است .

آنچه مسلم است اداره کل میراث فرهنگی فارس به تنهایی قادر به مرمت بازار نیست و مجموعه عملیاتی هماهنگ متشکل از دستگاههای امور زیر ساختی ،آب فاضلاب، برق،مخابرات از یکسو و شهرداری میراث فرهنگی ،اوقاف ‌و امور خیریه و بطور خاص بازاریان و کسبه باید با هماهنگی و اراده و تامین هزینه های مورد نیاز به صورت اساسی به مرمت این اثر تاریخی بپردازند .

در سالهای اخیر بیشتر از آنکه به مرمت پرداخته شود بیشتر صرف لفاظی ها و انعکاس دیدگاه ها در رسانه شده است .

در نگاهی کلی به معضلات باقی مانده در بازار می توان به این نکات اشاره کرد :وضعیت نامناسب فاضلاب بازار، ضعف در امنیت کافی بازار به منظور حفاظت آن در مقابله با حوادثی از جمله آتش سوزی، ضرورت تغییر مسیر کابل های شرکت مخابرات و برق، روشنایی بازار ، بی توجهی کسبه به حفظ بهداشت محیط ، دفع نامناسب پسماندهای روزانه بنحوی که در پایان ساعات کاری بازار ،معابر پر شده از زباله و کاغذ و آشغال واحدهای تجاری، نیاز به بهسازی فوری بدنه و سقف بازار، اجرای کانال روبسته در برخی معابر اطراف بازار که در هنگام بارندگی مسیر عبور آبهای سطحی حاصل از بارندگی اند  و اهمیت به کارگیری سیاست های تشویقی دریافت مجوز ساخت و ساز برای مالکان بافت قدیم در همسایگی بازار، نظافت بازار، یکسان سازی درب واحد های تجاری، صدور اخطاریه هایی برای کسبه محترم بازار ، با همکاری مجامع امور صنفی برای حفظ نظافت و رعایت بهداشت بازار اقدام و اهتمام لازم صورت پذیرد .

با توجه به حجم بالای کار مرمت ،بنظر می رسد مجموعه فعالیت های لازم برای انجام یک کار جهادی زیر نظر استاندار و حتی امام جمعه محترم و دستگاه قضایی برای نجات این نگین زیبای تاریخ شیراز ضرورتی فوری است .

ابراهیم عباسی،پژوهشگرتاریخ،فعال اجتماعی

انتهای پیام/