آب، راه و اشتغال سه اولویت اصلی استان در اجرای پروژه‌ها
آب، راه و اشتغال سه اولویت اصلی استان در اجرای پروژه‌ها

به گزارش پگاه خبر؛دکترعنایت‌الله رحیمی اظهار داشت:یکی از مقوله‌های توسعه در هر کشوری ایجاد نشاط و امیدآفرینی در جامعه است .وقتی توفیقاتی در یک جامعه ایجاد می‌شود باید آن را به اطلاع مردم رساند چرا که وجود امید در جامعه ضروری است و در غیر این صورت حرکت بر ریل توسعه مشکل خواهد بود. او […]

به گزارش پگاه خبر؛دکترعنایت‌الله رحیمی اظهار داشت:یکی از مقوله‌های توسعه در هر کشوری ایجاد نشاط و امیدآفرینی در جامعه است .وقتی توفیقاتی در یک جامعه ایجاد می‌شود باید آن را به اطلاع مردم رساند چرا که وجود امید در جامعه ضروری است و در غیر این صورت حرکت بر ریل توسعه مشکل خواهد بود.

او ادامه داد: همه دست‌اندرکاران رسانه و تریبون‌داران قطعا باید این موضوع را مد نظر قرار دهند که امیدآفرینی کرده و نشاط ایجاد کنند، گرچه نقد منصفانه و در کنار آن ارائه راهکار نیز باید وجود داشته باشد.

وی ضمن تبریک هفته دولت و تبریک روز کارمند اظهار داشت: تا پایان سال افتتاح پروژه‌های دهه فجر را داشتیم و از ابتدای ۱۴۰۰ تا به امروز پروژه‌هایی داریم که افتتاح شده یا در حال افتتاح است، بر این مبنا تعداد پروژه‌هایی که در سال جاری افتتاح شده یا در حال افتتاح هستند، حدود ۹۱۹ پروژه با اعتباری بالغ بر ۲۵ هزار میلیارد تومان است.

رحیمی گفت: از این پروژه‌ها تعداد ۱۷ هزار میلیارد پروژه‌های اقتصادی و تولیدی است که بزرگ‌ترین آن پالایشگاه پارسیان سپهر یا همان پالایشگاه اتان‌گیری است که یک سرمایه‌گذاری بزرگ بوده و امسال افتتاح شده است.

او پروژه بزرگ دیگری که به زودی افتتاح خواهد شد را راه‌آهن اقلید به یزد دانست و عنوان کرد: این خط، شمال استان را توسعه بخشیده و فاصله استان فارس را تا خراسان و مشهد حدود چهار ساعت کاهش خواهد داد و دسترسی ما را به راه آهن شمال به جنوب از سمت شرق کشور تسهیل خواهد کرد که این امر موجب حمل و نقل کالا و مسافر به شکل سریع‌تر و ارزان تر خواهد شد.

استاندار فارس در ادامه اظهار داشت: از پروژه‌های دیگری که اثرگذاری بالایی دارد و موجب رفاه حال مردم می‌شود می توان به پروژه آبرسانی به زرین‌دشت، شهر حاجی‌آباد از سد رودبال داراب اشاره کرد، موردی که سالیان سال مورد درخواست مردم بود.

کمترین مشکلات حوزه آبرسانی در سال جاری رقم خورد

نماینده عالی دولت در فارس با اشاره به اینکه امسال کمترین میزان مشکل را در آبرسانی داشتیم گفت: مواردی از قبیل آبرسانی ها همچون تکمیل آبرسانی در شیراز، صدرا و روستاهای اطراف نیز به خوبی در دستور کار قرار گرفت و امسال کمترین مشکل را در حوزه ابرسانی داشتیم‌.

وی افزود: چنانچه از محل انتقال آب از خط دوم درودزن به شیراز، ۱۵۰۰ لیتر آب به موجودی آب ما اضافه شد و مشکل کم آبی را در شیراز تا حد زیادی مرتفع کرد.

او در ادامه با اشاره به افتتاح پروژه‌های بهداشت و درمان یادآور شد: افتتاح ۱۵ مرکز بهداشت و درمان اعم از بیمارستان، کلینیک، دی کلینیک، خانه‌های بهداشت و مراکز جامع سلامت نیز در دستور کار بود که مهم‌ترین آنها بیمارستان ۳۱۰ تخت خوابی جهرم با بالای هزار میلیارد ارزش ریالی بود.

استاندار فارس پروژه بیمارستان نیریز را نیز از پروژه‌های بسیار مهم دیگری عنوان کرد که شرق استان فارس را در زمینه ارائه خدمات پزشکی پوشش می‌دهد و فشاری که هم‌اکنون بر بدنه حوزه سلامت وجود دارد در پی افتتاح این پروژه کاهش خواهد یافت.

فرهنگ غنی عامل اصلی شناخته شدن فارس در سطح ملی و بین‌المللی است

وی با اشاره به اینکه استان فارس یک استان با سبقه فرهنگی و تاریخی و مذهبی است گفت: ما اگر در سطح ملی و بین‌المللی شناخته می‌شویم به واسطه فرهنگ غنی مان، وجود بارگاه حضرت شاهچراغ(ع) و مشاهیرمان است که لازم بود برنامه‌هایی در این حوزه اجرا شود، خوشبختانه طی سال‌های گذشته پروژه‌های زیربنایی و ساختاری گردشگری و میراثی خوبی تهیه شده اما ما معضلی به نام کرونا داشتیم که این بخش را بسیار تحت تاثیر خودش قرار داد، اگر امروز هتل‌های ما، گردشگری ما و بومگردی ما رونق لازم را ندارد، یکی از مباحث اصلی‌اش بحث کروناست.

وی افزود: ما بیش از ۱۵۰ مورد اقامتگاه بومگردی را در استان به بهره‌برداری رساندیم، هتل‌ها و مجموعه‌های گردشگری استان به دو برابر افزایش یافت که همه اینها بر بحث رونق گردشگری اثرگذار است.

کرونا، گلوگاهی که سرعت پروژه های گردشگری را کند کرد

رحیمی در ادامه اظهار داشت: یکی از رویکردهای ما در حوزه‌های مختلف گردشگری شامل توریسم درمانی، اکوتوریسم، تاریخی، فرهنگی، مذهبی و ‌…این است که بتوانیم اقداماتی را انجام دهیم اما این گره و گلوگاهی که تحت عنوان کرونا ایجاد شد و این حوزه را بسیار تحت تاثیر قرار داد، حرکت ما را کند کرد.

استاندار فارس به سابقه دیرینه استان فارس در زمینه هایتک، الکترونیک و صنایع دانش‌بنیان اشاره کرد و بر توجه و توسعه آنها تاکید کرد.

وی در این راستا اظهار داشت: تلاشم بر این بود تا زمینه‌های لازم و موجود در این حوزه را ارتقا بخشم چراکه اکنون بیش از ۲۰۰ شرکت دانش‌بنیان در استان داریم که اقدامات خوبی را انجام داد‌ه‌اند، همچنین ۹۰۰ شرکت فناور داریم، پارک علم و فناوری و مراکز رشد ما نیز تعدادشان نسبت به گذشته بسیار افزایش یافته است و جوانان تحصیل‌کرده و خلاق ما در این شرکت‌ها اقدامات خوبی را انجام می‌دهند که در این راستا سال ۹۸ نمایشگاهی را با عنوان “قطع وابستگی” با هدف شناسایی صنایعی که در استان، مواد اولیه، قطعات یا تکنولوژی دیگر صنایع را در کشور تولید می‌کنند، یا مواد اولیه و صنایعی را کشور ما نیاز دارد و دیگران تولید می‌کنند، انها را نیز با هم ارتباط دهیم.

وی افزود: اکنون در زمینه صنایع قطعات هوایی، قطعات الکترونیکی خودرو و حتی مباحث بالگرد و هواپیما در مجموعه های قطعه سازی دانش بنیان کارهای خوبی انجام شده است، در زمینه تجهیزات و ایمپلنت‌های پزشکی نیز پیشرفت‌های خوبی داشتیم که به تولید هم رسیده و در حال عرضه آن هستیم.

رحیمی اذعان کرد: در حوزه الکترونیک یکی از استان‌های پیشرو هستیم، در ابعاد مختلف اپتیک و لیزر نیز پیشرو بوده و خدماتی را به کشور ارائه می‌کنیم و در این زمینه‌ها صادرات هم داریم.

استاندار فارس ادامه داد: خوشبختانه مجموعه صنایع الکترونیک‌ ما، مجموعه قطعه‌ سازی ما و مجموعه های قالب سازی ما صنایع بنیادی هستند که می‌توانند بقیه صنایع را گسترش دهند.

وی ادامه داد: در بعد خودروسازی نیز حرکت‌هایی را انجام داده‌ایم مثل افزایش تولید در ایران خودرو فارس که از ۱۵۰ خودرو به ۲۵۰ تا ۳۰۰ خودرو رسیده‌ایم و اینکه بجز اتاق به رنگ هم رسیده‌ایم، همچنین قرار است تعدادی از قطعات هم در استان ساخته شود که زنجیره اشتغال را بهبود می‌بخشد.

او در ادامه به پیشرفت های حوزه فولاد اشاره و اذعان کرد: در بعد فولاد فاز ۴ و ۵ فولاد پاسارگاد را کم کم به بهره برداری خواهیم رساند، به گونه‌ای که از گندله و آهن اسفنجی شروع کردیم و به شمش رسیده‌ایم و اکنون فولادها و کلاف‌های آلیاژی را انجام می‌دهیم، در کربنات سدیم، فولاد و الومینیوم برای اولین بار جزء باشگاه صادرکنندگان در کشور قرار گرفته‌ایم.

وی با اشاره به پیشرفت‌های استان در حوزه کشاورزی گفت: در بعد کشاورزی در زمینه انجیر، انار، گلرنگ و مواردی از شیرین‌بیان صاحب میز ملی هستیم و در این حوزه مقام کسب کرده‌ایم و سعی داریم در این زمینه توسعه بخشی کرده و ساماندهی داخلی و خارجی را دنبال کنیم.

او تاکید کرد: در بعد معادن و سنگ به ویژه سنگ‌های ساختمانی و تزیینی سعی کردیم از تکنولوژی روز استفاده کنیم تا از پرتی و دورریز کاسته شود.

احیای بیش از ۳۰۰ واحد تولیدی در سال ۹۹

رحیمی با اشاره به توسعه و احیای واحدهای تولیدی گفت: در سال ۹۹ بیش از ۳۰۰ واحد تولیدی را احیا کرده و به کار برگرداندیم، بیش از ۴۰۰ جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید با بیش از دو سه هزار مصوبه داشتیم که بالای ۷۰ درصد آنها عملیاتی شد، تعدادی از کارخانه‌ها که در زمینه‌های مختلف بانکی، تامین اجتماعی و خدمات زیربنایی مشکل داشتند در کارگروه مطرح، احصا و برطرف شد.

رحیمی افزود: حدود ۸۲ کارخانه و کارگاه تولیدی ما توسط بانک‌ها تملک شده بود که حدود ۳۹ مورد رفع تملک شد و به خط تولید بازگشت و تعداد باقی مانده را نیز در تلاش و پیگیری هستیم که به مجموعه بازگردانیم.

او‌ گفت: در حوزه عمران شهری نیز کارهای بسیار خوبی صورت گرفته که پیشرفت خوب خط قطارشهری شیراز نمونه آن است که امیدواریم مسوولانی که در ادامه تصدی این موضوع را بر عهده گرفته‌اند به خوبی و با سرعت کار را پیش ببرند.

وی با بیان اینکه کارهای عمرانی دیگری را نیز در دست اجرا داریم که باید اولویت‌ها را در نظر بگیریم، افزود: اعتبارات و منابع محدود ولی نیازهای انسان و نیازهای استان نامحدود است بنابراین باید ببینیم کدام اولی‌تر و اثرگذارتر است.

آب، راه و اشتغال سه اولویت اصلی استان در اجرای پروژه‌ها

استاندار فارس بحث آب، راه و اشتغال و سرمایه گذاری را سه بعد اصلی و اولویت استان در اجرای پروژه‌ها دانست و اظهار داشت: سعی کرده ایم در این سه حوزه بهترین کارها را انجام دهیم. در حوزه آب، چه استحصال و چه آبرسانی تلاش کرده‌ایم مشکلات را برطرف کنیم.

وی افزود: در بحث استحصال منظور ایجاد سد، آبخیزداری، آبخوان‌داری، پخش سیلاب و تغذیه مصنوعی است که تلاش های بسیاری را انجام داده ایم به گونه ای که نصف سدهای فعلی استان طی ۸ سال گذشته ایجاد شده‌اند.

او گفت: حداقل سه مورد سد در همین دو سه سال اخیر ایجاد شده که دو مورد آن در اینده نزدیک به بهره برداری می‌رسد.

رحیمی اذعان‌کرد: سد هایقر را افتتاح کردیم اما چون بارندگی نبود آبگیری نشد در حالی که در صورت ابگیری بخش مهمی از آب استان را چه در بخش شرب، چه صنعتی و چه کشاورزی پوشش می‌دهد، یا سد تنظیمی ملاصدرا، یا پروژه های ابرسانی از سد سلمان فارسی به جهرم، ابرسانی از رودبال به داراب، زرین دشت، فسا و ایج استهبان یا از ملاصدرا به سعادت شهر و ارسنجان، ابرسانی خط دوم ابرسانی از درودزن به شیراز نیز با ۷۷ کیلومتر طول، پمپاژ و تصفیه خانه از همین مجموعه است. اینها اقداماتی است که در اولویت قرار داده و انجام شده است چه بسا که اگر انجام نمی‌شد امسال شرایط ما بهتر از خوزستان نبود.

او با اشاره به اینکه در روستاها و نقاط عشایری نیز به همین ترتیب اقدامات خوبی صورت گرفته است، گفت: اما این به معنای حل شدن کل مشکلات و رسیدن به حد مطلوب نیست بلکه باید برای رسیدن به نقطه مطلوب تلاش کرده و نیازهای مردم را مرتفع کنیم.

وی یکی دیگر از موارد افزایش منابع آبی و استفاده بهینه از منابع آبی را راه اندازی فاضلاب ها جهت استفاده از پساب دانست و افزود: ضمن اینکه ضریب بهداشتی استفاده از پساب ها را افزایش دادیم ۶ مورد از مراکز شهرستانی را از طریق وام بانکهای توسعه اسلامی پروژه های در دست اجرا دارند که یا افتتاح شده و یا در حال افتتاح است، ممسنی افتتاح شده و کازرون و آباده تا پایان سال قابل افتتاح است.

موافق استفاده خلاف و غیرقابل قبول فاضلاب در کشاورزی نیستیم

او ادامه داد: استفاده از اب های خاکستری و پساب نیز در دستور کار است، استفاده از پساب تصفیه خانه های یک و دو شیراز را به مصارف صنعتی اختصاص داده‌ایم البته به هیچ وجه موافق استفاده خلاف و غیرقابل قبول فاضلاب در کشاورزی نیستیم اما پساب با توجه به انجام ازمایشات و فیزیکی قابل استفاده در برخی مصارف جنگل‌داری خواهد بود.

وی تاکید کرد: بحث دیگر جلوگیری از رفتن منابع آبی حاصل از بارندگی به سمت و سوی سرزمین‌های شور است به گونه ای که با حرکت از فیروزآباد به سمت پایین اراضی شامل گنبدهای نمکی است لذا هرچقدر آب های حاصل از بارندگی از مرکز استان به سمت انطرف برود با اولین برخورد به گنبدهای نمکی شور می‌شود پس باید اب را استحصال کنیم‌ و انتقال دهیم.

انتقال آب از خلیج به فارس برای هر لیتر ۲۸ هزار تومان هزینه به همراه دارد

رحیمی گفت: مورد دیگر انتقال بخشی از اب های درون‌سرزمینی به خارج از استان است که باید جایگزینی برای ان تعریف شود، به طور مثال وقتی مطرح می شود که اب را از دریا به فارس بیاوریم اولی تر این است که ابتدا اب درون استان را خارج نکنیم، چنانچه اکنون چشمه ساسان کازرون به صورت قانونی به برازجان و بوشهر می رود در حالی که آنها که به خلیج فارس نزدیکتر هستند، اولی‌تر است که از خلیج آب بگیرند و ارزان‌تر برایشان درمی‌آید در حالی که برای ما انتقال هر لیتر اب حداقل ۲۸ هزار تومان هزینه برمی‌دارد.

بحث راه‌ها از دیگر مواردی بود که استاندار فارس به آن اشاره کرد و اظهار داشت: در بحث راه‌ها نیز شامل آزادراه، بزرگراه، راه‌های روستایی و … اقدامات بسیاری انجام شده است که از اهم آنها چند پروژه ورودی استان است چراکه دسترسی ما به استان‌های دیگر باید از طریق بزرگراه و آزادراه باشد و خط آهن به استان‌های دیگر داشته و پرواز به استان‌های دیگر داشته باشیم که اکنون در چهار گوشه استان پروژه های بزرگراهی‌مان درست اجراست.

وی افزود: از سمت اصفهان، ازادراه شیراز اصفهان را داریم که با پیشرفت فیزیکی بالای ۹۰ درصد در حال اجراست که تا دو سه ماه آینده به بهره‌برداری خواهد رسید، همچنین ۶ پروژه ما دارای قرارداد بوده که باید به بهره‌برداری می‌رسید، همچنین پروژه قطعه ۷ را نیز تعریف کرده‌ایم که ۱۲ کیلومترش هم آسفالت شده است که با اتمام ان آسفالت کل پروژه به پایان خواهد رسید که در حمل و نقل استان بسیار اثرگذار خواهد بود.

او با بیان اینکه باید این آزادراه را به یک نقطه امن و قابل استفاده وصل می‌کردیم، گفت: در این راستا قطعه ۸ را تعریف کردیم که از سراه قلات حرکت می‌کند و از سد تنگ سرخ به سمت حسینی الهاشمی خواهد آمد.

رحیمی گفت: همچنین از سمت شرق، نی‌ریز به سمت کرمان را داریم که گردنه لایرز معروف که تصادف سربازان را در ان منطقه داشتیم در حال انجام آسفالت است و ما را راحت‌تر به استان کرمان وصل می‌کند تا مبادلات معدنی و کالایی‌مان را بهتر انجام دهیم، به سمت بوشهر، خوزستان و کهکیلویه و بویر احمد نیز پروژه‌هایی داریم که در مسیر بوشهر گردنه چنارراهدار به صورت بزرگراهی در حال انجام است و آزادراهش نیز به زودی تمام می شود.

گلوگاه ابوالحیات به زودی ایمن می‌شود

وی افزود: در این مسیر گلوگاهی وجود دارد که همیشه رانندگان و مسافران این سه استان را آزار می‌داد و آن گردنه بوالحیات بود(۲۱ کیلومتر از دشت ارژن تا ابوالحیات) سخت ترین پروژه از نظر توپوگرافی با شیب بسیار زیاد بود که با دو دستگاه تونر و حرکت از سمت کف دره نهایی شده و تا دو ماه آینده انجام می‌شود و در رفت و امد سه استان یاد شده به اضافه استان فارس اثرگذار خواهد بود.

استاندار فارس ادامه داد: از سمت قائمیه به سمت خوزستان نیز با عبور از ممسنی، مصیری تا پل بریم در حال انجام کار هستیم که به صورت ازادراه رفت و برگشت جدا و کاملا ایمن در اختیار مردم قرار خواهد گرفت، در جنوب استان نیز از شیراز به سمت جهرم را تکمیل کردیم، از جهرم به لار در حال اجراست، از لار به سمت اسکله شهید رجایی و هرمزگان را در دستور کار داریم که بزرگراهی ما را تکمیل می‌کند.

وی گفت: از فسا به داراب و جنت‌شهر و بندرعباس را در دستور کار داریم که تا جنت‌شهر تمام شده است لذا در بُعد راه‌ها انقلاب بسیار خوبی صورت گرفته است.

استاندار فارس گفت: در حوزه راه‌آهن نیز راه اهن شیراز اصفهان را داشتیم که قطعه یزد را نیز به ان اضافه کرده‌ایم و قطعه یک و دو بوشهر را نیز از سمت آهوچر به سمت بهاران و رفتن به سمت عسلویه و بوشهر را به طول ۴۹۰ کیلومتر در دستور کار داریم که به محض رفع مشکلات اعتباری دنبال خواهد شد، به دنبال فاینانس و جذب اعتبارات خارجی هم هستیم و امیدواریم شرایط کشور به سمتی برود که بتوانیم با گشایش اعتبارات از اعتبارات جهانی هم جهت توسعه کارها استفاده کنیم.

پروژه آبرسانی به بیرم در حال انجام است

استاندارفارس مبنی بر پیگیری پروژه آبرسانی به بیرم فارس به عنوان پروژه ای که سالهاست مورد درخواست مردم ان منطقه است توضیح داد: اساس هر کاری مطالعه است چنانچه در مورد بیرم نیز مطالعات تا حد زیادی انجام شده است و امید است در اعتبارات سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ برای ان بودجه‌ای در نظر گرفته شود و به عنوان یک اولویت مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه در ان منطقه کف شکنی صورت گرفته و گالری چاه حفر شده است، گفت: در ان منطقه آب شیرین کن نیز وجود دارد و نیاز فعلی مردم را پاسخ می‌دهد تا بتوانیم از محل انتقال اب از دریا و نیز از محل سد سلمان فارسی به عنوان بزرگ‌ترین سد، آب ان منطقه را تامین کنیم.

وی با بیان اینکه ۹۲ درصد مصرف آب در استان کشاورزی، ۶ درصد شرب و ۲ درصد مربوط به صنعت است، افزود: انتقال چند میلیون متر مکعب آب جهت شرب واقعا در مقابل مصارف کشاورزی ناچیز است و قطعا برای مردم آن منطقه تامین خواهد شد.

بحث آتش‌سوزی‌ها و عدم مدیریت صحیح در استان استاندار فارس به ان پاسخ داد، رحیمی در این باره افزود: فارس استانی مرتعی است و طبیعی است که دچار بیشترین حجم اتش سوزی شود اما انچه مسلم است اینکه منابع طبیعی از ظرفیت نیروی انسانی کمی برخوردار است و لذا همواره در بحث آتش‌سوزی‌ها نیروهای مردمی نیز پای کار بوده‌اند و ما همواره قدردان تلاش‌هایشان هستیم.

او گفت: در این راستا اقداماتی را انجام داده و مرتع‌داران را متعهد کرده‌ایم تا خودشان از مراتع خود محافظت کنند، اتش‌های احتمالی را خاموش کنند و از آتش زدن کاه و کلش بپردازند، همچنین NGO هایی نیز جهت کمک به مدیریت اتش سوزی‌ها فعال شده‌اند.

همدلی مردم و مسئولان در مدیریت کرونا ویروس موثر بود

در بحث سلامت و درمان به عنوان اولویت تلاش‌های بسیاری صورت گرفته است ، هرگاه مشکلی وجود داشته به سرعت پیگیری و برطرف شده است و این مرهون همدلی و همراهی مطلوبی است که میان مسوولان استان در حوزه مدیریت کرونا و همچنین نقش پررنگ مردم وجود دارد.

وی بحث کمک‌های مومنانه از یک سو و ضدعفونی معابر و خیابان ها را از دیگر سو از جمله این اقدامات دانست که در کنار رعایت دستورات بهداشتی و عملکرد موفق دانشگاه علوم پزشکی مثمر ثمر واقع شد.

رحیمی تاکید کرد: همانگونه که شاهد بودیم در روزهای نخست شیوع این بیماری ماسک و الکل پیدا نمی‌شد اما با حمایت و راه اندازی واحدهای تولیدی ماسک و الکل، بسیار سریع این مشکل برطرف شد.

استاندار فارس اضافه شدن ۶۰۰ تخت هر تخت به اززش یک و نیم تا دو میلیارد تومان را یکی از اقدامات دولت در حوزه بهداشت و درمان دانست و به عنوان یک اتفاق خوب از آن یاد کرد.

وی در پایان اظهار داشت: همدلی و هم افزایی در جهت عمل به وظیفه و رفع گرفتاری های مردم مهم ترین عامل پیشرفت کشور و همچنین ایجاد امید در جامعه است که طی این سالها تلاش کردیم آن را محقق کنیم، گرچه تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم اما تلاشمان بر این بود تا با استفاده از امکانات محمدود بخشی از نیازهای نامحدود را بر اساس اولویت پاسخ دهیم.

انتهای پیام/سمیه یگانه