ارتقاوتقویت مسئولیت‌پذیری اجتماعی باسه عنصرفرهنگ سازی،الگوسازی،رفتارسازی
ارتقاوتقویت مسئولیت‌پذیری اجتماعی باسه عنصرفرهنگ سازی،الگوسازی،رفتارسازی

به گزارش پگاه خبر؛حجت الاسلام علی‌کرم عباسی گفت: امر به معروف و نهی از منکر یکی از واجبات فراموش شده است که متأسفانه تاکنون جایگاه واقعی خود را در جامعه پیدا نکرده و بستر و زمینه امر به معروف و نهی از منکر نیز برای آمران و ناهیان در سطح جامعه فراهم نشده است. وی […]

به گزارش پگاه خبر؛حجت الاسلام علی‌کرم عباسی گفت: امر به معروف و نهی از منکر یکی از واجبات فراموش شده است که متأسفانه تاکنون جایگاه واقعی خود را در جامعه پیدا نکرده و بستر و زمینه امر به معروف و نهی از منکر نیز برای آمران و ناهیان در سطح جامعه فراهم نشده است.

وی اظهار داشت: ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر، تلاش می‌کند با سه عنصر: فرهنگ سازی، الگوسازی، رفتارسازی، روحیه مسئولیت‌پذیری اجتماعی را در مردم ارتقا و تقویت کند؛ به این ترتیب که اگر کسی در جامعه کار خیری انجام داد؛ باید از او تقدیر و تشکر شود تا زمینه‌ای برای ترویج خوبی‌ها در جامعه گردد و بالعکس اگر منکری از کسی سر بزند افراد جامعه در خود احساس مسئولیت کرده و نهی از منکر کنند.

به اعتقاد وی، امر به معروف و نهی از منکر جایگاه و اهمیت بسیار زیادی در دین مبین اسلام دارد زیرا اگر جهاد شکل می‌گیرد، نماز اقامه می‌شود و سایر واجبات و مسائل دینی در جامعه انجام می‌گیرد همه در سایه امر به معروف و نهی از منکر است.

به گفته دبیر ستاد امر به معروف در استان فارس، هدف آمران به معروف و ناهیان از منکر ایجاد تنش، التهاب و نگرانی نیست بلکه هدف والای آنان ایجاد امنیت در سطح جامعه است و باید اخلاق و پایبندی به آن را قوت بخشید و همچنین توجه داشت که امر به معروف و نهی از منکر شامل دستگاه‌ها و مردم است و متوجه قشر خاصی نیست.

حجت الاسلام عباسی بر این باور است: امروز برنامه‌های ستاد امر به معروف و نهی از منکر بیشتر متوجه مسوولان است تا مردم جامعه، مردم عموماً می‌توانند از دستگاه‌ها و نهادهای اجرایی مطالبه‌گری کنند و سئوالات خود را بپرسند و ستاد نیز در چارچوب قانونی تعریف شده از آنان حمایت می‌کند.

وی برنامه‌های کلی ستاد در طول سال به ویژه در دهه احیای این فریضه را چنین عنوان کرد: تدوین خط‌ مشی‌های اساسی جهت ترویج معروف و مبارزه با منکر و پرداختن به رفع علل و ریشه‌های مشکل، تبیین موارد معروف که لازم است در ترویج آن فعالیت‌های لازم صورت پذیرد، تبیین موارد منکر و علل آن که لازم است جامعه را از آن بر حذر داشت، بررسی قوانین و برنامه‌های اقتصادی، فرهنگی از نظر تأثیر بر وضعیت جامعه، از جمله برنامه‌های ما است.

او افزود: علاوه بر موارد ذکر شده، ترویج معروف و محدود شدن منکر و ارائه پیشنهاد به مراجع مربوطه، استفاده از کلیه امکانات دولتی ـ مردمی و تشکیلات رسمی کشور در اجرای طرح‌ها و پروژه‌های مربوطه، تهیه استاندارد و الگوهای رفتاری برای کارکنان و مسوولین نظام و ایجاد انگیزه لازم در کلیه سطوح جامعه، اعم از سازمان‌های دولتی و غیردولتی، مؤسسات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و خانواده‌ها در اجرای فریضه امر به معروف و نهی از منکر از طریق تمهیدات مقتضی نیز از دیگر برنامه‌های در دست اقدام ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر است.

عباسی ادامه داد: احیای امر به معروف و نهی از منکر در جامعه اسلامی تکلیف الهی است چرا که این مهم سبب رشد و پیشرفت جامعه در ابعاد گوناگون می‌شود.

وی در رابطه با مجریان این برنامه‌ها نیز گفت: همه در برابر اجرای فریضه الهی و قانون امر به معروف و نهی از منکر مسئولیت دارند و محدوده آن منحصر به قشر و صنف خاصی نیست و تمام آحاد جامعه را در بر می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: رسالت این ستاد احیا و ترویج فرهنگ این فریضه الهی در جامعه با همکاری نخبگان و صاحبنظران است.

رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان فارس در ادامه بیان داشت: ستاد احیا در استان فارس، برنامه‌های مختلفی تدوین کرده که ارائه آسیب‌های اجتماعی در جلسه با مسوولان ارشد استان و تدوین راهکار برای برون رفت از مشکلات از آن جمله است.

عباسی افزود: تشکیل هیئت اندیشه‌ورز از رویکردهای جدید این ستاد می‌باشد و در این راستا از بهترین گزینه‌های علمی در حوزه‌های جامعه‌شناسی و فرهنگ‌سازی، روانشناسی، جهت تدوین و اجرای برنامه‌ها استفاده می‌شود و در این زمینه با دانشگاه‌ها، مراکز علمی و حوزه‌های علمیه جلسات مستقل برگزار و برنامه‌ریزی خواهد شد.

به گفته حجت الاسلام عباسی، گفتمان‌سازی یکی از برنامه‌های جدی و مهم ستاد می‌باشد و در این زمینه تلاش می‌شود فضاهای دانشگاهی و حوزوی فعال و پایان‌نامه‌های دانشجویی به این سمت حرکت کنند.

دبیر استانی ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر در ادامه اظهار داشت: امسال دهه امر به معروف و نهی از منکر با شعار “قیام حسینی، مردم مطالبه گر، مسوولان پاسخگو، نام‌گذاری شده است و هر روز این دهه نیز با عناوین مختلف نام‌گذاری شده که متناسب با عناوین برنامه‌هایی در سطح استان اجرا می‌شود.

به اعتقاد حجت الاسلام عباسی، فرهنگ‌سازی الگوهای موفق، ترویج فرهنگ امر به معروف در تمام سطوح جامعه، تقویت نگرش آحاد جامعه به امر به معروف و تبیین بیانات رهبری در این خصوص از جمله اهداف اجرای این برنامه‌ها است.

حجت الاسلام و المسلمین عباسی خاطرنشان کرد: برپایی تریبون آزاد با حضور اساتید حوزه و دانشگاه، راه‌اندازی صفحات مجازی و تولید محتوا، برگزاری جلسات هم اندیشی، برگزاری نشست ویژه بانوان با محوریت عفاف و حجاب به صورت وبینار، برگزاری رژه خودرویی با تجلی امر به معروف و نهی از منکر، غبار روبی مزار شهدا، دیدار با ائمه جمعه محترم شهرستان های استان، تبیین نقش امر به معروف و نهی از منکر در جامعه قبل از خطبه‌های نماز جمعه، نشست‌های خبری و رسانه‌ای در صدا و سیمای مرکز فارس، تجلیل از خانواده‌های شهدای امر به معروف و نهی از منکر استان، حمایت از آمران و ناهیان امر به معروف و نهی از منکر، مطالبه‌گری از مسوولین، تشکیل شعب ویژه جهت رسیدگی به پرونده‌های امر به معروف و نهی از منکر در استان، گردهمایی مبلغین حوزه، اوقاف، سازمان تبلیغات از جمله برنامه‌های این دهه در سراسر استان است.

وی در ادامه، نشست با مسوولان مساجد منتخب با هدف بهره‌وری از ظرفیت گروه‌های مردمی، برگزاری جلسات سخنرانی در مساجد، ادارات و هیئات پیرامون امر به معروف و نهی از منکر، برپایی غرفه و برگزاری نمایشگاه در سطح شهر گردهمایی دبیران ادارات به همراه ائمه جماعات عضو شورا، انجام تبلیغات محیطی در سطح اماکن اداری، تجاری و عمومی، جلسه با دبیران ستاد امر به معروف شهرستان‌ها از طریق ویدئو کنفرانس نیز از دیگر برنامه‌هایی دانست که در این دهه در استان اجرا می‌شود.

شایان ذکر است بسیاری از این برنامه‌ها در سراسر استان در حال برگزاری است و مردم نیز تا کنون استقبال خوبی از برنامه‌های ستاد احیا امر به معروف و نهی از منکر داشته‌اند.

انتهای پیام/