زمان نهایی پرداخت پاداش پایان خدمت فرهنگیان
زمان نهایی پرداخت پاداش پایان خدمت فرهنگیان

زمان و چگونگی پرداخت پاداش پایان خدمت فرهنگیان در سال ۱۴۰۰ مشخص شد.

به گزارش پگاه خبر؛سال گذشته نمایندگان مجلس برای سال ۱۴۰۰ با افزایش ۷ برابر حداقل حقوق و مزایای شاغلین به عنوان سقف تعیین شده برای پاداش پایان خدمت کارکنان دستگاه‌های اجرایی مرافقت کردند.

محاسبه پرداخت پایان خدمت کارکنان

 پاداش پایان خدمت موضوع قانون پرداخت پاداش پایان خدمت و بخشی از هزینه‌های ضروری به کارکنان با اصلاحات و الحاقات بعدی، پاداش پایان خدمت کارکنان مشمول ماده (۱۰۷) قانون مدیریت خدمات کشوری با احتساب فوق العاده بند (۱۰) ماده ۶۸ قانون مذکور به مقامات، رؤسا، مدیران و کارکنان کلیه دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه ششم توسعه و همچنین وزارت اطلاعات، نیرو‌های مسلح و سازمان انرژی اتمی حداکثر معادل هفت برابر حداقل حقوق و مزایای شاغلین موضوع جز (۲) این بند، در ازای هر سال خدمت حداکثر تا سی سال و تا سقف چهار میلیارد و هفتصد و بیست میلیون (۴.۷۲۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال خواهد بود.

براساس جز الحاقی این بند، سقف ناخالص حقوق و مزایای مستمر و غیر مستمر (مجموع دریافتی) گروه‌های مختلف حقوق بگیر در دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه ششم توسعه و همچنین نیرو‌های مسلح، وزارت اطلاعات و سازمان انرژی اتمی (به استثنای مشمولین قانون کار جمهوری اسلامی ایران از قبیل کارکنان کشوری و لشکری، اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی و قضات در کلیه مناطق کشور برای سال ۱۴۰۰، از (۲۱) برابر حداقل حقوق مصوب شورای حقوق و دستمزد به (۱۰) برابر حداقل حقوق و دستمزد موضوع ماده (۷۹) قانون مدیریت خدمات کشوری کاهش می‌یابد. کاهش دریافتی افراد ناشی از اجرای این حکم مشمول پرداخت تفاوت تطبیق است. کارانه گروه پزشکی از حکم این جز مستثنی است.

همچنین در بند (ه) این تبصره آمده است؛ کلیه پرداخت‌های مشابه حقوق و دستمزد مانند حق التدریس، حق الزحمه، ساعتی، حق نظارت و پاداش شورا‌های حل اختلاف، هزینه اجتناب ناپذیر محسوب می‌شود و باید به صورت ماهانه پرداخت شود.

جزئیات پرداخت پاداش پایان خدمت فرهنگیان

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش از پرداخت پاداش فرهنگیان بازنشسته تا کمتر از ۱۰ روز آینده خبر داد.

 محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش در سی و پنجمن اجلاس مدیران و رؤسای آموزش و پرورش سراسر کشور از پرداخت پاداش پایان خدمت فرهنگیان در هفته آینده خبر داد.

وی گفت: «اعتبارات این موضوع تخصیص پیدا کرده و باید تأمین شود و این موضوع نیز در هفته‌های آینده پرداخت خواهد شد».

اعتبار پاداش پایان خدمت فرهنگیان

علی الهیار ترکمن معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش درباره پاداش پایان خدمت فرهنگیان بازنشسته اظهار کرد: در این خصوص پیگیری‌هایی در دولت انجام گرفت و با اقدام مساعد سازمان برنامه‌ و بودجه، اعتبار مورد نیاز برای پرداخت پاداش پایان خدمت فرهنگیان بازنشسته تأمین شد.

وی با اشاره به اینکه در اعتبار پیش‌بینی شده، بودجه مربوط به بازخرید مانده مرخصی دیده نشده است، گفت: البته اصل پاداش پایان خدمت به‌صورت کامل تأمین شده و به خزانه ابلاغ شده است.

میزان فرهنکیانی که باید دریافت کننده پاداش پایان خدمت باشند

الهیار ترکمن با تأکید بر اینکه به استناد تبصره ۱۹ قانون بودجه سال جاری، خزانه باید اعتبارات را به ذینفع نهایی پرداخت کند، افزود: بر این اساس، پرداخت در اختیار دستگاه‌ها نیست که اعتبار را از خزانه دریافت کرده و خودشان واریز کنند.

وی با بیان اینکه  ۳۳ هزار نفر مشمول پاداش پایان خدمت هستند، ادامه داد: لیست را کامل کردیم و آماده است و ظرف یکی دو روز آینده به خزانه‌داری کل کشور ارسال می‌کنیم که بر اساس تخصیص صادره از سوی سازمان برنامه و فهرستی که ارائه داده‌ایم، پاداش پایان خدمت را در وجه بازنشستگان سال ۹۹ واریز کنند.

نحوه پرداخت پاداش پایان خدمت

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: پرداخت پاداش بازنشستگان فرهنگی، کار بزرگی بود چرا که دولت از لحاظ تحقق منابع و موجودی نقدینگی، مضایقی و محدودیت‌هایی دارد.

وی تصریح کرد: اصلاً به سمت سهام نرفتیم و از همان ابتدا هم صحبت‌مان این بود که حتماً باید پاداش پایان خدمت فرهنگیان بازنشسته به‌صورت نقدی و یکجا پرداخت شود که خوشبختانه محقق شد.

زمان نهایی پرداخت پاداش پایان خدمت فرهنگیان

الهیار ترکمن درباره زمان پرداخت پاداش پایان خدمت فرهنگیان گفت: پیش‌بینی‌ام این است که با توجه به وضعیتی که در پیش رو داریم تا کمتر از ۱۰ روز آینده پاداش‌ بازنشستگی پرداخت شود.

منظور از پاداش پایان خدمت چیست و محاسبه آن چگونه است؟

به استناد ماده ۷۵ آیین­نامه استخدامی اعضای غیر هیأت علمی، به عضو بازنشسته و از کار افتاده مشمول آیین ­نامه و ورثه قانونی عضو متوفی، به ازاء هر سال خدمت قابل قبول تا حداکثر « ۳۰» سال، معادل یک ماه آخرین حقوق و مزایای مشمول کسور بازنشستگی به اضافه وجوه مربوط به مرخصی­های ذخیره شده به عنوان”پاداش پایان خدمت” پرداخت خواهد شد.

پاداش پایان خدمت موضوع قانون پرداخت پاداش پایان خدمت و بخشی از هزینه‌های ضروری به کارکنان با اصلاحات و الحاقات بعدی، پاداش پایان خدمت کارکنان مشمول ماده (۱۰۷) قانون مدیریت خدمات کشوری با احتساب فوق العاده بند (۱۰) ماده ۶۸ قانون مذکور به مقامات، رؤسا، مدیران و کارکنان کلیه دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه ششم توسعه و همچنین وزارت اطلاعات، نیرو‌های مسلح و سازمان انرژی اتمی حداکثر معادل هفت برابر حداقل حقوق و مزایای شاغلین موضوع جز (۲) این بند، در ازای هر سال خدمت در سال نود و نه حداکثر تا سی سال و تا سقف چهار میلیارد و هفتصد و بیست میلیون (۴.۷۲۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال خواهد بود.

در سال های اخیر پرداخت پاداش پایان خدمت فرهنگیان با مشکلاتی روبه رو بوده و این پاداش همه ساله با اما و اگرهای فراوان و تاخیرهای بسیار و یا با پرداخت قطره چکانی مواجه شده تا عملا ارزش آن با توجه به سقوط روزانه ارزش پول ملی با افت بسیار شدید مواجه گردد ؛ به طور مثال بازنشسته‌ای در اسفند ماه بر اساس محاسبات کارشناسان می‌بایست مبلغ دویست میلیون تومان پاداش پایان خدمت دریافت کند اما همینک که در روز‌های میانی مرداد ۱۴۰۰ هستیم ولی همچنان خبری از پاداش پایان خدمت معلمان بازنشسته سال نود و نه نیست تا این جمعیت بازنشسته همچنان در حسرت پولی بمانند که حق قانونی آنان است در حالی که اگر بازنشسته‌ای اقساط وام خود را با تاخیری هر چند اندک پرداخت کند با هزاران تومن تاخیر اقساط مواجه خواهد شد.

انتهای پیام/