تقدیر از جنگلبانان پرتلاش شهرستان ارسنجان
تقدیر از جنگلبانان پرتلاش شهرستان ارسنجان

به گزارش پگاه خبر؛به همت گروه مردمى حامیان طبیعت و همکارى اداره منابع طبیعى شهرستان ارسنجان مراسم تقدیر وتشکر از جنگلبانان این شهرستان برگزار شد.طى مراسمى که باحضورحجه الاسلام والمسلمین بهرامی امام جمعه ارسنجان؛رییس و پرسنل اداره منابع طبیعى وبرخى روسای ادارات و ارگانهای شهرستان برگزارشد. از ۴ نفر از جنگلبانان و قرقبانان این اداره؛به […]

به گزارش پگاه خبر؛به همت گروه مردمى حامیان طبیعت و همکارى اداره منابع طبیعى شهرستان ارسنجان مراسم تقدیر وتشکر از جنگلبانان این شهرستان برگزار شد.طى مراسمى که باحضورحجه الاسلام والمسلمین بهرامی امام جمعه ارسنجان؛رییس و پرسنل اداره منابع طبیعى وبرخى روسای ادارات و ارگانهای شهرستان برگزارشد. از ۴ نفر از جنگلبانان و قرقبانان این اداره؛به نمایندگى از جامعه جنگلبانان شهرستان ارسنجان؛بااهدای هدایا،شاخه گل ولوح تقدیر قدردانى گردید.

اختصاص۱۵میلیاردریال برای حفاظت ازجنگلهای ارسنجان

اعضای گروه مردمى حامیان طبیعت شهرستان ارسنجان؛ضمن قدردانى ازقول مساعد ِجناب آقای عزیزی فرماندارشهر ستان واختصاص مبلغ ١۵٠ میلیون تومان ازبودجه شهر ستان جهت مقابله با بحران هاى احتمالى آینده؛از مسولین ذیربط تقاضاى پیگیرى و انجام هرچه سریع تر این مهم راتقاضا نمودند که قرارشد انشاالله به زودى شاهد تحقق این امروایجاد آمادگى مناسب در برابر بحران هاى آتى باشیم.
دکترمحمدجوادنعمت الهی از فعالان زیست محیطی و حامی طبیعت ارسنجان درحاشیه این برنامه اظهار داشت:جنگلهای ارسنجان یکی ازنمونه های ماندگار و بی نظیر جنگلهای ایرانی – تورانی کشور عزیزمان است که با نامهای جنگلهای بناب،تنگ شکن،خلیل بیگ وفیجان در گستره طبیعت ایران شناخته شده اند.زیر اشکوب این درختان جنگلی پوشش گیاهی مرتعی شامل گندمیان یکساله، فورب ها و بوته ای های چند ساله می باشد که با درختچه هایی مانند دافنه و بادام کوهی در هم آمیخته شده اند.
این دانش آموخته دکتری منابع طبیعی گفت:دورشته کوه با نامهای کوه سیاه و کوه خم دراطراف شهر ستان ارسنجان ودرپیرامون جنگلهای آن قرار دارند که گیاهان دارویی زیادی را در خود جای داده اند و بهره بردان محلی از گیاهانی مانند جاشیر، موسیر، پیازوک، ریواس، قارچ کوهی،پرسیاوشان و …. جهت امرارمعاش خود استفاده میکنند که خیلی از این گونه های ارزشمند گیاهی به علت بهره برداری های غیر اصولی در خطر انقراض قرار گرفته اند.

وسعت جنگلهای ارسنجان۳۳ هزارهکتاراست.

این‌پژوهشگرحوزه جنگل ومرتع بیان داشت:در زمان های گذشته جنگل های ارسنجان قریب به ۳۰ نفر جنگلبان و قرق بان داشت که متاسفانه امروزه با ۴ نفر جنگلبان و قرقبان محافظت می شوند که لازم است یا نیروهای حفاظتی این مناطق افزایش داده شود و یا حفاظت از این جنگل های بکر را به خود بهره بردان محلی بسپارند.نعمت الهی درپایان افزود :مساحت کل جنگل و مرتع درشهرستان ارسنجان ۹۰ هزار هکتار است که ۳۳ هزار هکتار آن مانند جنگلهای بناب، تنگ شکن، خلیل بیگ دارای طرح جنگل داری میباشند. همچنین سایت پرورش و نگهداری از گونه کمیاب جانوری یعنی گوزن زردایرانی باقریب به ۴۰ راس گوزن درجنگلهای شرق ارسنجان(جنگل خلیل بیگ) قراردارد.

انتهای پیام/ابراهیم عباسی