تحلیل نماینده مردم فسا در خصوص طرح صیانت از فضای مجازی
تحلیل نماینده مردم فسا در خصوص طرح صیانت از فضای مجازی

به گزارش پگاه خبر؛چند روزی است که فضای جامعه متاثر از مصوبه اخیر مجلس در حوزه فضای مجازی است و برخی افراد و جریان ها و سایت ها و خبرگزاری ها با دغدغه مندی نگرانی های خود را در خصوص تبعات احتمالی این طرح بیان می کنند و برخی اشخاص وسایت ها و رسانه های […]

به گزارش پگاه خبر؛چند روزی است که فضای جامعه متاثر از مصوبه اخیر مجلس در حوزه فضای مجازی است و برخی افراد و جریان ها و سایت ها و خبرگزاری ها با دغدغه مندی نگرانی های خود را در خصوص تبعات احتمالی این طرح بیان می کنند و برخی اشخاص وسایت ها و رسانه های مغرض نیز بصورت هدفمند و در راستای اهداف دشمنان نظام، با نادیده گرفتن خدمات مجلس یازدهم سعی در متشنج نمودن فضای عمومی جامعه را دارند.
لذا بمنظور اطلاع مردم شریف شهرستان فسا نکاتی را در خصوص طرح حمایت از کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی(یا همان طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی)بیان می دارم.
مقدمه:
با وجود اینکه فعالیت های بر پایه اینترنت را فضای مجازی می نامند، اما امروزه به خاطر گستردگی فعالیت های این حوزه،فضای مجازی به یک فضای واقعی و مهم و اثرگذار در حوزه های مختلف از جمله فرهنگی،اقتصادی،اجتماعی تبدیل شده است.
کسب و کارهای فراوانی که در بستر فضای مجازی شکل گرفته و روز به روز در حال گسترش است و در بسیاری از این کسب و کارها بدون مداخله دولت و بدون اینکه دولت هزینه ای انجام دهد،گاهی صدها و بلکه هزاران و میلیون ها نفر از محل این فرصت های شغلی امرار معاش می کنند.پلتفرم هایی مانند اسنپ،تپسی،دیوار، دیجی کالا، علی بابا،تاپ، آپ و غیره ظرفیت های بزرگ اقتصادی و اشتغال را برای کشور ایجاد کرده است.بنده به جهت اهمیت این حوزه های مهم اقتصادی از برخی از این پلتفرم های مهم از جمله دیجی کالا، دیوار و سرآوا بازدید نموده و ساعت ها با سرمایه گذاران و فعالان این بخش ها گفتگو کرده ام.البته برخی اشخاص که امروز در خصوص طرح حمایت از کاربران فضای مجازی یقه چاک می کنند،در آن روز از بنده ایراد گرفتند که چرا از پلتفرم اقتصادی بسیار مهمی مانند دیجی کالا که چندهزار نفر را بکارگیری نموده بازدید کرده ام.
در حوزه های فرهنگی و اجتماعی نیز موضوع به اندازه حوزه های اقتصادی حائز اهمیت است.فعالیت های گسترده ای که در حوزه های فرهنگی و اجتماعی بر بستر فضای مجازی انجام می شود،به قدری گسترده است که امروزه به ناچار همه مردم وابسته به این ظرفیت بزرگ فضای مجازی شده اند.
فضای مجازی در دوران کرونا بیش از گذشته برای مردم اهمیت پیدا کرد. بسیاری از کسب و کارها که قبلا در فضای واقعی بصورت حضوری انجام می شد،در دوران کرونا بر بستر فضای مجازی ادامه حیات داد و بسیاری از مردم بویژه در کلان شهرها خریدهای خود را در بستر فضای مجازی انجام می دهند.امروزه علاوه بر آموزش که توسط مدارس و دانشگاه ها در بستر فضای مجازی برای دانش آموزان و دانشجویان انجام می شود،بسیاری از نیازهای مردم نیز از طریق فضای مجازی تأمین می شود.
خرید بلیط قطاز،هواپیما،اتوبوس،تهیه آژانس،نوبت دهی بیمارستان ها و پزشکان و هزاران نیاز مردم در فضای مجازی تأمین می گردد.در کلان شهرها بسیاری از مردم نان خود را نیز با سفارش از طریق بستر فضای مجازی خریداری و تأمین می کنند.
در کنار این ظرفیت های گسترده فضای مجازی که انصافاً کم هزینه و پرسرعت است،آسیب های فراوانی نیز در فضای مجازی وجود دارد.
مالباختگان زیادی که بخاطر عدم امکان راستی آزمایی فعالیت های برخی سایت ها و فعالان فضای مجازی روزانه به مراکز پلیس و مراجع قضائی مراجعه می کنند و مشکلات فراوان اجتماعی و فرهنگی که روزانه در بستر فضای مجازی و به خاطر عدم مدیریت این فضا صورت می گیرد،بر هیچکس پوشیده نیست.هر روز اخبار زیادی از این مشکلات به گوش همه ما می رسد.با توجه به گسترش روز افزون این فضا، قطعاً آسیب پذیری مردم و جامعه ما نیز روز به روز بیشتر خواهد شد.لذا به ناچار باید ساز و کاری برای ساماندهی این فضا ایجاد کرد که هم مردم بتوانند به این سایت ها و خدمات و تعهدات آنها اعتماد کنند و آسیب مالی و اقنصادی و اخلاقی نبینند و هم فعالان فضای مجازی بخاطر بی ثباتی این فضا دائما نگران نباشند.
در حال حاضر وضعیت آشفته ای بر فضای مجازی کشور حاکم است.سیاست گذار مشخص،مقتدر،بی طرف و پاسخگویی در این حوزه وجود ندارد.
در شرایط فعلی و در غیاب قانونی مناسب،گاهی بدون اطلاع قبلی و بدون ارائه دلیلی قانونی اپلیکیشن یا پلتفرمی مسدود یا محدود می شود و دهها کسب و کار تعطیل یا محدود می شود و یا در صدور مجوز های کسب و کار بعضاً مشکلاتی ایجاد می شود و یا رانت هایی ایجاد می گردد .
لذا ضرورت ساماندهی وضع موجود،مطالبه قشرهای مختلف جامعه است.

نکاتی در خصوص روند رسیدگی به طرح های مجلس:
« طرح های مجلس و روند رسیدگی به طرح حمایت از کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی»
۱ ـ مطابق قانون،هر نماینده ای می تواند به همراه تعدادی از نمایندگان طرحی را برای تصویب ارائه نمایند.هیچ نماینده ای را نمی توان از این حق قانونی محروم کرد.(امضای حداقل ۱۰ نفر از نمایندگان برای ارائه یک طرح کافی است)
۲ ـ طرح هایی که توسط نمایندگان ارائه می شود، توسط هیات رئیسه مجلس اعلام وصول شده و بر اساس موضوع طرح و شرح وظایف کمیسیون ها به یکی از کمیسیون های تخصصی مجلس ارجاع می شود.
۳ ـ کمیسیون های تخصصی با استفاده از نظرات کارشناسان،مرکز پژوهش های مجلس،مسئولان و کارشناسان دستگاه های اجرائی،نمایندگان بخش خصوصی طرح مربوطه را بررسی و مجددا به هیات رئیسه تقدیم و هیات رئیسه نیز بر اساس نوبت در دستور کار صحن علنی مجلس قرار می دهد.
۴ ـ در مورد طرح حمایت از کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی نیز روند به همین شکل بوده و تعدادی از نمایندگان مجلس طرح مذکور را ارائه نموده و طرح توسط هیات رئیسه اعلام وصول شده و به کمیسیون فرهنگی ارجاع شده و پس از کارشناسی به صحن علنی رسیده و در جلسه مورخ ۶ / ۵ / ۱۴۰۰ مطرح شده است.
۵ ـ بر خلاف آنچه برخی افراد و رسانه ها دانسته یا نادانسته و بسیاری از افراد بخاطر کم اطلاعی در فضای مجازی و رسانه ای مطرح می کنند،رای گیری دیروز بمنظور موافقت یا مخالفت با این طرح نبوده است.
رای گیری مجلس برای این موضوع بود که آیا صحن علنی به این طرح رسیدگی کند یا با توجه به تخصصی بودن این طرح،مجلس با تشکیل کمیسیونی متشکل از نمایندگان متخصص در حوزه فضای مجازی و موضوعات مرتبط، طرح را برای بررسی دقیق و کارشناسی و تصویب آن به کمیسیون مذکور ارجاع شود؟
۶ ـ در جلسه دیروز صحن علنی تعدادی از نمایندگان بعنوان موافق رسیدگی طرح در صحن علنی و تعدادی نیز بعنوان مخالفان رسیدگی در صحن علنی و موافقان رسیدگی در کمیسیون تخصصی مشترک نام نویسی کردند و با قید قرعه،دو نفر موافق و دو نفر مخالف هر کدام به مدت ۱۰ دقیقه صحبت و سپس رای گیری صورت گرفت و طرح برای رسیدگی و تصویب توسط کمیسیون رای کافی آورده و به کمیسیون ارجاع شد.
نکاتی در خصوص دیدگاه و نظر اینجانب به طرح حمایت از کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی:
۱ ـ اینجانب نیز همانند اکثریت نمایندگان مجلس ساماندهی فضای مجازی را با چند شرط لازم می دانم ولیکن اعتقاد دارم که طرح ارائه شده توسط تعدادی از همکاران محترم، ایراداتی دارد و قطعاً در جلسات کارشناسی این ایرادات باید مرتفع گردد.به همین علت نیز بنده به ارجاع طرح به کمیسیون مشترک و بررسی و تصویب طرح توسط نمایندگان متخصص حوزه اینترنت و فضای مجازی رای دادم.
۲ ـ طرح مذکور یک طرح کاملاً تخصصی و در حوزه مخابرات و اینترنت بوده و دارای عبارات بسیار تخصصی است و بسیاری از نمایندگان بعلت عدم آشنائی با مفاهیم این حوزه و عدم تخصص در رشته مخابرات و آی تی نمی توانند ایرادات طرح را بخوبی احصاء و رفع نمایند.لذا به همین علت نیز اکثریت نمایندگان و از جمله بنده بعنوان موافق ارجاع طرح به کمیسیون مشترک که متشکل از نمایندگان متخصص می باشد،به ارجاع طرح به کمیسیون مشترک رای مثبت دادیم.
۳ ـ شرط نمایندگانی که به ارجاع طرح به کمیسیون مشترک و رسیدگی به طرح توسط نمایندگان متخصص مجلس رای موافق دادند، این بود که اولاً کمیسیون از صاحب نظران حوزه مخابرات و آی تی در دستگاه های اجرائی، مرکز پژوهش ها و بخش خصوصی استفاده نماید.ثانیاً فرصت های علمی،تخصصی،اجتماعی،فرهنگی،سیاسی و اقتصادی کاربران در بستر فضای مجازی نباید محدود شود و بلکه این فرصت ها باید با حمایت از اپلیکیشن ها و پلتفرم های داخی توسعه یابد. ثالثا مذاکرات جلسات کمیسیون مشترک از طریق رسانه ها و از جمله رسانه ملی به اطلاع مردم شریف ایران برسد تا چنانچه نظراتی داشتند به کمیسیون ارائه نمایند.رابعاً پس از تصویب طرح مذکور توسط کمیسیون، این طرح بصورت موقت و برای زمانبندی محدود و مشخص اجرا شود تا چنانچه ایرادی در مصوبه وجود داشته باشد،ایرادات توسط مجلس مرتفع شود.

۴ ـ با وجود تمام مزایایی که طرح حمایت از کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی دارد و با وجود ضرورت ساماندهی به مدیریت فضای مجازی در حمایت از فعالان این بخش، به نظر بنده در شرایط فعلی کشور و با توجه به مشکلات عدیده اقتصادند طرح مهم در حوزه کشاورزی و طرح مهم تمدید مهلت جذب اعتبارات عمرانی تا شهریور ماه و یک مصوبه مهم در خصوص تفکیک وزارت راه و شهرسازی به دو وزارتخانه راه و ترابری و مسکن و شهرسازی در مجلس به رای گذارده شد که بنده با آنها موافق بوده و به علامت موافقت، دست خود را با ۴ انگشت بالا برده ام تا سایر نمایندگان را به رای موافق تشویق نمایم. رای گیری در مجلس با سیستم رایانه ای است و اساساً با دست بالا بردن رای گیری انجام نمی شود. متاسفانه یکی از سایت های بی هویت با بد اخلاقی و بی تقوائی، یکی از عکس های سایت مجلس را برداشته و آن را به رای مثبت بنده به محدود کردن اینترنت منتسب کرده است.این دروغ آشکار در حالی است که رای گیری در مجلس از طریق رایانه و بصورت مخفی انجام می شود و روزانه دهها عکس توسط عکاسان و خبرنگاران در حالت های مختلف از نمایندگان گرفته می شود و در سایت مجلس و بسیاری از خبرگزاری ها منتشر می شود و در صدر و ذیل هیچکدام از آنها عباراتی در خصوص انتساب عکس به رای یا نظریه نمایندگان درج نمی شود.
چند نکته مهم:
۱ ـ سرعت توسعه و پیشرفت تکنولوژی بقدری زیاد است که اساساً امکان مسدود کردن یا محدود کردن فضای مجازی وجود ندارد.لذا القاء این نگرانی به مردم صحیح نیست.
۲ ـ مدیریت فضای مجازی در کشورهای مختلف، با هدف صیانت از حقوق فعالان و کاربران فضای مجازی وجود دارد و در کمتر کشوری، ولنگاری و بی برنامگی و آشفتگی جدی در مدیریت فضای مجازی وجود دارد.
۳ ـ در یک سال و اندی که از عمر مجلس یازدهم می گذرد، بارها مسئولان دستگاههای اجرائی مختلف در کمیسیون ها و جلسات علنی مجلس حضور یافته و بر مشکلات فضای مجازی تأکید و از چند مدیریتی و نابسامانی این حوزه گله کرده و بر ضرورت یکپارچه سازی و ساماندهی سیاست گذاری و راهبری فضای مجازی تأکید نموده اند.
۴ ـ طرح تعدادی از نمایندگان برای ساماندهی فضای مجازی با هدف حمایت از ظرفیت های داخلی و فعالان و کاربران فضای مجازی تهیه گردیده و باوجود ایراداتی که در بخش هایی از طرح وجود دارد،ولی فرصت و ظرفیت داخلی کشور را تقویت و موجب شکوفائی استعدادهای جوانان ایرانی می شود.
۵ ـ این طرح به آشفتگی حاکم بر سیاست گذاری و مدیریت فضای مجازی پایان می دهد و ساز و کار مناسبی برای سیاست گذاری و مدیریت و فعالیت در حوزه فضای مجازی تعریف می کند.
۶ ـ در این طرح بمنظور تنظیم گری و یکپارچه سازی سیاست گذاری بر فضای مجازی کمیسیون عالی تنظیم مقررات با ۱۹ عضور تشکیل می شود و از دخالت سلیقه ای دولت ها در فضای مجازی پایان می دهد.البته ۵ وزیر دولت و معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری عضو ثابت این کمیسیون هستند.
۷ ـ در این طرح بر تقویت بخش خصوصی و اپلیکیشن های داخلی و حمایت از آنها حمایت شده و هیچ مطلبی در خصوص فیلتر یا محدود سازی اپلیکیشن های واتس آپ، اینستاگرام،گوگل،سایت های خارجی کسب و کار و فیلترشکن ها وجود ندارد.
۸ ـ هر طرح ممکن است در کنار نقاط قوت،ضعف ها و ایراداتی نیز داشته و قطعاً این طرح نیز خالی از ایراد نیست ولی هر طرح از زمان ارائه تا زمان تصویب مراحل مختلف بررسی و کارشناسی را طی می کند و در بسیاری از موارد، طرح اولیه در روند بررسی های کارشناسی تغییرات اساسی پیدا می کند.لذا در همین راستا مقرر گردیده که این طرح در کمیسیون مشترک و با حضور صاحب نظران بخش دولتی و خصوصی بررسی و کارشناسی شود و همزمان از طریق رسانه ملی و سایر رسانه ها مستمرا و همزمان با جلسات کارشناسی،اطلاع رسانی شود تا صاحب نظران اجتماعی بتوانند نظرات و دیدگاه های خود را برای تکمیل نمودن و اصلاح طرح ارائه نمایند.
۹ ـ در این طرح برخی مشکلات و آشفتگی ها و گله مندی ها و نگرانی های فعلی مردم در حوزه فضای مجازی از جمله نحوه قیمت گذاری بر خدمات اینترنت،ساماندهی صدور مجوزهای بخش خصوصی که سبب رقابتی شدن فعالیت های فضای مجازی خواهد شد،نگرانی خانواده ها از نحوه استفاده کودکان و نوجوانان از فضای مجازی مورد توجه قرار گرفته است.

امیدواریم کمیسیون مشترک مجلس که وظیفه بررسی و تصویب طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی را بعهده دارد،با بهره گیری از نظران کارشناسان مختلف، بر غنای طرح بیافزاید و با اطلاع رسانی مستمر، مبادرت به اقناع سازی عمومی نماید و ذهنیت های احتمالی که در خصوص این طرح وجود دارد را مرتفع و این طرح مهم که با رفع ایرادات آن می تواند تحولی در تقویت زیر ساخت ها و ظرفیت های داخلی و صیانت از حقوق کاربران ایجاد نماید را بعنوان فرصتی ماندگار در جامعه به ارمغان بگذارد.

حجت الله فیروزی
نماینده مردم شریف شهرستان فسا
عضو کمیسیون صنایع و معادن
مجلس شورای اسلامی

انتهای پیام/