روزانه ۱.۴ میلیون بشکه فرآورده های نفتی توسط کره جنوبی صادرمی شود
روزانه ۱.۴ میلیون بشکه فرآورده های نفتی توسط کره جنوبی صادرمی شود

به  گزارش پگاه خبر؛کره جنوبی به علت نداشتن منابع نفت و گاز قابل توجه، تولید گاز مایع اندکی دارد که این میزان نیز در واقع محصول جانبی سایر فرآیندهای پتروپالایشی است. این کشور روزانه ۲.۵ میلیون بشکه نفت خام مصرف و بیش از ۱.۴ میلیون بشکه در روز فرآورده‌های نفتی صادر می‌کند. در سال های […]

به  گزارش پگاه خبر؛کره جنوبی به علت نداشتن منابع نفت و گاز قابل توجه، تولید گاز مایع اندکی دارد که این میزان نیز در واقع محصول جانبی سایر فرآیندهای پتروپالایشی است. این کشور روزانه ۲.۵ میلیون بشکه نفت خام مصرف و بیش از ۱.۴ میلیون بشکه در روز فرآورده‌های نفتی صادر می‌کند. در سال های اخیر به علت توسعه صنایع پتروشیمی، به ویژه واحدهای پتروشیمی‌ الفینی و PDH، تقاضای نفتا و گاز مایع در کره جنوبی افزایش یافته است.

 کل نفت خام تولیدی توسط کره جنوبی در سال ۲۰۱۹ برابر ۱۱۹ هزار بشکه در روز بوده است. ضمن اینکه شرکت ملی نفت کره جنوبی (KNOC) از طریق خرید شرکت‌های خارج از این کشور و سرمایه‌گذاری مشترک با شرکت‌های بزرگ نفتی بین المللی و ملی، در سال ۲۰۱۹ در خارج از خاک کره جنوبی، ۱۲۵ هزار بشکه در روز نفت خام و ۱۲۴ میلیارد فوت مکعب گاز طبیعی تولید کرده است.

مصرف روزانه ۲.۵ میلیون بشکه‌ نفت خام در کره ‌جنوبی

 در سال ۲۰۱۹ کره جنوبی بیش از ۲.۵ میلیون بشکه در روز نفت خام مصرف کرده و در حقیقت هشتمین مصرف‌کننده بزرگ نفت خام جهان بوده است. تقاضای نفت خام کره جنوبی بین سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ در حدود ۲۶۰ هزار بشکه در روز افزایش یافته که به علت کاهش قیمت نفت خام، افتتاح واحدهای جدید پتروشیمی مصرف کننده گاز مایع (LPG) و نفتا و نیز مصرف مازوت در بخش برق ناشی از کاهش موقت ظرفیت برق هسته‌ای بوده است.

ضمن اینکه رشد مصرف نفت خام کره جنوبی از سال ۲۰۱۸ به طور قابل توجهی تعدیل شده است. از جمله دلایل مهم این کاهش مصرف، می‌توان به افزایش قیمت نفت خام، افزایش ظرفیت برق ذغال سنگی و در نتیجه کاهش مصرف فرآوده‌های نفتی در حوزه تولید برق، مقررات جدید مربوط به آلایندگی محیط زیست و تحت تعمیر و نگهداری قرار گرفتن واحدهای پتروشیمی اشاره نمود. البته اختلافات تجاری و تقاضای ضعیف از چین هم بر صادرات فرآورده‌های نفتی کره جنوبی در نیمه دوم سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ تأثیر منفی گذاشته است.

صادرات روزانه ۱.۴ میلیون بشکه فرآورده های نفتی توسط کره جنوبی

جالب است که کره جنوبی در مجموع یک صادرکننده فرآورده‌های نفتی است. این کشور در سال ۲۰۱۹، در حدود ۱.۴ میلیون بشکه در روز فرآورده‌های نفتی پالایش شده که بیشتر به صورت تقطیرهای میانی مانند گازوئیل، بنزین و سوخت جت بوده صادر کرده است. ضمن اینکه در این سال واردات فرآورده‌های نفتی این کشور که عمدتا نفتا و گاز مایع بوده، معادل ۱ میلیون بشکه در روز به ثبت رسیده است.

افزایش تقاضای نفتا و گاز مایع در کره جنوبی با توسعه واحدهای پتروشیمی

در سال ۲۰۱۹ تقاضای نفتا، تقریباً نیمی از کل تقاضای فرآورده‌های نفتی کره جنوبی را تشکیل داده و در حقیقت بیشترین سهم را از کل تقاضای فرآورده‌های نفتی کره جنوبی داشته است. استفاده از نفتا در کره جنوبی به دلیل افزایش ظرفیت واحدهای پتروشیمی اتیلن و افزایش تقاضا برای پلاستیک در آسیا رو به افزایش است. ضمن اینکه کره جنوبی در اواسط دهه ۲۰۲۰ قصد داشت تعدادی تأسیسات جدید پتروشیمی را راه اندازی کند که در نتیجه تقاضای نفتا و گاز مایع این کشور را در چند سال آینده دوباره افزایش می‌دهد.

در سال ۲۰۱۹ واردات گاز مایع کره جنوبی ۹.۵ درصد افزایش و از ۶.۴ میلیون تن در سال ۲۰۱۸ به ۷ میلیون تن رسید. کره جنوبی از گاز مایع که ۱۳ درصد از تقاضای محصولات نفتی این کشور را به خود اختصاص داده است، در صنایع پتروشیمی به ویژه واحدهای پتروشیمی PDH و الفینی استفاده می‌کند.بنابراین با توجه به روند افزایشی تقاضای نفتا و گاز مایع در بخش پتروشیمی کره، می‌توان گفت که توسعه پتروشیمی‌های خوراک مایع همچنان در دستور کار دولت کره جنوبی قرار دارد.

انتهای پیام/