سدهایقر با اولین بارندگی آبگیری وآب به دست آمده قابل استفاده خواهدبود
سدهایقر با اولین بارندگی آبگیری وآب به دست آمده قابل استفاده خواهدبود

در آیین افتتاح و بهره برداری سراسری پروژه‌های وزارت نیرو سد هایقر در شهرستان فیروزآباد، خط آبرسانی به شهرستان زرین‌دشت و سه نیروگاه کوچک مقیاس در شهرک صنعتی شهرستان جهرم، و دو نیروگاه در شهرک صنعتی شیراز افتتاح شد.

به گزارش پگاه خبر؛دکتر عنایت الله رحیمی، استاندار فارس در آیین سراسری بهره برداری از پروژه‌های وزارت نیرو که از طریق ویدئو کنفرانس و با حضور رییس جمهور برگزار شد،  اعلام کرد که در دولت‌های یازدهم و دوازدهم مجموعا ٢٠ هزار مگاوات ظرفیت جدید تولید برق در کشور به بهره برداری رسیده است.
دکتر رحیمی گفت: ۲۵ نیروگاه مقیاس کوچک در دولت‌های یازدهم و دوازدهم در فارس اجرایی شد که با این سه نیروگاه، تعداد نیروگاه‌های مقیاس کوچک استان به ٢٨ نیروگاه خواهد رسید.

او با بیان اینکه سرجمع تولید برق از این نیروگاه‌ها ١۶٠ مگاوات خواهد بود، افزود: تاکنون  ١۶ مزرعه خورشیدی در فارس با تولید ۶۶.٧ مگاوات تولید انرژی خورشیدی راه‌‌اندازی شده و ظرفیت نیروگاههایی خورشیدی مشترکی که پشت بام نصب شده، به ٧٢.۴ مگاوات رسیده است.

استاندار فارس خاطرنشان کرد: امروز حداکثر ظرفیت تولید در شرکت برق منطقه‌ای فارس و بوشهر ۵ هزار و ٩٠٠ مگاوات است و مصرف حداکثر نیز ۵ هزار مگاوات است.

رحیمی اعلام کرد که نیروگاههای بزرگ خورشیدی در وسعتی حدود ٨٠٠ هکتاری در شمال استان با سرمایه گذاری خارجی در حال احداث است که بیش از ۶۵٠ مگاوات برق در آینده نزدیک به شبکه انتقال خواهند داد.

او خاطرنشان کرد: امروز سه نیروگاه برق مقیاس کوچک شامل شایان توان جهرم با ظرفیت ۶.٢ مگاوات و ٧٧.۵ میلیارد تومان سرمایه گذاری، نیروگاه فرتاک نیروی شیراز با  ٩.١ مگاوات ظرفیت تولید و سرمایه گذاری ١١۴.۵ میلیارد تومان و نیروگاه رعد فرازان شیراز با ۴ مگاوات ظرفیت تولیدی و ۵٠ میلیارد تومان سرمایه گذاری به بهره برداری می‌رسند.

استاندار فارس، سرجمع سرمایه گذاری انجام شده در این سه نیروگاه را ٢۴٢ میلیارد تومان و ظرفیت برق تولیدی را  ١٩.٣ مگاوات اعلام کرد.

وی همچنین با بیان اینکه عملیات ساختمانی سد هایقر در ۴۰ کیلومتری شهر فیروزآباد نیز به پایان رسیده از بهره برداری این پروژه خبر داد و گفت: این سد،  سدی مخزنی با بتن غلتکی است که می‌تواند ۱۰۰۰هکتار از اراضی پایین دست را آبیاری و  آب شرب و حق آبه محیط زیستی را با ذخیره بارش های  نا به هنگام و سیل آسا تامین کند.

دکتر رحیمی یادآور شد: این سد در اولین بارندگی آبگیری می‌شود.

استاندار فارس همچنین به موضوع تملک اراضی دریاچه سد هایقر اشاره کرد و با بیان اینکه اعتبار لازم برای این منظور پیش بینی و به صندوق ثبت واریز شده است، اظهار کرد: افرادی که دارای سند هستند می‌توانند خسارت اراضی و منازل  خود را دریافت کنند، همچنین حق آن دسته از افرادی  که با مشکلی مواجه هستند اما سندی ندارند با اقدام از طریق  ارائه مراجع صالحه قضایی ادا خواهد شد.

دکتر رحیمی با اشاره به اینکه تامین آب پایدار یکی از اهداف دولت بوده است از اجرا چندین طرح آبرسانی در سال‌های اخیر در استان فارس خبر داد و عنوان کرد: امروز نیز خط انتقال آب از سد رودبال داراب به شهرستان زرین دشت و مرکز شهرستان (شهر حاجی آباد) تقدیم مردم این شهر و روستاهای مسیر می‌شود .

استاندار فارس خاطرنشان کرد:  طول خط آبرسانی ۴۱ کیلومتر است بالغ بر ۱۱۰ میلیاردتومان دولت هزینه کرده این پروژه از ابتدای ۹۹ شروع شده یکی از پروژه هایی است که مدت زمان مناسب اجرا شده است.
وی با بیان اینکه تا سال ۹۲ تنها ۶ سد در استان فارس وجود داشت، یادآور شد: در حال حاضر تعداد سدهای استان به ۱۲ سد رسیده است.
دکتر رحیمی افزود: دو سد دیگر شامل سد نرگسی و کوار با پیشرفت فیزیکی بالای ۷۰ درصد در دستور کار قرار دارد که در صورت تامین اعتبار  تا پایان سال به بهره برداری خواهد رسید.
استاندار فارس بیان کرد: پروژه‌هایی همچون سد هایقر اگر ایجاد نمیشد آب رها شده و سیلاب هایی که ادامه پیدا می‌کرد به گنبدهای نمکی می‌رسد و آب شور  به خلیج انتقال پیدا می‌کرد اما اکنون آب به دست آمده قابل استفاده خواهد بود.

انتهای پیام/