سرمایه‌گذاری در دوره پیش دبستانی، تأثیر بالایی بر حوزه آموزش و پرورش دارد
سرمایه‌گذاری در دوره پیش دبستانی، تأثیر بالایی بر حوزه آموزش و پرورش دارد

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش گفت: سرمایه‌گذاری در دوره پیش دبستانی، تأثیر بالایی بر حوزه آموزش و پرورش دارد و موجب می‌شود تا فرد در مسیر شناخت، به پذیرش خود برسد و عزت ‌یابد و ما در این دوره از جایی شروع می‌کنیم که فرد می‌تواند به کرامت نفس برسد.

به گزارش پگاه خبر؛رضوان حکیم‌زاده، در سومین «همایش ملی هویت کودکان ایران اسلامی در دوره پیش دبستانی» که به میزبانی شیراز، درحال برگزاری است، با اشاره به مفهوم تربیت در اوان کودکی و اهمیتی که این دوران دارد افزود: در طبقه‌بندی بین‌المللی، دوره‌ها را از صفر تا دوره هشتم طبقه‌بندی شده و نام‌گذاری کرده‌اند و اولین دوره که دوره صفر است به دوره قبل ازدبستان برمی‌گردد.

حکیم زاده ادامه داد: از جهت علمی، دوره صفر به تربیت اوان کودکی، گفته می‌شود؛ دوره یک آموزش ابتدایی و دوره دو دوره آموزش متوسطه است و دوره تحصیل در مقطع دکتری دوره هشت این طبقه‌بندی است.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش با بیان این که در این طبقه‌بندی برای هر دوره برنامه‌هایی برای رشد و پرورش افراد در نظر گرفته شده است، گفت: این برنامه‌ها با یک نگاه کل نگر شکل می‌گیرد که هم رشد فیزیکی، رشد فرهنگی و هم رشد اجتماعی آنها در آن شکل گیرد.

حکیم زاده افزود: در دوره صفر که همان دوره پیش از دبستان است برنامه مدّونی در نظر گرفته نشده و  برنامه‌‌های خلاقانه که مهارت‌های فکری و جسمی کودک را شکل می‌دهد اساس برنامه‌های دوره پیش از دبستان است.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش اهمیت دوره قبل از دبستان را مربوط به توانایی و حساسیت بالای مغز در حوزه یادگیری دانست و افزود: ظرفیت مغز در این دوره‌ بسیار بالاست و سنین کودکی، سن شکل‌گیری رفتار افراد است.

حکیم‌زاده با بیان این که تمام احادیث و روایات براینکه اگر کسی نفسش برایش کرامت یافت و با ارزش شد آن را ضایع نمی‌کند، تاکید کرده‌اند، گفت: ما باید عناصر هویت ساز را بشناسیم و به ذائقه فرهنگی افراد توجه کنیم و اگر ما از این مسئله غافل شویم با یک بی هویتی در جامعه روبرو می‌شویم که جامعه را دچار بسیاری مشکلات می‌کند.

معاون آموزش ابتدایی افزود: اگر این ۵ سال طلایی دوران کودکی را از دست بدهیم دیگر در سطوح تحصیلی بالاتر ایجاد تغییر سخت‌تر است و بر اساس روایات کودک همچون زمینی حاصلخیز است که هرچه در آن کاشته شود در بزرگسالی قابل برداشت است.

حکیم زاده افزود: در دوره پیش از دبستان سه بعد شناختی، عاطفی، فیزیکی در نظر گرفته می‌شود، که حمایت، سلامتی و تغذیه کودک و آموزش خلاقانه را دربرمی‌گیرد.

وی گفت: سریع ترین رشد انسان در ۵ سال اول زندگی او است و امروزه در جهان از مفهومی به نام سرمایه مغزی و در مقابل به فقر فرهنگی اشاره میکنند که این مصداق برخورداری از هویت است.

معاون آموزش ابتدایی ادامه داد: نتایج تحقیقات ملی نشان می‌دهد که افرادی که آموزش پیش دبستانی را گذرانده‌اند در مقطع بالاتر و در آزمون‌های بین المللی نتایج بهتری می‌گیرند و هرچه در سال‌های اولیه دولت‌ها برای آموزش‌ در این دوران سرمایه‌گذاری کنند در سال‌های بعد بدلیل اینکه این آموزش‌ها در آن‌ها نهادینه شده جامعه نیاز کمتری به هزینه‌کرد برای ابزارهای تنبیهی و مجازات که حاصل بزه‌کاری و آسیب‌های اجتماعی است دارد.

حکیم زاده گفت: امروزه در کشورهای پیشرو و توسعه یافته از زمان گریه یک نوزاد که در اتاق زایمان شروع می‌شود سرمایه‌گذاری را شروع می‌کنند و ما امیدواریم که با شکل‌گیری سازمان ملی نظام تعلیم و تربیت در کشور نیز این اتفاق بیفتد و برای کودکان بتوانیم سرمایه‌گذاری کنیم.

معاون وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: تحقیقات علمی و تجارب جهانی نشان می‌دهد که به شدت نرخ مشارکت در مقطع پیش‌دبستانی افزایش یافته است و هرچه شاخص‌های توسعه در کشوری پایین تر باشد، نرخ مشارکت پیش دبستانی نیز در این کشورها پایین است.

وی گفت: بسیاری از کشورهای پیشرو مثل سوئد یک درصد درآمد ناخالص ملی خود را صرف پیش دبستانی می‌کنند و دو مقوله آموزش و مراقبت از سلامت روحی و جسمی کودک سرمایه‌گذاری می‌کنند که در دوره پیش از دبستان به بخش مراقبت بیش از سایر مقاطع توجه دارند.

حکیم زاده تصریح۰ کرد: اولین عنصری که بحث تعلیم و تربیت را برعهده دارند «خانواده» است و اگر بتوانیم یافته‌های علمی را درمیدان عمل به کارببریم آموزش خانواده‌ها را باید در نظر بگیریم و پس از آن مهد کودک‌ها که تربیت کودک را برعهده دارد باید مورد توجه قرار گیرند.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش راه‌اندازی و تشکیل سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک را یک فرصت بی بدیل برای آموزش و پرورش و نظام تعلیم و تربیت برشمرد و افزود: کشورما با شکل‌گیری این سازمان سوار بر قطار توسعه شده است و این یک گام روبه جلو و بسیار با اهمیت است.

حکیم زاده تداوم این تلاش را نیازمند توجه دولتمردان دانست و افزود: باید به پیش دبستانی بیش از پیش توجه کنیم و حتی مثل بسیاری از کشورها آن را به یک مقطع اجباری تبدیل کنیم.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: ما از جامعه دانشگاهی می‌خواهیم تا اهمیت این موضوع را برای جامعه به طریق علمی تببین کنند تا شاهد رشد و توسعه این سازمان و دستاوردهای آن در توسعه ملی و هویت کودکان ایران اسلامی باشیم.

انتهای پیام/