بخشی ازمسئله خاموشی‌ها حل و رفع شد،قطعاسوء مدیریت وجود داشته است
بخشی ازمسئله خاموشی‌ها حل و رفع شد،قطعاسوء مدیریت وجود داشته است

به گزارش پگاه خبر؛آیت‌الله دژکام در خطبه‌های نماز جمعه ۱۸ تیر شیراز، ضمن بیان اینکه  همواره باید به فکر مرگ و آخرت بود و توشه مناسبی برای آن جهان، فراهم کرد یادآور شد که هر کس باید نگاه کند که برای فردایش چه دارد؟ و گفت: بعضی می‌گویند فراموش کنیم مرگ را و خوش باشیم، اما […]

به گزارش پگاه خبر؛آیت‌الله دژکام در خطبه‌های نماز جمعه ۱۸ تیر شیراز، ضمن بیان اینکه  همواره باید به فکر مرگ و آخرت بود و توشه مناسبی برای آن جهان، فراهم کرد یادآور شد که هر کس باید نگاه کند که برای فردایش چه دارد؟ و گفت: بعضی می‌گویند فراموش کنیم مرگ را و خوش باشیم، اما حتی اگر مرگ را فراموش هم کنیم، فرا میرسد، به هر سمت که برویم، پیش رویمان قرار دارد.

او با بیان اینکه خداوند متعال میفرماید که نگاه کن چه داریم برای آخرت، گفت: مهمترین چیزی که میتوانیم برای آخرت داشته باشیم، ولایت است. در آن عوالم ولایت علی و اولاد علی به درد میخورد، این را برای خود داشته باشیم و محکم نگه داریم.

آیت‌الله دژکام، ادامه داد: از خدا باید حساب برد، این نگرانیهایی که همه داریم، از دست بی تقوایان است، دزدی، رانت، پول مردم بردن و حق مردم خوردن از بی تقوایی است، اگر تقوا در جامعه فراگیر شود، مشکلات کم می شود و مردم نفس می کشند.

او خاطرنشان کرد که شاید کارهایمان از نگاه همه حتی قاضی و بازرس هم پوشیده باشد اما خدا میبیند، به در پیش بودن سالروز شهادت حضرت امام محمدتقی(ع)، ضمن تسلیت این روز، حدیثی از نهمین ستاره تابناک امامت بیان و اضافه کرد: امام می‌فرماید که آگاه باش هیچ وقت از چشم خدا پنهان نیستی. چشم ما بسته می شود و گاهی دوربین هم درست عمل نمیکند، اما در مورد خداوند اینگونه نیست.

امام جمعه شیراز با یادآوری اینکه دنیا دار امتحان است، گفت: اکنون که امتحان میدهیم باید نگران نتیجه آن باشیم، در امتحانی که ما ایرانی ها بالاخص به آن مبتلا هستیم، گاهی واکنش افراد مختلف است، کسی آنقدر جزع و ناله میکند که مردم دور و اطراف هم میگویند دیگر خسته مان کرد، از آن سمت افرادیکه سخت تر هم امتحان شده اند و اینگونه برخورد نکرده‌اند.

او با اشاره به خاطرات یکی از آزادگان در مورد شکنجه‌هایی که در زندانهای عراق رخ داده بود، به صبر و ایثار آنان اشاره و اضافه کرد: ما باید صبر را برای رسیدن به اهداف بزرگمان مرتب به یکدیگر یادآوری کنیم، بعضی فضایی را فراهم کرده اند که بحث کردن در مورد مسائل اخلاقی زیر سئوال میرود؛ اما مگر میشود در مورد مسائل اخلاقی انسان در جوامع انسانی سخن نگفت.

آیت‌الله دژکام در خطبه دوم نماز جمعه شیراز، بار دیگر سالروز شهادت حضرت امام محمدتقی(علیه السلام) را تسلیت گفت و اضافه کرد: یک موضوع، سالروز ازدواج امیرالمومنین(ع) و حضرت صدیقه طاهره(س) و آغاز دهه بسیار با اهمیت، اول ذیحجه است که باید از خداوند طلب توفیق درک این ایام را داشته باشیم.

وی گفت: یکی از مسائلی که این چند روز همه را درگیر و کلافگی ایجاد کرد، بحث خاموشی‌ها بود، رنجهای زیاد و زیانهایی را همه متحمل شدند خصوصا در بحث خاموشی بدون اطلاع؛ اما به علل این موضوع باید توجه داشت، یکی از این عوامل، گرمایی بود که همه متوجه آن شده‌ایم؛ گرما تنها برای ایران نبود بلکه در کشورهای دیگر هم مردم دچار مشکلاتی شده‌اند، به تناسب امکانات موجود.

امام جمعه شیراز، ادامه داد: هر سال در این ایام نسبت به لزوم مصرف بهینه تذکر میدادیم، اما امسال گرما بسیار شدید بود، ما خواهش کردیم از مجموعه حرم و ستاد نماز جمعه که تا میشود، چراغها را خاموش کنند، اما برای وسایل سرمایشی این امکان وجود نداشت، خاموش کردن چراغهای اضافه، حداقل کاریست که میتوان انجام داد.

او گفت: براساس محاسبه، اگر هر مشترک یک چراغ را خاموش کند، بخش مهمی از کمبود برق جبران خواهد شد، هر سال این موضوع را تذکر میدادیم و بی انصافیست که امسال همه مسئولیت را بر دوش یکنفر و یکدستگاه بیندازیم.

امام جمعه شیراز با یادآوری اینکه هر سال شاهد افزایش تعداد مشترکان در بخش‌های مختلف اعم از صنایع، خانگی، خدمات و … هستیم، گفت: اگر بر توسعه صنایع، ایجاد اشتغال و تامین مسکن تاکید می‌شود، یکی از الزامات آن برق و انرژی است، اما متاسفانه مسئولان نتوانستند متناسب با برنامه توسعه تولید انرژی برق را افزایش دهند.

او یکی از راههای تامین برق را انرژی هسته‌ای دانست و با اشاره به حضور ایران در قرارداد پاریس و تاکید این قرارداد بر کاهش استفاده از سوخت فسیلی، خاطرنشان کرد که برای عملی شدن این تعهد باید سوخت جایگزین تامین شود؛ یکی از آنها، انرژی هسته‌ای است، اما کشورهای قدرتمند جهان، تمایلی ندارند که دیگر کشورها و جوامع، این حق را داشته باشند.

امام جمعه شیراز با بیان اینکه مردم ایران باید همواره این حق مسلم را فریاد زده و طلب کنند، خاطرنشان کرد که ما بارها کشورهای قدرتمند دنیا را تجربه کرده‌ایم، اینکه هرچ به آنها احترام بگذاریم، حاضر نیستند حق ملت‌ها را با زبان خوش بدهند، آنها به دنبال انحصار داشتن منابع انرژی هستند.

نماینده ولی فقیه در استان فارس در عین حال تاکید کرد که ایران مسیر دستیابی به حقوق خود در زمینه انرژی هسته‌ای را تا تامین منابع مورد نیاز برای رفع احتیاجاتی نظیر نیروگاههای برق هسته‌ای را ادامه خواهد داد، گفت: نکته سوم در موضوع خاموشی‌ها، سوءمدیریت است.

وی خاطرنشان کرد که با تشر مدیران ارشد، بخشی از قضیه خاموشی‌ها حل و رفع شد و این یعنی سوء مدیریت هم وجود داشته است و باید امیدوار بود که از یک راه، چند بار گزیده نشویم و با مدیریت قوی انتخاب شده توسط مردم، مشکلات به تدریج رفع شود.

نماینده ولی فقیه در استان فارس تاکید کرد که امروز و در یک فرصت کوتاه امکان رفع مشکلات در زمینه تامین برق وجود ندارد لذا همراهی و همکاری مردم با مصرف بهینه برق، این امکان را فراهم میکند که یک ماه و نیم آینده و روزهای گرم و سخت تابستان امسال را با کمترین مشکل بگذرانیم.

او همچنین با یادآوری اینکه روز دوشنبه سالروز شهادت جمع کثیری از زائران و مجاوران حضرت امام رضا(ع) در سال ۱۳۱۴ و به دست رضاخان است، شهیدانی که بر سر داشتن حجاب جان خود را فدا کردند، بر لزوم توجه به این روز که به نام حجاب و عفاف نامگذاری شده است، تاکید کرد.

امام جمعه شیراز، با بیان اینکه تنها در اسلام، موضوع حجاب مطرح و دنبال نشده است بلکه همه ادیان الهی به این مهم باور و بر آن تاکید داشته‌اند، اضافه کرد: دینداری با بی حجابی سازگار نیست، بنابراین هیچ کس نگوید که فقط اسلام بر حجاب تاکید دارد، فطرت بشر با پوشش مناسب سازگار است.

او اضافه کرد: بی حجابی امروز در کشور ما، بازی کردن در زمین دشمن است، بنابراین همه مراقب باشند، اگر برخوردها با کسانیکه حجاب را مراعات نمیکنند، بزرگ منشانه است، آن افراد بدانند که با رفتارشان به چه کسی خدمت می‌کنند.

امام جمعه شیراز خاطرنشان کرد: باید در مورد حجاب، توضیحات و توجیهات علمی مناسب به جامعه ارائه شده و مردم در این خصوص توجیه شوند.

آیت‌الله دژکام گفت: هنجارشکنان بدانند که دود آتش هنجارشکین آنان اول به چشم خودشان می‌رود، این گروه تصور می‌کنند که با رفتارشان به دیگران دهن کجی کرده‌اند، حال آنکه در دنیا و آخرت، خودشان زیان خواهند کرد.

انتهای پیام/