بی توجهی مدیریت میراث فرهنگی وشهرداری نسبت به آثاردوره زندیه پذیرفته نیست
بی توجهی مدیریت میراث فرهنگی وشهرداری نسبت به آثاردوره زندیه پذیرفته نیست

به گزارش پگاه خبر؛در روزهای اخیر مطالبات شهروندان در بسترهای قانونی تعریف شده نظیر کارزار اعتراضات دسته جمعی در سایت اختصاصی خود و همچنین پیگیری های کمیسیون ماده صد نسبت به مسئله هتل آسمان در حال پیگیری است که این موضوع سوژه بسیار از رسانه های مکتوب و برخط شده و این رسانه جهت حمایت […]

به گزارش پگاه خبر؛در روزهای اخیر مطالبات شهروندان در بسترهای قانونی تعریف شده نظیر کارزار اعتراضات دسته جمعی در سایت اختصاصی خود و همچنین پیگیری های کمیسیون ماده صد نسبت به مسئله هتل آسمان در حال پیگیری است که این موضوع سوژه بسیار از رسانه های مکتوب و برخط شده و این رسانه جهت حمایت از حقوق شهروندان تا حل شدن مسئله هتل مذکور نیز پیگیری های خود را تا رسیدن به نتیجه مطلوب، انجام خواهد داد.

علیرضا پاکفطرت، رئیس مجمع نمایندگان استان فارس و نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سئوال اینکه مسئله هتل آسمان که سال هاست مورد مطالبه جمع زیادی از کنشگران فرهنگی و دغدغه عموم شهروندان است، بیان داشت: در حال حاضر حدود ۴ سال است که بنده شهردار نیستم اما آن زمان که شهردار بودم خیلی تلاش کردیم که هتل آسمان به این ارتفاع ساخته نشود؛ اخطار دادیم، تذکر دادیم، خواهش کردیم، با مالک هتل آسمان جلسه گرفتیم و حتی گفتیم که اگر خسارتی به شما وارد شده ما جبران می کنیم و جایی دیگر به صورت رایگان به شما پروانه و تراکمدخواهیم داد اما ایشان قبول نکرد.

وی ادامه داد: شاید دلیل اینکه قبول نکردند این بود که ایشان متوجه نبود که چکار دارد انجام می دهد و متوجه نبود که ارزش ارگ کریمخانی چندین ده برابر هتل آسمان است.

پاکفطرت گفت: ما ده ها هتل می توانیم بسازیم اما ارگ کریمخانی را نمی توانیم جابه‌جا کنیم و باید باشد و حفظ شود و حتی به ثبت جهانی برسد.

شهردار سابق شیراز گفت: بنده تا زمانی که شهردار بودم، اجازه ندادم چنین کاری انجام شود و حتی آن زمان، هتل آسمان تخلف ساختمانی داشت و آن میزان را برابر رای کمیسیون ماده صد و مجوز دادستان توسط شهرداری منطقه در ابتدا تذکر داده شد و حتی یک مقداری هم تخریب شد و قرار بود که بقیه را هم خودش تخریب کند.

علیرضا پاکفطرت با اشاره به اینکه تا زمانی که شهردار بوده، اجازه ادامه کار به مالک هتل آسمان داده نشده است، افزود: از زمانب که بنده از شهرداری رفتم، دیدم که مجدد شروع به کار کردند و متاسفانه به نظر می رسد که آن طوری خودش علاقه مند بود ارتفاع را افزایش داد و آن را ساخت و متاسفانه شهرداری وقت هم دنبال نکرد و پیگیری هم نکرد که این کار انجام نشود و امروزه ارگ کریمخانی معطل ارتفاع چند طبقه است که باید برداشته شود.

وی گفت: البته این هتل پروانه دارد و احتمالا ۴ طبقه تخلف دارد و اگر قرار است که این طبقات برداشته شود به دلیل اینکه پروانه دارد باید شهرداری و میراث فرهنگی جلسه بگیرند و تعیین تکلیف کنند تا اگر خسارتی به مالک هتل آسمان می رسد خسارتش را پرداخت کنند و کمک کنند که این کار انجام شود.

ابراهیم عباسی، پژوهشگر حوزه تاریخ در دوره زند نسبت به خساراتی که مسئله هتل آسمان به جهانشهر شیراز وارد کرده است، بیان داشت: متاسفانه تصمیماتی برای احداثات در محدوده آثار فاخر ملی و مستعد جهانی زندیه گرفته شده که فارغ از گرایشات سیاسی و اینکه در کدام دوره و دوره ها مصوب شده است این نوع تصمیمات باعث ایراد خسارت و لطمه به جهانشهر شیراز شده است.

وی گفت: از حدود سال ۸۰ تاکنون که مراحل مختلف اجرای این پروژه می گذرد مجموعه مدیریت شهری نتوانسته است مشکل چند طبقه تخلف ساختمانی هتل آسمان را حل کند.

عباسی با اشاره به مشکلات این هتل نسبت به ثبت جهانی آن، افزود: آنچه مسلم است اینکه در صورت اصرار سازنده و مالک و یا بی توجهی مجموعه شهرداری و میراث فرهنگی متاسفانه مجموعه زندیه به خصوص ارگ‌کریمخان برابر استانداردهای موجود به ثبت جهانی نخواهد رسید.

این پژوهشگر حوزه تاریخ در دوره زند در رابطه با تدابیری که می توان برای حل این مسئله در نظر گرفت، گفت: مجموعه شورا و شهرداری و دستگاه‌های ذیربط و مالک هتل می توانند با تدبیر و توافق ضمن تخریب بخش‌های غیر مجاز هتل، برای جلوگیری از ضرر و زیان مالک اقدام کنند.

وی گفت: بی توجهی مجموعه مدیریت های میراث فرهنگی و شهرداری در مورد تبعات نامطلوب نسبت به ابنیه ها و آثار دوره زندیه پذیرفته نیست.

ابراهیم عباسی در پایان خاطرنشان کرد: دوران زندیه، دوران شکوه و دستاوردهای بسیار با ارزش در حوزه معماری، هنر و حتی صنعت و بازرگانی است که لازم است تمامی شهروندان از این ارزش ها، پاسداری کنیم.

 روند پیگیری حل این مسئله طبق اطلاعات دریافتی از منابع آگاه نشان می دهد که پرونده هتل مذکور در روزهای اخیر به کمیسیون ماده صد، مراحل تصمیم گیری خود را با حضور نمایندگان شورای اسلامی شهر شیراز، قوه قضاییه و استانداری فارس، طی می کند و شورای اسلامی شهر شیراز در روزهای پایانی دوره پنجم به صورت جدی پیگیر صدور رای تخریب و حل مسئله ایجاد شده با راه حل های قانونی خاص خود است.

انتهای پیام/