اولین جلسه هم‌نشینی با فرزانگان در شیراز برگزار شد
اولین جلسه هم‌نشینی با فرزانگان در شیراز برگزار شد

نخستین نشست با عنوان هم نشینی فرزانگان با محوریت بررسی کاشی هفت رنگ و مکتب هنری شیراز، به میزبانی نگارخانه گل و مرغ (خانه کاشی شیراز) متعلق به استاد علی تعبدی برگزار شد.

به گزارش پگاه خبر ،دبیرخانه شهر جهانی صنایع‌دستی شیراز با همکاری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز مجموعه نشست‌هایی با موضوع “هنرهای سنتی شیراز به منظور هم‌اندیشی و هم‌فکری با هنرمندان و پیش‌کسوتان صنایع‌دستی و هنرهای سنتی شهر شیراز و ایجاد بستر مناسبی برای استفاده از تجربیات و رفع دغدغه‌های آن‌ها را برنامه‌ریزی کرده و برگزار می‌کند.

در نخستین نشست که با محوریت کاشی هفت رنگ و مکتب هنری شیراز و به میزبانی نگارخانه گل و مرغ (خانه کاشی شیراز) متعلق به استاد علی تعبدی برگزار شد، بزرگان هنرکاشی شیراز به ایراد سخن پرداختند .

در این نشست اساتید هنر کاشی شیراز از جمله علی تعبدی ، حمید‌اوجی ، آیت الله زارعی ، آزاد حسینی هنرمندان پیشکسوت کاشی هفت رنگ و هادی پورفرد از پیشکسوتان خطاطی بر روی کاشی و خانم‌ها شهلاهادی و فهیمه اصغری از هنرمندان نسل جدید این هنر و خانم دکتر لیلا دودمان از اعضای شورای اسلامی شهر شیراز حضور داشتند .


در ادامه جلسه، استاد تعبدی تاریخچه‌ای از هنر کاشی هفت رنگ از دوره قاجار و سپس احیای آن در طی پنجاه سال گذشته را بیان کرد و با یادی از پیشکسوتان آن از جمله زنده‌یاد صدرالله اوجی و خدمات ایشان، خاطراتی از آن دوره عنوان کردند.

همچنین به دغدغه‌های هنرمندان این هنر از جمله مسایل اقتصادی، نیاز به حفظ و احیاء و توسعه و به کارگیری هنرمندان جوان و پیشکسوت کاشی هفت رنگ و هنرهای وابسته به آن پرداخت.

دیگر حاضران در جلسه نیز مباحثی در زمینه تجربیات و مسایل و نیازهای حفظ این هنر در آینده مطرح کردند.

خاطر نشان می گردد
دبیرخانه شهر جهانی صنایع‌دستی شیراز
به نشانی: شیراز، خیابان شمس تبریزی، کوچه سی و سه، باغ شمس استقرار داشته و پذیرای نخبگان ،اساتید ،هنرمندان و علاقه مندان به صنایع دستی است

انتهای پیام/