وام کم‌بهره برای زنان سرپرست خانوار تحت پوشش
وام کم‌بهره برای زنان سرپرست خانوار تحت پوشش

شرایط دریافت وام ۵۰ میلیونی زن سرپرست خانوار در تیر ۱۴۰۰ اعلام شد.

به گزارش پگاه خبر؛معاون اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: ۲۴۵ هزار زن سرپرست خانوار تحت پوشش این سازمان قرار دارند و برنامه‌های حمایتی متعددی از مستمری و وام اشتغال تا پرداخت شهریه فرزندان آنها برای آنها اجرا می‌شود.

حبیب‌الله مسعودی فرید معاون اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: ۲۴۵ هزار زن سرپرست خانوار تحت پوشش این سازمان قرار دارند و برنامه‌های حمایتی متعددی از مستمری و وام اشتغال تا پرداخت شهریه فرزندان آنها برای آنها اجرا می‌شود.

مسعودی فرید افزود: امسال مستمری زنان سرپرست خانوار تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد افزایش پیدا کرده و به‌ طور مثال مستمری یک خانواده زن‌سرپرست تک‌نفره به ۳۵۰ هزار تومان و مستمری یک خانواده زن‌سرپرست پنج‌نفره به یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان در ماه رسیده است.

وی ادامه داد: در موضوع تحصیلات دانشگاهی نیز حمایت‌های خوبی از خانواده‌های زن‌ سرپرست انجام می‌گیرد و شهریه دانشگاه آزاد و دولتی فرزندان این خانواده‌ها تحت حمایت بهزیستی است و این سازمان شهریه‌ها را پرداخت می‌کند.

وام کم‌بهره برای زنان سرپرست خانوار تحت پوشش

معاون اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: در بحث اشتغال نیز طرح‌های متعددی در قالب وام‌های کم‌بهره و کمک‌های بلاعوض صورت می‌گیرد. وام‌های کم‌بهره به مبلغ ۵۰ میلیون تومان با کارمزد ۴ درصد به خانواده‌های زن‌سرپرست تحت پوشش بهزیستی اعطا می‌شود.

مسعودی فرید در پاسخ به سوالی درباره پشت‌نوبتی‌های زنان سرپرست خانوار برای دریافت مستمری توضیح داد: اکنون ۵۰ هزار نفر از زنان سرپرست خانوار در نوبت دریافت مستمری بهزیستی هستند. ما چند بار آمار پشت‌نوبتی‌های زنان سرپرست خانوار را صفر کردیم اما به خاطر شرایط اقتصادی باز هم پشت‌نوبتی داریم.

وی گفت: آمار پشت‌نوبتی‌ها نسبت به سال‌های گذشته افزایش نیافته بلکه پشت‌نوبتی‌ها گروه‌های جدید هستند. ۲ سال قبل همه پشت‌نوبتی‌ها با اعتبارات مصوب تحت پوشش قرار گرفتند اما همواره خانواده‌های جدید به خانوارهای زن‌سرپرست افزوده می‌شوند.

وجود ۴ میلیون خانواده زن‌سرپرست در کشور

معاون اجتماعی سازمان بهزیستی کشور اظهار داشت: طبق آخرین آمار اعلام‌شده، نزدیک ۴ میلیون خانواده زن‌سرپرست در کشور وجود دارد. هر سال عده‌ای از مردان جان خود را از دست می‌دهند و همسران آنها سرپرست خانواده می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: اگر مرد شغلی داشته باشد، خانواده حقوق مستمری او را می‌گیرد اما اگر بیکار بوده یا درآمد پایین داشته است، آنگاه به عنوان خانواده‌ نیازمند شناسایی می‌شوند و طبق چهارچوب‌های بهزیستی و کمیته‌ امداد تحت پوشش قرار گرفته و مستمری آنها برقرار می‌شود.

بنا بر این گزارش، طبق آخرین آماری که در سال ۹۵ به طور مستند منتشر شد، ۳ میلیون و ۱۰۰ هزار زن سرپرست خانوار در کشور وجود دارند که با افزایش میزان تحت پوشش، تعداد آنان به ۲۴۵ هزار نفر افزایش یافت. سرپرستی خانواده به دلیل تصادفات و ازکارافتادگی یا مرگ همسر به زنان منتقل می شود. اینگونه مسائل فشار اقتصادی زیادی به مددجویان تحمیل می‌کند.

میزان اقساط وام اشتغال بهزیستی

فار رمضانی در این باره اظهارداشت: یکی از دغدغه های گروههای هدف تحت پوشش بهزیستی تامین اشتغال و کارآفرینی است و اداره بهزیستی هم در کنار دهها نوع خدماتی که به افراد تحت پوشش ارائه می کند، توجه به این مطالبه را در دستور کار خود قرار داده است.

وی افزود: مددجویان تحت پوشش با ارائه مدرک مهارتی فنی و حرفه‌ای و داشتن شرایطی از جمله نیازمند کار بودن، گواهی مهارت در رشته های کشاورزی، دامداری و مشاغل خانگی و نیز در صورت داشتن معلولیت از اولویت برخوردار بوده و می توانند تسهیلات اشتغال دریافت کنند.

معاون مشارکت‌های مردمی، اشتغال و مسکن بهزیستی تصریح کرد: این تسهیلات تا سقف ۵۰ میلیون تومان با سود چهار درصد و بازپرداخت ۷ ساله به مددجویان پرداخت می شود.

رمضانی تصریح کرد: در سال گذشته میزان اعتبارات ابلاغی بند «ب» تبصره ۱۶ در استان مبلغ ۲۶ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان بود که پرداخت ۲۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان تخصیص یافت که به صورت تسهیلات قرض الحسنه خود اشتغالی و مشاغل خانگی به مددجویان پرداخت شد.

معاون اشتغال بهزیستی یادآورشد: در سال گذشته میزان تعهد اشتغال بهزیستی استان قزوین ۷۱۰ نفر بود که با اقدامات انجام شده و همکاری مسئولان استانی توانستیم بیش از تعهد خود و برای ۷۲۴ نفر شغل ایجاد کنیم.

رمضانی گفت: در سال گذشته همچنین یک میلیارد و ۳۶۰ میلیون تومان بیمه یارانه ارتقای کارآیی برای توانمند سازی و اشتغال مددجویان به ۹۶ نفر از افراد دارای معلولیت پرداخت شد.

وی اضافه کرد: هر کارفرما و واحد تولیدی که بتواند برای مددجویان بهزیستی تا ۴۰ نفر اشتغال ایجاد کند برای هر نفر ۵۰ میلیون و تا سقف دو میلیارد تومان تسهیلات کارفرمایی پرداخت می شود و بهزیستی هم یارانه کارایی به میزان ۳۰ تا ۵۰ درصد دستمزد و حقوق قانون کار را متقبل می شود در صورتی که مددجویان تا ۵ سال مشغول کار شوند.

رمضانی اظهارداشت: امسال سهم بهزیستی در بیمه خویش فرمایی و کارفرمایی تعداد ۷۵۰ نفر است که تاکنون ۶۲۸ نفر از این سهم برخوردار شده اند.

شرایط دریافت ماهانه یک میلیون تومان به خانوار ۵ نفره

ابراهیم رئیسی سیزدهمین دولت ایران را از یک ماه دیگر آغاز می‌کند. او در پایان شمارش آرای انتخابات ریاست جمهوری با ۱۷٫۹ میلیون رای رئیس‌جمهور آینده شد. او برای کاهش هزینه خانواده‌ها وعده داده که کارت اعتباری معیشت صادر می‌شود.

قرار است برای خانوارهای پنج دهک اول کارت اعتباری معیشت صادر شود. بر این اساس به ازای هر یک از اعضای خانوار در سه دهک اول ۲۰۰ هزار تومان و دو دهک بعدی ۱۵۰ هزار تومان اعتبار ماهانه قرض‌الحسنه با کارمزد دو درصد تخصیص یابد.

همچنین به خانوارهایی که توانایی بازپرداخت اقساط را نداشته باشند یارانه بازپرداخت اقساط تعلق می‌گیرد.

مبلغ کارت اعتباری چقدر است؟

  • خانوارهای در سه دهک اول: ۲۰۰ هزار تومان به‌ازای هر نفر

  • خانوارهای در دهک چهارم و پنجم: ۱۵۰ هزار تومان به‌ازای هر نفر

  • یعنی خانوار پنج نفره‌ای که در سه دهک اول باشد یک کارت اعتباری دریافت می‌کند که هر ماه یک میلیون تومان شارژ می‌شود.

  • اگر همین خانواده پنج نفره در دهک چهار و پنج باشد، کارت اعتباری که می‌گیرد ماهانه ۷۵۰ تومان اعتبار دارد.

انتهای پیام/