مقبولیت شعاربین نیروهای تحصیلکرده و متخصص راکاندیداهاموردتوجه قراردهند
مقبولیت شعاربین نیروهای تحصیلکرده و متخصص راکاندیداهاموردتوجه قراردهند

رقابت بین ۷ کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری به روزهای اوج خود می رسد،‌ نامزدهای انتخاباتی از تمام توان خود برای جلب نظر مردم استفاده می کنند اما اینکه چقدر آن ها خود را ملزم به ارائه برنامه و راهکار برای حل مشکلات کشور در چهار سال آینده می دانند،‌موضوعی است که مورد تاکید قاطبه نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار دارد.

به گزارش پگاه خبر؛کمتر از چندروزتا برگزاری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری باقی مانده است،‌مردم در ۲۸ خرداد یک نفر را راهی پاستور می کنند تا سکان دار اداره کشور باشد. انتظار آحاد جامعه به خصوص نخبگان و نمایندگان این است که رییس جمهور آینده بر اساس برنامه ای دقیق و مدون امورات کشور را پیش برده و از نظرات کارشناسان استفاده کند،‌موضوعی که بسیاری از نمایندگان مجلس نیز بر آن تاکید داشته اند.

در همین باره محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی سه شاخص خردمندی، کارآمدی و پرهیزکاری در بین کاندیداها را مهم دانست و گفت که «خردمندی» لازمه‌ی فردی است که می‌خواهد چنین مسئولیت عظیمی را بر عهده بگیر. پس مردم «پرهیزکاری» در گفتار و رفتار نامزدها را دنبال کرده و به آن وزن دهند.

احسان قاضی زاده هاشمی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس نیز با یادآوری اختیارات ریاست جمهوری گفت: نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری باید نسبت به بودجه‌ریزی، شرایط اعتباری کشور و مواردی از این قبیل اشراف داشته باشد، آن ها نمی‌تواند بدون شناخت از وضعیت فعلی وعده انجام نشدنی برای آینده بدهد لذا باید نامزد انتخاباتی به این شرایط اشراف داشته و برنامه ارائه بدهد و نگوید ویرانه تحویل گرفتم، بلکه بگوید کشور را در حالت اورژانسی تحویل گرفته و برای خروج از حالت اورژانسی برنامه ارائه کند.

جعفر قادری نماینده شیراز نیز تاکید کرد: نامزدها باید به گونه‌ای شعار بدهند که در محافل تخصصی هم پذیرش داشته باشند نه اینکه صرفاً برای عوام شعار بدهند. ممکن است عوام بدون تحقیق و بررسی وعده و شعاری را بپسندند ولی به محض اینکه این موضوع در محافل علمی بررسی و رد شود آرایی که قبلاً جذب شده هم ریزش خواهد داشت، لذا کاندیداها حتماً مقبولیت شعارها بین نیروهای تحصیلکرده و متخصص را مورد توجه قرار دهند.

جلال رشیدی کوچی نماینده مرودشت اظهار کرد: کاندیداها باید از بیان شعارهای تاریخ مصرف گذشته و واژه‌های بیات ‌شده دست بردارند و به ‌دنبال ارائه برنامه باشند، زیرا مردم بر گفتارشان شاهد و ناظر هستند.

عبدالعلی رحیمی مظفری نماینده یادآور شد: کاندیداهای ریاست‌جمهوری با توجه به شرایط کشور توقع‌زایی نکنند و راستگویی و عدم تخریب یکدیگر را در برنامه خود داشته باشند.
سیدمحمدرضا میرتاج الدینی نماینده تبریز نیز گفت: کاندیداهای ریاست جمهوری باید برای مقابله با چالش‌ها و تحریم‌ها برنامه داشته باشند. مثلا در شرایط فعلی و با مشکلات اقتصادی که کشور با آن مواجه است صادرات با مشکل مواجه شده و در داخل هم موانع خودتحریمی وجود دارد لذا باید کاندیداهای ۱۴۰۰ باید برای تبدیل تهدید تحریم‌ها به فرصت و عبور از این موانع برنامه داشته باشند.

وی همچنین توضیح داد: رئیس جمهور آینده باید راهکار عملی و عینی برای حفظ ارزش پول ملی و تقویت قدرت خرید مردم پیدا کند چرا که اقشار متوسط و پایین امروز با مشکل و زحمت برای تأمین معیشت مواجه هستند. همچنین لازم است برای اصلاح ساختارهای مالی و بودجه‌ای و در مورد حامل‌های انرژی، کالاهای وابسته به ارز و رانت و فسادی برنامه داشته باشند.

احمد مرادی نماینده بندرعباس هم این توصیه را کرد که نامزدها از سر دادن شعارهای بی جهت و وعده هایی که توانایی اجرای آن را ندارند پرهیز کنند چون مردم از شعارها و وعده های توخالی سرخورده شدند. فردی باید بر مسند ریاست جمهوری بنشیند که از همین الان تکلیفش را با خودش روشن بوده و برای حل مشکلات مردم بدون نگاه سیاسی و جناحی برنامه داشته باشد.

او از نامزدها خواست که برای رضای خدا و رضای مردم ه جناح های سیاسی را کنار گذاشته و هدف اصلی را حل مشکلات مردم آن هم با ارائه برنامه قرار دهند.

سید احسان خاندوزی نماینده تهران هم خطاب به کاندیداها گفت: آقایان! وعده سنجش ‌پذیر دادن بهتر از کلی‌گوییه اما متغیرهای “کنترلی” را وعده دهید که دست شماست نه شاخصهای “برآیندی” را که نتیجه هزاران عامل در سیستم است.مالیات، بیمه، انحصار، تعرفه و بودجه دست لایحه دولت است اما نرخ تورم و رشد اقتصادی اینطور نیست.

محسن زنگنه عضو کمیسیون برنامه و بودجه این نکته را یادآور شد که دادن وعده‌های انتخاباتی در چارچوب قانون، مشکل ساز نیست ولی واقعیت این است که در شرایط فعلی که اقتصاد نیاز به تنفس دارد و مردم می‌خواهند از آرامش برخوردار شوند، تحمیل هر گونه هزینه جدید به دولت با وعده‌های غیر قابل اجرا مضر است. هر نامزدی که اعلام می‌کند قوانین را درست اجرا خواهد کرد، در حقیقت او عقلانی صحبت کرده و گزینه مناسبی برای ریاست جمهوری است

انتظار می رود هر کدام از این ۷ کاندیدا که بر صندلی ریاست جمهوری تکیه زدند، عمل به شعارها، وعده ها، برنامه و راهکارهای خود را فراموش نکرده تا بیش از این به اعتماد مردم خدشه ای وارد نشده و آن ها شاهد اجرایی شدن وعده ها باشند.

انتهای پیام/