آخرین تغییرات حق بیمه کارگران وبازنشستگان تیرماه ۱۴۰۰
آخرین تغییرات حق بیمه کارگران وبازنشستگان تیرماه ۱۴۰۰

به گزارش پگاه خبر؛سال جدید تغییرات زیادی در پرداخت بیمه تامین اجتماعی بازنشستگان و کارگران صورت گرفت. آخرین تغییرات حق بیمه کارگران حق بیمه شش ماهه اول بر مبنای «حداقل حقوق» معادل ۱۱۳۸۲۰۳۴ ریال و شش ماهه دوم مبلغ ۱۱۱۱۶۴۸۶ ریال است. حق بیمه سهم کارفرما از مجموع ۳۰ درصد حق بیمه، ۲۳ درصد سهم […]

به گزارش پگاه خبر؛سال جدید تغییرات زیادی در پرداخت بیمه تامین اجتماعی بازنشستگان و کارگران صورت گرفت.

آخرین تغییرات حق بیمه کارگران

حق بیمه شش ماهه اول بر مبنای «حداقل حقوق» معادل ۱۱۳۸۲۰۳۴ ریال و شش ماهه دوم مبلغ ۱۱۱۱۶۴۸۶ ریال است.

حق بیمه سهم کارفرما

از مجموع ۳۰ درصد حق بیمه، ۲۳ درصد سهم کارفرما تعیین شده است. بر این مبنا، حق بیمه سهم کارفرما در شش ماهه اول ۸۷۲۶۲۲۶ ریال و در شش ماهه دوم ۸۵۲۲۶۳۹ ریال است.

حق بیمه سهم کارگر

مبلغ ۷ درصد باقیمانده سهم بیمه، از حقوق کارگر کسر و با حق بیمه سهم کارفرما، در مجموع به حساب سازمان تامین اجتماعی واریز می‌شود. بر مبنای حداقل حقوق، حق بیمه سهم کارگر در شش ماهه اول ۲۶۵۵۸۰۸ و در شش ماهه دوم ۲۵۹۳۸۴۷ ریال است.

جرائم دیرکرد ارائه لیست و پرداخت بیمه

ضروری است لیست بیمه هر ماه، حداکثر تا آخرین روز ماه بعد تنظیم و پرداخت شود. در صورتی ارائه لیست بعد از این موعد صورت گیرد، مشمول ۱۰ درصد جریمه دیرکرد خواهد شد.

به عنوان مثال، کارکرد فروردین ماه ۱۴۰۰ (۱۴۰۰/۰۱/۰۱ لغایت ۱۴۰۰/۰۱/۳۱) از روز ۱ اردیبهشت لغایت ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ قابل ثبت است. در صورتی که ثبت این لیست، پس از این تاریخ صورت پذیرد، مشمول جریمه خواهد شد.

در صورتی که لیست بیمه در موعد مقرر پرداخت نشود، مشمول ۲ درصد جریمه دیرکرد پرداخت خواهد شد.

حقوق بازنشستگان چقدر افزایش می یابد؟

افزایش حقوق بازنشستگان مطالبه درست و به حقی است که از ۱۲ سال پیش وجود دارد؛ سازمان تأمین اجتماعی در مرداد امسال متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان را انجام داد و با لحاظ افزایش حقوق سنواتی حدود ۴۹ درصد حقوق بازنشستگان افزایش یافت که این افزایش حقوق براساس عدالت بیمه‌ای انجام گرفت.

سالاری با بیان اینکه برای سال آینده افزایش حقوق دولتی‌ها ۲۵ درصد تعیین شده است اما برای حقوق کارگران تصمیم‌گیری در اواخر سال تعیین می‌شود، گفت: در لایحه بودجه سال آینده کشور ۹۰ هزار میلیارد تومان برای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تعیین شده است که برای دستگاه‌های مختلف است و سهم سازمان تأمین اجتماعی حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان تعیین شده است و انتظار داریم این مبلغ افزایش یابد.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی تصریح کرد:  برای افزایش مناسب و موثرتر حقوق بازنشستگان، پرداخت ۹۲ هزار میلیارد تومان به این سازمان در سال آینده مورد نیاز است که امیدواریم تصویب و پرداخت شود؛ سازمان تأمین اجتماعی از این طریق می‌تواند خواسته و مطالبه بازنشستگان را محقق کند.

سالاری با بیان اینکه وظیفه تأمین اجتماعی در قبال ۴۶ میلیون جمعیت کشور است و هزینه‌های این سازمان از محل وصول حق بیمه تأمین می‌شود، گفت: پرداخت مستمری مناسب به بازنشستگان مهمترین وظیفه تأمین اجتماعی است و ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر از این سازمان حقوق می‌گیرند و با احتساب خانواده آنها به حدود ۱۱ میلیون نفر می‌رسند.

وی ادامه داد: حتی روز و ساعت پرداخت حقوق برای بازنشستگان مهم است و نباید هیچ دغدغه‌ای در این زمینه نباید وجود داشته باشد؛ درباره مقرری‌بگیران بیمه بیکاری و سایر مستمری‌بگیران نیز همین وضعیت است؛ این سازمان بیشترین تلاش را برای تحقق آن انجام می‌دهد.

سالاری افزود: ۴۶ میلیون نفر در کشور دفترچه تأمین اجتماعی دارند و تا ماه‌های آینده دفترچه کاغذی به طور کامل حذف می‌شود.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی با بیان اینکه افزایش حقوق بازنشستگان همواره در اولویت برنامه‌های این سازمان بوده است، گفت: برای افزایش مجدد حقوق بازنشستگان تلاش می‌کنیم و در همین رابطه نامه‌ای برای رئیس جمهور نوشتم و ایشان همان روز دستور مساعد صادر کردند و از طریق رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز پیگیر این موضوع هستیم.

آخرین تغییرات حقوق بازنشستگان در تیر ۱۴۰۰

علی دهقان‌کیا رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران درباره احکام متناسب سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی، اظهار کرد: تمام مراحل احکام متناسب سازی حقوق بازنشستگان تمام شده است.

وی ادامه داد: احکام متناسب سازی بازنشستگان حداقل بگیر و سایر آیتم‌ها (زیر حداقل بگیر و ماده ۱۱۱) صادر شده است.

وی افزود: البته ممکن است در بعضی از پرونده‌ها ایرادات محاسباتی باشد که افراد با مراجعه به کانون‌ها، ایرادات را بررسی و برای اصلاح به شعبه‌ها ارجاع داده می‌شوند

وی گفت: احکام متناسب سازی از لحاظ فرمولی هیچ ایرادی ندارد، اما ممکن است به دلیل تعدد پرونده‌ها ایرادات محاسباتی باشد که قابل حل است و این احکام برای هیچ یک از سطوح شامل تغییر نخواهد شد.

برنامه «آتیه سازان حافظ» برای بیمه تکمیلی بازنشستگان تامین اجتماعی

مدیرعامل شرکت آتیه سازان حافظ، گفت: به روزرسانی پرداخت هزینه‌های درمانی زیر ۵۰۰ هزار تومان موجب افزایش رضایتمندی بازنشستگان تامین اجتماعی شده است.

افشین مقصودی با بیان اینکه به روزرسانی پرداخت هزینه‌های درمانی زیر ۵۰۰ هزار تومان موجب افزایش رضایتمندی بازنشستگان تامین اجتماعی شده است، گفت: اجرای این طرح در استانها بازخورد خوبی داشته است و تلاش داریم این طرح را به شهرستان‌های کوچک نیز تعمیم داده و عملیاتی کنیم.

وی ضمن تقدیر از همراهی و همکاری خوب اعضای کانون‌های بازنشستگان در تسهیل ارایه خدمت‌رسانی به بازنشستگان تامین اجتماعی اظهار داشت: آماده‌سازی و هماهنگی کانون‌های سراسر کشور در اجرای هرچه بهتر طرح پرداخت هزینه‌های درمانی کمتر از ۵۰۰ هزار تومان از مهمترین اقدامات شرکت آتیه سازان حافظ بود که به خوبی در استان‌ها اجرایی شد و اعلام رضایتمندی اکثریت بازنشستگان تامین اجتماعی و انعکاس آن به شرکت آتیه سازان حافظ گواه این اقدام است.

زمان پرداخت معوقه فروردین ماه بازنشستگان تامین اجتماعی

بازنشستگان تامین اجتماعی اعلام کردند که با وجود صدور فیش مستمری خرداد ماه بر اساس احکام اصلاحی اردیبهشت ماه، اثری از معوقه فروردین ماه به چشم نمی‌خورد.

بازنشستگان تامین اجتماعی اعلام کردند که با وجود صدور فیش مستمری خرداد ماه بر اساس احکام اصلاحی اردیبهشت ماه، اثری از معوقه فروردین ماه به چشم نمی‌خورد.

پیشتر قرار بود که سازمان تامین اجتماعی معوقه فروردین ماه را با انجام اصلاحات لازم در فرمول‌ محاسبه مستمری ناشی از متناسب‌‌سازی (غیر حداقلی بگیران) در ماه‌‌های پس از فروردین ماه پرداخت کند.

اردیبهشت ماه امسال برخی نمایندگان بازنشستگان اعلام کردند که معوقه فروردین ماه بر اساس یک حکم جداگانه، در ابتدای خرداد پرداخت می‌شود.

با این حال گفتگوهای بازنشستگان با سازمان تامین اجتماعی برای پرداخت این معوقه بی‌حاصل بوده است. بنابر اعلام کانون‌ها، ظاهرا سازمان نتوانسته تخصیص منابع لازم را تا ابتدای خرداد ماه ممکن کند.

با توجه به آیتم‌های مندرج در فیش مستمری فروردین ماه، سازمان تامین اجتماعی باید حکم جداگانه‌‌ای برای معوقه فروردین ماه صادر کند.

انتهای پیام/