به گزارش پگاه خبر؛در مأموریت های در نظرگرفته شده برای وزارت عتف و شورا، برخی وظایف با سایر نهادها دارای تداخل است. بر اساس قانون، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری انجام فعالیت هایی در حوزه نظام عتف را برعهده دارد. همچنین، وظایفی مانند سیاستگذاری در حوزۀ حفظ و حمایت از دانشمندان، استعدادهای درخشان یا […]
تمرکز بر به ثمر رساندن،راهبردهای بنیاد نخبگان موردبازنگری اساسی قرار گیرد
به گزارش پگاه خبر؛در مأموریت های در نظرگرفته شده برای وزارت عتف و شورا، برخی وظایف با سایر نهادها دارای تداخل است. بر اساس قانون، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری انجام فعالیت هایی در حوزه نظام عتف را برعهده دارد. همچنین، وظایفی مانند سیاستگذاری در حوزۀ حفظ و حمایت از دانشمندان، استعدادهای درخشان یا نخبگان در وظایف وزارت عتف و بنیاد ملی نخبگان به طور مشترک تعریف شده است. در حوزۀ سیاستگذاری پژوهش و فناوری یکی از مهم ترین تداخلات موجود، تعریف و حمایت از طرح های کلان ملی به طور همزمان در دو نهاد وزارت عتف و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است.
منظور از تداخلات هنجاری، کلیه تداخلات، همپوشانی ها و تعارضاتی است که در شرح وظایف و اختیارات مصوب و قانونی نهادهای مزبور به چشم می خورد. به عبارتی دیگر، آنچه طبق قانون باید باشد. مراد از تداخلات کارکردی نیز آن دسته از تداخلات، همپوشانی ها و تعارضاتی است که در حین اجرای وظایف و در عمل اتفاق می افتد (آنچه در عمل در حال انجام است). این مطالعه با هدف شناخت تداخلات هنجاری، ساختاری و کارکردی دستگاه های اصلی نظام عتف انجام می شود.
۳- سیاست گذاری و تهیه مصوبات درزمینه پژوهش، ارتباط صنعت-دانشگاه، پارک های علم و فناوری، مناطق ویژه علم و فناوری، شرکت ها و مؤسسات دانش بنیان و واحدهای فناوری، سرمایه گذاری و تأمین مالی در نظام نوآوری، مالکیت صنعتی صرفاً سیاست گذاری و ابلاغ مصوبات در ارتباط با حوزه آموزش عالی بر عهده شورای عالی انقلاب فرهنگی است که پیشنهاد می شود با هماهنگی و همکاری شورای عالی عتف انجام شود.
همچنین در ارتباط با جایگاه کلی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در نظام ملی نوآوری نیز سه سناریو پیشنهاد شد که مطابق با سناریوی حداقلی، ملاک سازمان دهی و فعالیت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، همان جمله سال ۱۳۸۳ مقام معظم رهبری خواهد بود؛ یعنی وجود دفتری برای ارتباط دانشگاه و صنعت زیر نظر رئیس جمهور.
در خصوص تداخلات هنجاری بنیاد ملی نخبگان و وزارت عتف نیز ضروری است جایگاه بنیاد ملی نخبگان به عنوان نهادی توسعه ای و هدایت گر بازتعریف شود. بدین ترتیب تمرکز آن، روی افراد محدودتر و با ابزارهای خاصی باشد که در اختیار سایر نهادها نیست. اتفاقاً نمونه این ابزارها، تسهیلاتی است که بنیاد نخبگان در مورد جذب دانش آموختگان ۱۰۰ دانشگاه برتر دنیا ارائه کرده و عملکرد مثبتی نیز داشته است. این امر نیازمند اصلاح تفکر مسئولان بنیاد نیز هست. به طوری که استفاده از ابزارهای مناسب سیاستی را در دستور کار قرار دهند؛ یعنی ابزارهایی که به جای توزیع منابع، روی ایجاد فرصت ها تمرکز دارند. شاید علت اصلی تداخل فعالیت های بنیاد با سایر دستگاه ها به خصوص وزارت عتف نیز دقیقاً همین باشد؛ یعنی بنیاد بر فعالیت های ابتدای چرخه عمر یک نخبه شامل سرمایه گذاری روی وی تمرکز دارد و تکه دشوار این چرخه به ثمر رساندن و بازدهی گرفتن از نخبه کمتر موردتوجه بنیاد قرار گرفته است. لذا ضروری است یک بار دیگر و با تمرکز بر به ثمر رساندن و بازدهی گرفتن از نخبگان، راهبردها و فعالیت های بنیاد نخبگان مورد غربال و بازنگری اساسی قرار گیرد. ساختار سازمانی بنیاد ملی نخبگان نیز جای بحث دارد و باید مورد بازنگری و اصلاح قرار گیرد. بدیهی است بنیاد نباید تبدیل به یک وزارتخانه جدید با ادارات کل استانی شود، بلکه باید مانند سایر نهادهای مستقیماً ذیل ریاست جمهوری، به فعالیت ستادی و هماهنگی بین دستگاه ها بپردازد. آنچه تاکنون مغفول مانده است، ایجاد شبکه ای از سازمان ها و وزارتخانه ها است که از آموزش و پرورش شروع می شود، در حوزه وزارتین آموزش عالی ادامه می یابد و به نهادهای فرهنگی، تولیدی و اقتصادی ختم می گردد و در تمام آن ها، اهتمام به شناسایی، تربیت و توانمندسازی و به کارگیری و رشد نخبگان وجود دارد. بنیاد ملی نخبگان باید صرفاً به مدیریت این چرخه و شبکه بپردازد و تدریجاً از ارائه خدمات مستقیم به نخبگان که در حوزه فعالیت سایر دستگاه ها است، پرهیز نماید.
لینک کوتاه :
https://pegahekhabar.ir/?p=19750
برچسب ها
در آیین نکوداشت روز شیراز مطرح شد؛ ما میراث دار فرهنگی اصیل و غنی هستیم/ وظیفه داریم یگانه بودن جایگاه شیراز را پاس بداریم
فارس در جلسه قرارگاه محرومیت زدایی عنوان کرد: بهره مندی از ظرفیت بسیج سازندگی در مدیریت مصرف انرژی
در بازدید از پروژه های عمرانی منطقه ۵شهرداری شیراز مطرح شد؛ خواست خدایی: نگاه شورای ششم اصلاح زیرساختها است/ مسعودی: اجرای ۱۲۰پروژه در شهرداری منطقه پنج باعث امیدافرینی در این منطقه شده است
در آیین نکوداشت روز شیراز مطرح شد؛
ما میراث دار فرهنگی اصیل و غنی هستیم/ وظیفه داریم یگانه بودن جایگاه شیراز را پاس بداریم
آیین نکوداشت روز شیراز با حضور مدیریت شهری و استانی و جمعی اهالی ادب، فرهنگ و هنر در نخستین روز از هفته شیراز برگزار شد.
فارس در جلسه قرارگاه محرومیت زدایی عنوان کرد:
بهره مندی از ظرفیت بسیج سازندگی در مدیریت مصرف انرژی
استاندار فارس خواستار جلب مشارکت های مردمی در راستای تحقق شعار سال شد و پیشنهاد بهره مندی از ظرفیت های بسیج سازندگی در راستای کاهش مصرف انرژی را مطرح کرد.
در بازدید از پروژه های عمرانی منطقه ۵شهرداری شیراز مطرح شد؛
خواست خدایی: نگاه شورای ششم اصلاح زیرساختها است/ مسعودی: اجرای ۱۲۰پروژه در شهرداری منطقه پنج باعث امیدافرینی در این منطقه شده است
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر شیراز گفت: در منطقه پنج،به دلیل عدم وجود زیرساختهای مناسب در گذشته با کمبودهای زیرساختی متفاوتی مواجه هستیم و نگاه اصلاحی شورا به تامین زیرساختهای منطقه ای در پروژه های عمرانی است.
ثبت دیدگاه
- دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
- پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.