گزارش پیشرفت واکسن کوو ایران برکت به سازمان جهانی بهداشت
گزارش پیشرفت واکسن کوو ایران برکت به سازمان جهانی بهداشت

به گزارش پگاه خبر؛دکتر پیام طبرسی، محقق کارآزمایی بالینی واکسن کوو ایران برکت گزارش پیشرفت واکسن کوو ایران برکت به سازمان جهانی بهداشت، اظهار داشت: پس از بررسی نتایج توسط سازمان غذا و دارو، در صورت صلاحدید این سازمان، واکسن کوو ایران برکت وارد فاز واکسیناسیون عمومی خواهد شد؛ نتایج واکسن کوو ایران برکت به […]

به گزارش پگاه خبر؛دکتر پیام طبرسی، محقق کارآزمایی بالینی واکسن کوو ایران برکت گزارش پیشرفت واکسن کوو ایران برکت به سازمان جهانی بهداشت، اظهار داشت: پس از بررسی نتایج توسط سازمان غذا و دارو، در صورت صلاحدید این سازمان، واکسن کوو ایران برکت وارد فاز واکسیناسیون عمومی خواهد شد؛ نتایج واکسن کوو ایران برکت به سازمان جهانی بهداشت ارائه خواهد شد زیرا مطالعه‌ بسیار شفاف و دقیق بوده است. 

وی ادامه داد: در فاز یک این مطالعه، برای هر دو تزریقی که در فازهای اول صورت می‌گرفت، کمیته تشکیل و عوارض بررسی می‌شد و اطلاعات بسیار شفافی موجود است و به همین دلیل به سازمان جهانی بهداشت نیز ارائه خواهد شد.

دکتر حامد حسینی، مدیر کارآزمایی بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز در ادامه اضافه کرد: برای گرفتن مصرف اورژانسی باید حداقل گزارش میانی‌ مطالعه فاز سوم آماده شده باشد و بنابراین تاخیری در این زمینه وجود ندارد؛ نکته دیگر این است که مصرف واکسن کرونا در یک کشور به قوانین رگولاتورهای ملی آن کشور مرتبط است و سازمان‌های غذا و داروی هر کشوری مجوز مصرف اورژانسی کشور خودشان را می‌دهند.

وی با ارائه مثالی ادامه داد: ما از کودکی واکسن‌های مختلفی تزریق کرده‌ایم که الزاما در لیست who (سازمان بهداشت جهانی) نیست‌.

حسینی با بیان این‌که تا امروز در فاز سوم، ۱۰ هزار و ۵۰۰ داوطلب در تهران و کرج وارد مطالعه بالینی واکسن شده‌اند و تزریق به ۹۵۰۰ داوطلب دیگر هم از ۲۰ خرداد در ۴ شهر مشهد، بوشهر، اصفهان و شیراز انجام خواهد شد، گفت:  تعداد کل داوطلبانی که در این فاز مورد مطالعه قرار می‌گیرند ۲۰ هزار نفر است و لذا بیش از ۵۰ درصد داوطلبان تا امروز وارد مطالعات شده اند و ما در آینده درخواست اضافه شدن به لیست مصرف اورژانسی را خواهیم داد.

دکتر حسن جلیلی، مدیر پروژه تولید واکسن “کوو ایران برکت” نیز درباره ارسال نتایج مطالعه به سازمان جهانی بهداشت تصریح کرد: یک تیم و کارگروه از مشاورین و متخصصین صاحب نظر در این حوزه تشکیل شده و مدارک و مستندات زیادی باید فراهم شود، دو مرحله تهیه این مدارک به اتمام رسیده و به تدریج که مطالعات بالینی پیشرفت می‌کند این مدارک فراهم و تکمیل می‌شود و برای گرفتن EUL یا مجوز مصرف اورژانسی به سازمان جهانی بهداشت ارائه خواهد شد.

وی درباره سایر واکسن‌های کرونای تولیدشده توسط ستاد اجرایی فرمان امام توضیح داد: ما یک واکسن کرونا بر مبنای DNA نیز داریم که فازهای حیوانی را طی کرده و فکر می‌کنم واکسن بعدی که وارد فاز مطالعه خواهد شد، این واکسن باشد. مستندات آن آماده شده و فکر می‌کنم در آینده نزدیک وارد فاز مطالعه انسانی شود.

جلیلی با بیان این‌که اثربخشی واکسن کرونا روی واریانت انگلیسی کرونا بررسی شده و نتایج آن مطلوب بوده تصریح کرد: واریانت‌های دیگر هنوز برای بررسی اثربخشی برای ما ارسال نشده است و به محض این‌که این واریانت‌ها در اختیار ما قرار بگیرد تست‌ها روی آن انجام می‌شود.

انتهای پیام/