ساماندهی کمربندی شیراز اولویت اول شورای شهرو شهرداری
ساماندهی کمربندی شیراز اولویت اول شورای شهرو شهرداری

به گزارش پگاه خبر؛کمربندی شیراز یکی از مرگ بارترین وحادثه‌خیز ترین، نقاط عبوری کشور است که بیشترین آمار حوادث منجربه فوت وجرح در استان فارس را به نام خود اختصاص داده است. برابرآمارهادر تصادفات سال گذشته کشور در هر یک و دودهم کیلومتر، یک نفر فوت کرده و یازده نفر مجروح شده است. تنهادر آمار […]

به گزارش پگاه خبر؛کمربندی شیراز یکی از مرگ بارترین وحادثه‌خیز ترین، نقاط عبوری کشور است که بیشترین آمار حوادث منجربه فوت وجرح در استان فارس را به نام خود اختصاص داده است. برابرآمارهادر تصادفات سال گذشته کشور در هر یک و دودهم کیلومتر، یک نفر فوت کرده و یازده نفر مجروح شده است. تنهادر آمار تصادفات در سال ۹۸ در کمر بندی شیراز تعداد یک هزار وپانصدمورد گزارش شده که ۴۰۰ مورد به صورت جرحی و۳۰مورد به صورت فوتی و همچنین ۱۰۰۰مورد تصادف خسارتی بوده است.ازانجاکه شیراز بعنوان یکی از محورهای مواصلاتی جنوب کشور، است این کمربندی نقش مهمی در اقتصاد کلان حمل و نقل کشور دارد.پس ازشکل گیری شهرکها دراطراف این کمربندی، اکنون به یک بزرگراه شهری تبدیل شده و مشکلات زیادی برای شهر و شهروندان ایجاد کرده است. راهکار اساسی برای برون رفت از این شرایط،جابجایی کمربندی به خارج ازشهر است تااین تداخل ترافیکی و کارکردی محورهای بزرگراهی شهری و غیرشهری مرتفع شود.تکمیل آزادراه«شیراز – اصفهان » و ادامه آن از خارج شهر، می توانست این نقش را به خوبی ایفا کند امااگراین آزادراه از طریق محور «حسینی الهاشمی» به کمربندی متصل شودمشکلات این محور دوچندان خواهد شد. به دلیل عدم وجود متولی مشخص برای کمربندی و ایمن سازی این محور، این وضعیت باعث شده که برنامه منسجمی برای سامان دهی این کمربندی اجرایی نشود. در حال حاضر راه و شهرسازی، راهداری، اداره برق، پلیس و شهرداری و…به واسطه عبور کمربندی از محدوده شهر بنوعی درخصوص آن مسئولیت هایی به عهده دارند.مشکلات مربوط به کمربندی شامل ایمن سازی ورودی شهرکهای اقماری و دور برگردانها،احداث کندروها، احداث تقاطعات غیر همسطح، تامین روشنایی، تعمیر و بهسازی روسازی، احداث گذر عابر پیاده عرضی و نظارت بر آن است که باتامین هزینه هزارمیلیارد تومانی میتوان آن رابه سامان لازم رساند. درسالهای گذشته، شهرداری به صورت تعاملی و به منظور حفظ جان شهروندان،سه تقاطع غیر همسطح در این محور احداث کرده و بقیه تقاطعات نیمه کاره مانده است. گرچه با اقداماتی که توسط شهرداری و سایر ارگانها در سالهای اخیر در کمربندی شیراز صورت گرفته، نسبت به قبل، وضعیت بهتری دارداماهمچنان آمار تصادفات و فوتیهای آن نگران کننده است. سامان دهی و ایمن سازی کمربندی هزینه بسیار زیادی که از توان ارگان های محلی خارج و نیازمنداختصاص اعتبارات ملی است ونمایندگان فارس بویژه شیراز در مجلس شورای اسلامی اموضوع پیگیری آن رابه طور جدی دردستورکارخوددارند.به نظرمیرسدباتمام تعهداتی که ادارات کل راه وسهرسازی و راهداری و….دراین خصوص یعنی کمربندی شیراز برعهده دارنداما بازنمیتوان شوراو شهرداری رادرساماندهی کمربندی شیرازنادیده گرفت یافاقدتعهدومسوولیت دانست.

سیدمحی الدین حسینی ارسنجانی
عضوخانه مطبوعات فارس

انتهای پیام/