“مرکز شهر راز” مرکزی برای نگهداری کودکان کار و خیابان با سن ۶ تا ۱۲ سال در کلان شهر شیراز
“مرکز شهر راز” مرکزی برای نگهداری کودکان کار و خیابان با سن ۶ تا ۱۲ سال در کلان شهر شیراز

به گزارش پگاه خبر به نقل از روابط عمومی مرکز نگهداری کودکان کار و خیابان شهر راز، کودکانی که ناچار به کار کردن می‌شوند در معرض آسیب‌های فراوانی قرار دارند و از آموزش باز می‌مانند اما مراکز نگهداری از این کودکان می‌تواند، فرصت خوبی برای آموزش و تغییر آینده کودکان کار و خیابان ایجاد کند. […]

به گزارش پگاه خبر به نقل از روابط عمومی مرکز نگهداری کودکان کار و خیابان شهر راز، کودکانی که ناچار به کار کردن می‌شوند در معرض آسیب‌های فراوانی قرار دارند و از آموزش باز می‌مانند اما مراکز نگهداری از این کودکان می‌تواند، فرصت خوبی برای آموزش و تغییر آینده کودکان کار و خیابان ایجاد کند.

کودک کار الان باید مشغول بازی و کودکی باشد اما به دلایل و آسیب های اجتماعی سر چهاراه است تا پول در بیاورد، کودکان کار را در معرض آسیب‌های اجتماعی عدیده‌ای هستند ، کودکی که به جای لذت از دوران کودکی ناچار می‌شود گاها تجارب دلخراشی داشته باشد. شناسایی این کودکان و انتقال آنها به مراکز مناسب از مسئولیت‌هایی است که بهزیستی به آن توجه ویژه دارد و مراکز نگهداری از این کودکان نقش ارزنده در آموزش این کودکان می‌توانند ارائه کنند.
برخورد با این کودکان را حایز اهمیت است ، در مراکز نگهداری از کودکان کار و خیابان با حضور روانشناسان و مربیان کارآمد بر روی ذهن کودک کار می‌شود تا تغییر نگرش مناسب نسبت به کار در آنها ایجاد شود.
یک مرکز خوب برای کودکان کار و خیابان بنام شهر راز
مرکزی که به کودکان کار آموزش می‌دهد و از آنها به صورت دوره‌ای نگهداری می‌کند .


مرکز نگهداری کودکان کار و خیابان شهر راز در کوچه ۴۴ بلوار عدالت شیراز واقع شده است و برنامه‌هایی برای این کودکان در نظر دارد، «مهدی محلاتی»، با اشاره به فعالیت این مرکز با دریافت مجوز از اداره کل بهزیستی فارس می‌گوید: این مرکز از سال ۱۳۹۷ به ثبت رسمی رسیده است و تنها مرکز نگهداری از کودکان کار و خیابان ۶ تا ۱۲ سال دختر و پسر است.

رئیس مرکز نگهداری و مراقبت از کودکان کار و خیابان «آسمانیان مهربان شهرراز» ادامه می‌دهد: ظرفیت مرکز که از یک ساختمان ۲ طبقه تشکیل شده است حدود ۵۰ نفر است که ۲۵ دختر و ۲۵ پسر را در طبقه مجزا مورد نگهداری و آموزش قرار می‌دهد.
وی اضافه می‌کند: این مرکز دارای کادر تخصصی شامل مسوول فنی، مددکار، روانشناس، آشپز، ۶ مربی و غیره است که به صورت شیفتی آن را اداره می‌کنند.
(پذیرش کودکان)
مهدی محلاتی، پذیرش کودکان در مرکز را به سه روش امکان‌پذیر می‌داند و بیان می‌کند: گروه اول کودکانی هستند که اورژانس اجتماعی بهزیستی آنها را معرفی می‌کند، گروه دوم توسط اداره آسیب‌های اجتماعی شهرداری معرفی می‌شوند و گروه سوم کودکان خود معرف هستند.
وی می‌افزاید: مرکز آسمانیان مهربان شهرراز به شکل شبانه‌روزی فعالیت می‌کند و در زمان نخستین مراجعه آنها را مورد چکاپ پزشکی، آزمایش HIV و هپاتیت، تست اعتیاد، بررسی توسط پزشکی قانونی در مورد امکان تجاوز جنسی به کودکان قرار می‌دهد.
مدیریت این مرکز با اشاره به امکان نگهداری از این کودکان تا سه دوره می‌گوید: کودکان کار و خیابان طی یک دوره ۲۱ روزه که بسته به نیاز او تا سه دوره نیز قابل تمدید است در مرکز از آموزش مهارت‌های لازم بهره‌مند می‌شوند.
مهدی محلاتی ادامه می‌دهد: در این مدت مددکار مرکز وضعیت خانواده کودک را مورد پیگیری قرار می‌دهد که اگر خانواده دارند، صلاحیت آنها را برای نگهداری کودک مورد بررسی قرار می‌دهند.
وی تصریح می‌کند: عدم برخورداری از توان مالی مناسب نیز در شمار صلاحیت والدین قرار دارد و اگر خانواده توان کافی نداشته باشند به آنها در تامین وسایل زندگی، هزینه‌ها و اشتغال کمک می‌شود تا بتوانند کودک را نزد خود نگه دارند.
مهدی محلاتی در مورد تامین هزینه‌های مرکز می‌گوید: ۹۰ درصد هزینه‌ها توسط هیات مدیره مجموعه تامین می‌شود و بحث حرف‌آموزی و اشتغال پایدار برای کودکان کار در اولویت قرار داده می‌شود.
وی می‌افزاید: در نظر داریم تا چهار ماه دیگر با راه‌اندازی یک کارگاه تولیدی کوچک خانگی فرصت درآمد پایدار را برای این کودکان فراهم کنیم تا به جای کار در خیابان در یک محیط ایمن و مناسب به کسب درآمد بپردازند.
تعیین سرنوشت کودک کار
محلاتی با تاکید بر اهمیتی که این مرکز به سرنوشت این کودکان می‌دهد، می‌گوید: هدف ما بازگشت و یا حضور کودک در محیط خانه و خانواده است.
مسئول فنی مرکز نگهداری و مراقبت از کودکان کار و خیابان «آسمانیان مهربان شهرراز» می‌افزاید: از والدین معتاد نیز در زمینه ترک و اشتغال توسط مرکز حمایت می‌شود و از ابتدای شهریور ۹۷ تا کنون ۶ مورد انتقال این والدین به کمپ ترک اعتیاد و ۲۵۰ کودک پذیرش داشته‌ایم.
وی اضافه می‌کند: چنانچه در زمان بررسی‌ها مشخص شود که والدین صلاحیت کافی برای نگهداری کودک ندارند به مراکز دائمی خانواده بهزیستی منتقل می‌شوند.
مدیریت مرکز با اشاره به معضل به کار گرفته شدن کودکان به کار اظهار می‌کند: کودکانی که به این مرکز آورده می‌شوند را با هدف تغییر نگرش به کار و درآمدزایی به بازدید کارخانه، هتل و … می‌بریم تا با دنیای واقعی کار و کارهای آینده دار و مناسب را بشناسند.
وی ادامه می‌دهد: تفکر کودک کار با کودک معمولی متفاوت است و ما سعی می‌کنیم در این مرکز آنها را مجددا به سمت کودکی بازگردانیم تا بدانند با یادگیری کافی در کودکی می‌توانند در بزرگسالی از کار و درآمد مناسب و آبرومند برخوردار شوند.
مسئول فنی این مرکز با ذکر آموزش‌هایی که در مدت حضور کودکان در مرکز به آنها ارایه می‌شود، می‌گوید: کار با سفال، زیورآلات و … به انها اموزش داده می‌شود و با در نظر گرفتن برگزاری نمایشگاه برای فروش آثاری که توسط کودکان ساخته شده است، فرصت کسب درآمد اصولی به آنها داده می‌شود.