انتخاب خوب یعنی انتخابی که پشیمانی به همراه نداشته باشد
انتخاب خوب یعنی انتخابی که پشیمانی به همراه نداشته باشد

به گزارش پگاه خبر؛آیت‌الله لطف اله دژکام در خطبه‌های نماز جمعه امروز اظهار داشت: خداوند متعال را شکرگزار هستیم که توفیق اقامه نمازجمعه را پس از مدتی تعطیلی که به خاطر شیوع بیماری کرونا ایجاد شده بود، مجددا به ما عطا کرد. وی با تاکید برای رفع بلا و بیماری کرونا گفت: در این خطبه […]

به گزارش پگاه خبر؛آیت‌الله لطف اله دژکام در خطبه‌های نماز جمعه امروز اظهار داشت: خداوند متعال را شکرگزار هستیم که توفیق اقامه نمازجمعه را پس از مدتی تعطیلی که به خاطر شیوع بیماری کرونا ایجاد شده بود، مجددا به ما عطا کرد.

وی با تاکید برای رفع بلا و بیماری کرونا گفت: در این خطبه که پس از دو ماه اقامه می شود، چند آیه از سوره مبارکه قاف را با هم مرور کرده و نکاتی را یاداوری می کنم، سوره مبارکه قاف، یک ویژگی درباره نماز جمعه دارد. اینکه سوره قاف، سوره ای بوده که پیامبر اکرم در انتهای خطبه اول نمازجمعه، بسیار زیاد تلاوت می کردند و مومنین از شدت تکرار این سوره توسط پیامبر، آن را از حفظ شده بودند، سوره قاف پیامهایی دارد که باید مکررا بهم یاداوری کنیم.

امام جمعه شیراز گفت: خداوند در آیه های ۱۶ و ۱۷ و ۱۸ سوره مبارکه قاف، می فرماید “وَلَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ وَنَعْلَمُ مَا تُوَسْوِسُ بِهِ نَفْسُهُ وَنَحْنُ أَقْرَبُ إِلَیْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِیدِ” “ای کسانی که صدای بنده را به هر نحو می‌شنوید، خداوند می فرماید ما انسان را خلق کرده ایم و می دانیم در دل او چه وسوسه هایی وجود دارد” سپس به او می فرماید “ما از رگ گردن به انسان نزدیک تریم”

وی افزود: روز قیامتی هست و باید جواب بدهیم، آن کسی که شاهد اعمال ما است و آن را قضاوت خواهد کرد از رگ گردن به ما نزدیک تر است. تصور نکنید دادگاه آخرت همانند دادگاه دنیاست. در دادگاه دنیا، قاضی نمی داند حق با چه کسی است و باید حق را کشف کند اما در آخرت اینگونه نیست. در قیامت، شاهدانی که هم اکنون در سمت راست و چپ ما نشسته اند ، بر اعمال ما گواهند و شهادت می دهند.

دژکام در ادامه اظهار داشت: صحبت کردن مومنین و مصاحبت انها با یکدیگر گناه نیست و ثواب دارد. امام صادق می فرمایند: وقتی دو مومن با یکدیگر صحبت می کنند، خداوند به ملائکه فرمان می دهد که بروید کنار! چراکه آنها مومنند و احترام دارند و نیازی نیست سخنان آنها را حتی ملائکه نیز بشنوند. خداوند مومن را اینچنین اکرام کرده. راوی می گوید امام صادق (ع) پس از این حدیث، اشک بر دیدگان مبارکش سرازیر شد و گفت مومن خدا را می بیند و می داند که او شاهد است و از خدا حیا می کند.

وی تاکید کرد: عزیزان! هر لحظه از زندگی ما در حال انتخاب هستیم، انتخاب ما فقط در انتخابات های مرسوم رقم نمی خورد ما انسان ها در زندگی، در هر لحظه و ساعت در حال انتخاب هستیم.

نماینده ولی فقیه در فارس گفت: انسان‌ها یا طرف خیر می روند یا طرف شر، هرکاری می کنیم و هر سخنی که می گوییم یا انتخاب خیر کرده ایم و یا انتخاب شر. انتخاب‌گری یکی از ویژگی های انسان است از نگاه تعالیم دینی. حالا که انتخاب می کنیم، تفاوت ما با نظام لیبرال دموکراسی در چیست؟ آنها هم دم از انتخاب و حق انتخاب می زنند. فرق ما در این است که ما در قبال انتخابمان مسئولیم و روز قیامت باید بابت این انتخاب جواب بدهیم ولی در نظام لیبرال دموکراسی، می گویند هرکس هرچه دلش خواست بدون هیچگونه مسئولیت بعدی انتخاب کند.

وی افزود: بنابراین ما نمی گوییم و عقیده نداریم انتخاب گری را باید از انسان سلب کرد. برخی می گویند باید با زور به انسان ها گفت چه کسی را انتخاب کنند و کاندید خوب را باید به زور به مردم تحمیل کرد. خیر ما چنین عقیده ای نداریم، در اسلام نیز چنین چیزی نیامده، در عمل هم چنین کاری جواب نمی دهد. ما فقط باید به انسانها یاداوری کنیم که در قبال انتخابتان، در قیامت باید به خدا جواب بدهید پس خوب و آگاهانه انتخاب کنید. بنابراین انتخاب بد، هم در دنیا نتیجه اش را نشان می دهد و هم در آخرت نتیجه خود را نشان می دهد.

آیت الله دژکام ادامه داد: این نگاه انسان شناسانه قرآنی، باید پایه همه حرکت های سیاسی باشد و غیر از این، جامعه به سرانجام خوبی نمی رسد. برخی شاید از سر دلسوزی می گویند جامعه دیکتاتور می خواهد خیر! این درست نیست و اداره جامعه اینچنین به نتیجه خوبی نمی رسد. باید احساس مسئولیت را در انسان‌ها ایجاد کنیم.

انتخاب خوب یعنی انتخابی که پشیمانی به همراه نداشته باشد

امام جمعه شیراز در خطبه دوم نیز طی سخنانی اظهار داشت: ما در طول چهل و چند سال پس از انقلاب علی رغم همه تلاش های شیاطین و ایجاد مانع برای حضور در انتخابات شاهد بوده ایم که مردم انقلاب را حفظ کرده اند.

وی افزود: در وصیت‌نامه امام خمینی نیز چنین آمده که مردم وظیفه دینی انقلابی و وطن دوستانه خود را شناخته و به آن عمل کرده اند و اینک با تغییر نسلی که رخ داده، آنهایی که انقلاب را در سال ۵۷ درک کردند این فرهنگ را به نسل های بعد منتقل کردند که اگر می خواهیم امنیت کشور و آینده کشور تضمین شود، باید پای صندوق رای حاضر شویم و رای دهیم، بنابراین حضور پرشور مردم را همچون همه انتخابات ها خواهیم داشت.

آیت‌الله دژکام در ادامه اظهار داشت: مردم ما در اصل حفظ نظام اسلامی و پیشبرد اهداف کشورشان همفکر و همدل هستند و مومنین نیز موظف هستند مساله مهم حضور در انتخابات را برای آحاد مردم تشریح کنند.

امام جمعه شیراز گفت: مساله دیگر این است که ما یک انتخاب برای ریاست جمهوری خواهیم داشت که نتیجه آن در طی ۴ سال و یا شاید ۸ سال آینده خود را نشان خواهد داد. در اینکه چه کسی را انتخاب می کنیم باید دقت کنیم. رهبر انقلاب فرمودند هم انتخاب پرشور نیاز داریم و هم انتخاب خوب. انتخاب خوب یعنی انتخابی که پشیمانی به همراه نداشته باشد؛ لذا دلسوزان و نخبگان و فرهیختگان باید مردم را راهنمایی کنند تا فردی متدین، حزب اللهی، پای کار و در میدان انتخاب شود و مردم کسی را که انتخاب خواهند کرد، باید این را شایستگی داشته باشد که زمینه ساز ظهور امام زمان (عج) باشد.

وی ادامه داد: به نظر می رسد طیف های متدین و حزب اللهی و بقیه طیف های جامعه در حال انتخاب گزینه خود هستند پس باید تلاش داشته باشیم که این فرد با رای خوب انتخاب شود.

انسان های عالم و خداترس برای شورای شهر انتخاب شوند

دژکام در ادامه با اشاره به اهمیت انتخابات شورای شهر نیز گفت: انتخابات شورای شهر نیز انتخابات کم اهمیتی نیست و باید اهمیت آن را مورد توجه قرار داد. من فقط تاثیر اقتصادی شورای شهر را عرض می کنم که در شهری مانند شیراز بیش از ۶ هزار میلیارد تومان بودجه سال جاری این مجموعه است. برای شورای شهر، اداره شهر و چنین بودجه کلانی باید انسان‌های عالم و متخصص و خداترسی انتخاب شوند که بتوانند به خوبی از عهده اداره شهر برآیند.

وی افزود: یک نکته را نیز درباره انتخابات عرض می کنم، گاهی به نظر می‌رسد یک لیست انتخاباتی مربوط به امام جمعه است. نمی دانم چرا این ذهنیت در برخی‌ها ایجاد شده اما امام جمعه در این قبیل مسائل هیچگونه دخالتی ندارد. فعالان سیاسی اجتماعی و فرهنگی و یا حتی برخی روحانیون اگر لیست می دهند ایرادی ندارد اما اینکه به نظر برسد امام جمعه دارد در تعیین افراد در لیست دخالت می کند، چنین نیست و امام جمعه در حق انتخاب مردم هیچ دخالتی ندارد، پیشتر در انتخابات مجلس هم عرض کرده‌ام هیچ دخالتی نداشتم هم اکنون نیز در انتخابات شورا نیز هیچ دخالتی ندارم.

او در بخش پایانی سخنانش گفت: نکته آخر اینکه ما مظلومیت مردم فلسطین را در طول ۷۳ سال گذشته دیده ایم و اینک نیز رژیم صهیونیستی با چنگال های خون آلودش دارد گلوی زنان و مردان و کودکان فلسطینی را می‌فشارد چرا که آنها فقط می‌خواهند در تعیین حق سرنوشت خویش سهیم باشند.

نماینده ولی فقیه در فارس گفت: ما ضمن محکوم کردن اعمال ننگین رژیم صهیونیستی به همه کسانی که ادعای دفاع از حقوق بشر دارند می گوییم ای دروغ گوها! وقتی می‌بینید بیش از ۳۰۰ نفر از مردم مظلوم فلسطین طی همین چند روز با بمب ها و موشک های آمریکایی کشته می شوند دست کم شما هم باید موضعی بگیرید و کاری کنید، از انسان‌ها و وجدان‌های بیدار و آگاه تقاضا میکنیم در این زمینه ساکت ننشینند و اقدام فوری و عاجل از خود نشان دهند.

انتهای پیام/