روز جهانی ارتباطات، فرصتی برای بررسی تحولات این عرصه و چشم‌انداز آینده
روز جهانی ارتباطات، فرصتی برای بررسی تحولات این عرصه و چشم‌انداز آینده

به گزارش پگاه خبر؛۲۷ اردیبهشت‌ماه روز جهانی ارتباطات، فرصت مناسبی برای بررسی تحولات این عرصه و چشم‌انداز آینده محسوب می‌شود که حوزه روابط‌عمومی نیز از سیر شتابان تحولات این عرصه مستثنا نیست. با شیوع کرونا، جامعه روابط عمومی ایران اطلاع رسانی موبایلی را به عنوان یک راهبرد ویژه در دستور کار خود قرار داد چرا […]

به گزارش پگاه خبر؛۲۷ اردیبهشت‌ماه روز جهانی ارتباطات، فرصت مناسبی برای بررسی تحولات این عرصه و چشم‌انداز آینده محسوب می‌شود که حوزه روابط‌عمومی نیز از سیر شتابان تحولات این عرصه مستثنا نیست.

با شیوع کرونا، جامعه روابط عمومی ایران اطلاع رسانی موبایلی را به عنوان یک راهبرد ویژه در دستور کار خود قرار داد چرا که شیوع این ویروس در کشور باعث شد تا ارتباطات و تعاملات اجتماعی چهره به چهره به میزان زیادی کاهش یابد.
ویروس مخوف قرن، ارتباطات چهره‌به‌چهره و مراجعات فیزیکی مردمی به ادارات بخصوص روابط‌عمومی‌ها را کاهش داد و به همین نسبت ارتباطات مجازی برپایه اینترنت و شبکه های اجتماعی گسترش یافت.
در این روزها،‌ روابط عمومی‌ها به تبعیت از تحولات این حوزه در عرصه بین‌الملل، با بهره گیری بیش از گذشته از  تکنولوژی های روز دنیا از امکانات ارتباط غیر حضوری بهره برداری می‌کنند.
سازمانهای اداری در بخش دولتی و خصوصی در عصر کرونا، روشهای نوینی مثل ویدیو کنفرانس‌ها و آموزش‌های تحت شبکه، تولید کلیپ ها، پادکست و حتی اینفوگرافی‌ها را به عنوان جایگزین‌های روش‌های قدیمی، بیش از پیش مورد توجه قرار داده‌اند.
در اثر افزایش و ترویج برنامه‌ها و اپلیکیشن‌های کاربردی  در زمان شیوع ویروس باعث شد تا مردم به ارتباطات نوین وابستگی بیشتری پیدا کنند و  ضمن افزایش سرانه مطالعه‌، با اشتیاق بیشتری در دوره‌های مهارتی  شرکت می کنند.
از منظر برخی صاحب‌نظران، در میان راهکارهای نوین و تکنولوژیک، تلفن همراه بیش از سایر تجهیزات و سیستم‌ها مورد اقبال عمومی قرار گرفت که برخی دلایل این اقبال عمومی، سهولت دسترسی و حمل و نقل، چند کاره بودن تلفن‌های هوشمند و اتصال ساده به اینترنت است  و از سویی تعدد اپلیکیشن‌های شبکه‌های اجتماعی به جذابیت این دستاورد بشری افزود تا جایی که در روابط عمومی ها مبحث روابط عمومی موبایلی جایگاه ویژه ای پیدا کرده است.
روابط عمومی موبایلی شیوه ای نوین ،چالاک و به روز برای ترمیم ضعف ارتباطی در زمان شیوع کرونا و پساکرونا خواهد بود.
اگر چه روابط عمومی های سازمانها و ادارات کشور با افت و خیزهای ناشی از عدم تخصص و یا فقدان امکانات لازم  با این فضای نوین برخورد داشتند اما به هر حال میزان بهره گیری از این امکانات رشد محسوسی داشته است .
نکته قابل توجه اینکه با نزدیک شدن به تکمیل زنجیره واکسیناسیون جهانی و تحت کنترل قرار گرفتن کووید ۱۹ جامعه پساکرونایی دیگر با روشهای گذشته و فاقد تکنولوژی های جدید ارتباط برقرار نخواهد کرد.
اکنون مخاطبان بسیار بیشتری نسبت به دوران قبل از شیوع کرونا با روش های ارتباط گیری با دستگاه های اداری و سازمانی از طریق اینترنت و دولت الکترونیک آشنا شده‌ و در این مدت توانسته‌اند بسیاری از درخواستها و مشکلات خود را در ساختارهای مجازی رفع و رجوع نمایند.
بنابراین باید گفت روابط عمومی موبایلی در دوران کرونا اگرچه یک راهکار کوتاه مدت برای عبور از بحران مورد استفاده قرار گرفته است اما باید برای پساکرونا و استفاده از تکنولوژی های روز پیش بینی و برنامه ریزی شود.
ضرورت دارد صاحب نظران و کارشناسان با تئوریزه سازی و طرح مباحث نظری کاربردی در این زمینه ، روش ها و راهکارهای توسعه ای را مورد توجه قرار دهند.

به قلم سمیه یگانه، کارشناس ارشد مدیریت و معاون اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل استانداری فارس

انتهای پیام/