پیش بینی کاهش محسوس قیمت تمام شده برق هسته‌ای تا افق ۲۰۴۰
پیش بینی کاهش محسوس قیمت تمام شده برق هسته‌ای تا افق ۲۰۴۰

ژاپن پس از حادثه نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما در سال ۲۰۱۱ که اقدام به بستن بسیاری از نیروگاه‌های هسته‌ای خود کرد. اما تحقق اهداف اقلیمی افق ۲۰۵۰ و کاهش وابستگی به سوخت‌های فسیلی از یک سو و جبران کمبود برق بویژه در فصول سرد سال از سوی دیگر موجب شده‌ است توسعه صنعت هسته‌ای طی سال‌های اخیر مجددا در دستور کار ژاپن قرار گیرد.

به گزارش پگاه خبر؛ژاپن بعد از حادثه نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما در سال ۲۰۱۱، اقدام به محدود کردن صنعت هسته‌ای خود کرد. این کشور اما بعد از گذشت چند سال، مجددا به فکر توسعه تولید انرژی هسته‌ای در این کشور افتاده است. تحقق اهداف اقلیمی افق ۲۰۵۰ و کاهش وابستگی به سوخت‌های فسیلی از یک سو و جبران کمبود برق بویژه در فصول سرد سال از سوی دیگر موجب شده‌ است توسعه صنعت هسته‌ای طی سال‌های اخیر مجددا در دستور کار ژاپن قرار گیرد.

کاهش ۳۳ درصدی تولید برق هسته‌ای با هدف افزایش ایمنی راکتورها

طبق گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، تولید برق هسته‌ای در دنیا سال ۲۰۲۰ به میزان ۴ درصد نسبت به سال ۲۰۱۹ کاهش یافته است. این میزان، بالاترین کاهش در تولید انرژی هسته‌ای از زمان حادثه فوکوشیما ژاپن در سال ۲۰۱۱ در جهان محسوب می‌شود. علاوه بر این، ژاپن با ۳۳ درصد کاهش تولید برق هسته‌ای، بیشترین کاهش را در بین دیگر کشورهای جهان داشته است. پس از ژاپن کشورهای عضو اتحادیه اروپا با ۱۱ درصد و آمریکا با ۲ درصد، بیشترین کاهش را به خود اختصاص داده‌اند.

عمده‌ترین دلیل چنین کاهشی در ژاپن، خاموش کردن برخی از راکتورها جهت انجام اقدامات فنی لازم با هدف پیاده‌سازی استانداردهای ایمنی مدرن بوده است. به عقیده کارشناسان این روند کاهشی به زودی برعکس شده و شیب رشد تولید برق هسته‌ای در ژاپن افزایش خواهد یافت؛ به این دلیل که این کشور برای رسیدن به اهداف اقتصادی و اقلیمی خود چاره دیگری جز تکیه بر توسعه انرژی‌های پاک بویژه انرژی هسته‌ای ندارد.

توسعه مجدد انرژی هسته‌ای در دستور کار ژاپن در حوزه انرژی

ژاپن به دلیل عدم برخورداری از منابع فسیلی همچون نفت و گاز، تکیه زیادی به واردات جهت تامین انرژی مورد نیاز خود دارد. از طرفی دیگر سهم انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر از سبد انرژی این کشور در حال حاضر ناچیز است و همین امر سبب شده است توسعه این نوع منابع انرژی و بطور ویژه صنعت هسته‌ای به عنوان صنعتی پاک و با انتشار کم گازهای آلاینده در دستور کار جدی این کشور طی سال‌های اخیر قرار بگیرد.

ژاپن پس از حادثه نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما در سال ۲۰۱۱ که اقدام به بستن بسیاری از نیروگاه‌های هسته‌ای خود کرد(در نمودار نیز این امر واضح است)، مقامات این کشور گفته‌اند این کشور مجددا طی سال‌های اخیر تصمیم به احیای روند توسعه صنعت هسته‌ای در این کشور گرفته است و برنامه‌ریزی‌های بسیاری در این زمینه در حال انجام است.

وزیر انرژی ژاپن نیز اخیرا گفته است این کشور در راه توسعه و رشد اقتصادی خود به توسعه صنعت هسته‌ای نیاز مبرم دارد. در عین حال طبق گفته مسئولان ژاپنی با توجه به در دستور کار قرار گرفتن توسعه صنعت هسته‌ای در این کشور، به طور همزمان استانداردهای ایمنی و فنی مدرن در راکتورهای هسته‌ای این کشور نیز اجرا و پیاده سازی خواهد شد.

وزیر انرژی ژاپن در ادامه خاطر نشان کرده است این کشور برای رسیدن به اهداف اقلیمی کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای حاصل از سوزاندن سوخت‌های فسیلی تا افق ۲۰۵۰، چاره دیگری جز توسعه هر چه بیشتر صنعت هسته‌ای و در کنار آن انرژی‌های تجدیدپذیر ندارد. علاوه بر این، مشکل کمبود برق نیز در این کشور به ویژه در فصول سرد سال، ضرورت توسعه تولید برق هسته‌ای را پررنگ‌تر می‌کند.

پیش بینی کاهش محسوس قیمت تمام شده برق هسته‌ای تا افق ۲۰۴۰

آژانس بین‌المللی انرژی در گزارشی که در خصوص صنعت انرژی هسته‌ای در سال ۲۰۱۹ منتشر کرده است، به بررسی و پیش‌بینی قیمت تراز شده برق هسته‌ای در کشورها منتخب آمریکا، ژاپن و اتحادیه اروپا تا سال ۲۰۴۰ پرداخته است.

هزینه تولید برق با استفاده از منابع مختلف انرژی تا افق ۲۰۴۰ متفاوت خواهد بود. در این بین، هزینه تولید برق هسته‌ای در حالت افزایش دادن عمر تاسیسات هسته‌ای از کمترین میزان در سال ۲۰۴۰ برخوردار است(۴۳ دلار به ازای هر مگاوات ساعت). پس از آن نیز نیروگاه‌های ذغال سنگ نسل مدرن، سیکل ترکیبی گاز طبیعی و نیروگاه‌های هسته‌ای جدید و مدرن در جایگاه‌های بعدی قرار دارند.

نهایتا می‌توان اینطور گفت صنعت هسته‌ای در آینده از جایگاه به مراتب بالاتری در سبد انرژی کشورها برخوردار خواهد بود. هزینه تعمیرات و نگهداری در طولانی مدت در استفاده از این نوع انرژی و همچنین انتشار کم آلاینده‌های گلخانه‌ای و عمر و کارآیی عملیاتی بالا از مزیت‌های اصلی انرژی هسته‌ای نسبت به دیگر انواع انرژی به شمار می‌رود.

انتهای پیام/