وزارت آموزش و پرورش برنده برگزاری حضوری امتحانات پایه نهم و دوازدهم شد
وزارت آموزش و پرورش برنده برگزاری حضوری امتحانات پایه نهم و دوازدهم شد

به گزارش پگاه خبر؛بالاخره پس از کشمکش‌های فراوان، وزارت آموزش و پرورش برنده میدان برگزاری حضوری امتحانات پایه نهم و دوازدهم شد و توانست بیش از خانواده‌های دانش آموزان نگران، نمایندگان مجلس و…، ستاد ملی مقابله با کرونا را متقاعد کند که مجوز برگزاری حضوری امتحانات را صادر کند. به این ترتیب با وجود آنکه […]

به گزارش پگاه خبر؛بالاخره پس از کشمکش‌های فراوان، وزارت آموزش و پرورش برنده میدان برگزاری حضوری امتحانات پایه نهم و دوازدهم شد و توانست بیش از خانواده‌های دانش آموزان نگران، نمایندگان مجلس و…، ستاد ملی مقابله با کرونا را متقاعد کند که مجوز برگزاری حضوری امتحانات را صادر کند. به این ترتیب با وجود آنکه احتمال تعویق امتحانات حضوری وجود داشت، طبق تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا امتحانات پایه‌های نهم و دوازدهم در موعد مقرر و از هفته آتی آغاز می‌شود و دانش آموزان باید خود را برای شرکت در امتحانات آماده کنند.

این موضوع را روز گذشته سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا تایید کرد و گفت: « آزمون پایه نهم حضوری و از تاریخ ۲۷ اردیبهشت تا ۲۴ خرداد ماه  و آزمون پایه دوازدهم نیز به شکل حضوری از تاریخ ۲۷ اردیبهشت تا ۲۴ خرداد ماه خواهد بود. آزمون سنجش ملی پایه ششم  در ۲۵ اردیبهشت به شکل حضوری برگزار می‌شود و آزمون سمپاد در تاریخ ۲۰ و ۲۱ خرداد برگزار می‌شود و آزمون مرحله دوم المپیادهای علمی دانش آموزان در تاریخ ۲۴ تا ۲۶ اردیبهشت و مرحله دوم آن ۲۳ تا ۲۵ خرداد به صورت حضوری خواهد بود.  آزمون‌های استخدامی و آزمون‌ها با تعداد کم نیز در موعد خودش برگزار می‌شود.» علیرضا‌ رئیسی همچنین درباره کنکور سراسری نیز اعلام کرد: «کنکور سراسری در تاریخ ۹و ۱۰و ۱۱و ۱۲ تیر ماه برگزار خواهد شد. سایر آزمون‌ها مانند کارشناسی ارشد ناپیوسته در ۶و ۷و ۸ مرداد ماه برگزار می‌شود‌، آزمون کاردانی به کارشناسی ناپیوسته ۲۲ مرداد، آزمون کانون وکلا ۲۵ تیرماه، آزمون نظام مهندسی ۱۳و ۱۴ و ۱۵ مرداد ماه برگزار می‌شود.» طبق آمار حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار دانش‌آموز باید خود را برای امتحانات حضوری آماده کنند که در طول یک سال تحصیلی گذشته به‌شکل غیرحضوری و آنلاین آموزش دیده‌اند.
وزیر به مجلس می‌رود
در این بین وزیر آموزش و پرورش برای پاسخ به سوالات علی اکبر کریمی نماینده اراک، کمیجان و خنداب و تعدادی دیگر از نمایندگان (یک فقره) و ابراهیم عزیزی نماینده شیراز و زرقان و تعدادی دیگر از نمایندگان باید در هفته آتی به مجلس برود که قطعا یکی از سوال‌ها در ارتباط برگزاری امتحانات است. طی چند هفته گذشته نمایندگان مجلس با ارسال نامه به ستاد ملی مقابله با کرونا و وزارت آموزش و پرورش درخواست تجدیدنظر در امتحانات نهایی را داشتند. همچنین دانش‌آموزان چندین شهر در اصفهان، اردبیل، زنجان، فولادشهر، یزد، بروجرد و… در پایه نهم و دوازدهم روبه‌روی اداره آموزش و پرورش تجمع کرده و با سردادن شعار خواستار لغو امتحانات حضوری شده‌اند. این درحالی است که طبق آخرین اعلام وزارت بهداشت و درمان ۴۶ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۲۶۳ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۳۹ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.
استدلال آموزش و پرورش چیست؟
اولین دلیل و برهان مسئولان آموزش و پرورش این است که امتحانات نهایی به‌دلیل تأثیرگذاری که در انتخاب رشته پایه دهم و کنکور دارد، باید حضوری برگزار شود، ضمن اینکه قانون آنها را ملزم به این کار کرده و تغییر در روش برگزاری آن غیرممکن است. خسرو ساکی، رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت آموزش و پرورش در این‌باره گفته است: «براساس مصوبه۹۷۷ مورخه ۱۳مرداد۱۳۹۹ شورای‌عالی آموزش‌وپرورش، امتحانات پایه‌های نهم و دوازدهم به‌دلیل تأثیر نتایج آنها در سرنوشت تحصیلی دانش‌آموزان به‌صورت حضوری برگزار می‌شود.» او توضیح داد: «همین دانش‌آموزانی که این روزها معترض برگزاری امتحانات حضوری هستند، فردای روز کنکور هم به نتایج اعتراض خواهند کرد و می‌گویند چون امتحان نهایی مجازی بوده و تقلب گسترده صورت گرفته پس معدلش که در نتیجه کنکور تأثیر گذاشته، معتبر نیست و حق ما ضایع شده است.» دومین استدلال آنها به محدودیت زمان و نامشخص بودن شکل شیوع کرونا در کشور برمی‌گردد. رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت آموزش و پرورش در این‌باره می‌گوید: «اگر امکان برگزاری امتحانات به شکل حضوری با رعایت ضوابط و مقررات بهداشتی تا ۲۷اردیبهشت که زمان برگزاری امتحانات است، فراهم شود، ما نمی‌توانیم این فرصت را از دست دهیم و امتحانات را به تعویق بیندازیم چون بلافاصله انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار می‌شود و از ۱۰روز قبل تا ۱۰روز بعد جو جامعه و سپس مدارس درگیر این پدیده سیاسی بزرگ و مهم است؛ به‌خصوص که مدارس حوزه انتخاباتی هستند و بسیــاری از معلمــان مـا مسئولیت صنــدوق، نظارت بر صندوق، شمارش آرا و… را به‌عهده دارند.» سومین دلیلی که مسئولان وزارت آموزش و پرورش برای برگزاری به‌موقع امتحانات نهایی می‌آورند، بحث زمان کنکور است. ساکی در این‌باره هم توضیح داد: « فرض کنیم ما امتحانات را بخواهیم در تیرماه که انتخابات تمام شده، برگزار کنیم. اولا که آن زمان هم معلوم نیست که وضعیت شیوع کرونا به چه شکل و از الان بهتر باشد و از همه مهم‌تر با زمان برگزاری کنکور تداخل پیدا می‌کند که برای خود دانش‌آموزان سخت می‌شود. بنابراین سعی ما این است که با رعایت پروتکل‌های بهداشتی مانند برگزاری امتحانات در فضای باز، فاصله‌گذاری ایمن، تعبیه سیستم تهویه مناسب، امتحانات را در زمان مقرر یعنی ۲۷اردیبهشت برگزار کنیم.»
انتقاد دانش‌آموزان از چیست؟‌
دانش‌آموزان اما این استدلال‌ها را قبول ندارند و حتی پا را فراتر گذاشته و می‌گویند که مگر کلاس‌ها حضوری بوده که حالا می‌خواهند امتحانات را حضوری برگزار کنند؟ در واقع گروهی از آنها نه با زمان برگزاری امتحانات بلکه از اساس با نحوه برگزاری آن مشکل دارند و به صراحت در شعارهای خود اعلام کرده‌اند که حاضر به شرکت در امتحانات حضوری نیستند، اما دسته دوم دانش‌آموزانی هستند که معتقدند در شرایط شیوع گسترده بیماری کرونا باید امتحانات حضوری به تعویق بیفتد و آن را به زمانی که بیماری روند کاهشی پیدا کرد، موکول کنند. به هر شکل امتحانات حضوری در این دو پایه در زمان مقرر برگزار خواهد شد و باید دید که مانند امتحانات سال گذشته، آموزش و پرورش در این آزمون سخت و با وجود موج انتقادها موفق عمل کند یا خیر. در حالی که خود وزیر آموزش و پرورش به خوبی می‌داند اگر یک دانش آموز در این امتحانات به کرونا مبتلا شود، چه جوی بر علیه او و وزارت متبوعش ایجاد خواهد شد.

انتهای پیام/