سخن سعدی، کلام اعتدال و منش سعدی، مَشیِ مدارا، امید و تدبیر است
سخن سعدی، کلام اعتدال و منش سعدی، مَشیِ مدارا، امید و تدبیر است

به گزارش پگاه خبر؛پیام دکتر رحیمی، استاندار فارس، به مناسبت یادروز سعدی متن پیام دکتر عنایت الله رحیمی به شرح زیر است: به نام خداوند جان آفرین حکیمِ سخن در زبان آفرین منت خدای را عزوجل که ما را یارای آن داد که بار دیگر در اول اردیبهشت ماه جلالی، در جوار آرامگاه آموزگار فرزانه […]

به گزارش پگاه خبر؛پیام دکتر رحیمی، استاندار فارس، به مناسبت یادروز سعدی متن پیام دکتر عنایت الله رحیمی به شرح زیر است:
به نام خداوند جان آفرین
حکیمِ سخن در زبان آفرین
منت خدای را عزوجل که ما را یارای آن داد که بار دیگر در اول اردیبهشت ماه جلالی، در جوار آرامگاه آموزگار فرزانه ادب فارسی، سعدی شیرازی، یادروزش را گرامی بداریم.
تقارن دلنشین این روز خجسته را در ورود به قرن جدید با ایام مبارک ماه رمضان، ماه مهمانی خدا و ایام دعا و نیایش به فال نیک می گیریم؛ که سعدی خود، دلداده خداوندگار بود و توحیدیه و مناجات او آثار ماندگاری است که هفتصد سال پس از او همچنان بر دل و زبان، ساری و جاری است.
سرزمین کهنسال و پهناور فارس با یادمان های تاریخی خود، بخشی از هویت ایران اسلامی است و شیراز، نگین این انگشتری با علما، ادبا، شعرا، عرفا، امامزادگان، حکیمان و فیلسوفان خود، جایگاه ویژه ای در ذهن و زبان ایرانیان و جهانیان دارد و سعدی شیرازی یکی از این ستارگان بی بدیل درخشان آسمان ادب و فرهنگ این دیار است.
سعدی بنیانگذار مکتب ادبی شیراز، آموزگار فرزانه و شاعر زندگی است. سخنش از دل برمی آید و لاجرم بر دل می نشیند.
سخن سعدی، کلام اعتدال و منش سعدی، مَشیِ مدارا، امید و تدبیر است.
آثار گرانبهای آن استاد سخن و معلم اخلاق، حاملِ باورها، ارزش ها و فرهنگ متعالی و ممتاز ایرانی – اسلامی و منادی تعامل با همنوع است.

صدای سخن سعدی، صدای آشنا و آیینه ی آرزوی تمام عصرها و نسل هاست و امروز در تلخ کامیِ شیوعِ کرونا، این صدا، روشن تر و رساتر از همیشه، در تمام دنیا، در داخل و خارج از مرزها به ویژه در فارس، زادگاه آن استاد بلندآوازه، حس همدلی و لزوم تلاش برای رهایی انسان از درد مشترک را متذکر می شود.
سعدی تمام جهان را یک پیکر واحد می بیند و درد انسان ها را درد مشترک به حساب می آورد و می داند که حالِ ما، خوب خواهد بود اگر حالِ دنیا خوب باشد؛ آنجا که می گوید:
بنی آدم اعضای یک پیکرند
که در آفرینش ز یک گوهرند

چو عضوی به درد آورد روزگار
دگر عضوها را نماند قرار

زبان گویای سعدی، رازهای سر به مُهر را در گوشِ جانِ جهانیان زمزمه می کند و جامعه ی بشری را به همزیستی دعوت می نماید گرچه هر کس به قدر فهم خود از این خرمن معرفت، خوشه ای برمی گیرد.

سعدی با کلام «سَهلِ مُمتَنع» همه را به حیرت وامی دارد؛ در گلستان بی بدیلش با نثر مُسَجّع و آهنگین، آیینه دار واقعیات جامعه است و آنچه«هست» را از دوربینِ نگاهِ بینندگان می گذراند. در بوستان بی نظیرش، جامِ جانِ مشتاقانِ اخلاق و معرفت را از پیمانه ی «خوبی ها و بایدها» پُر می کند. در مجالس و قصایدش، اندرز و تدبیر و امید را به کام جان می ریزد. در غزلیاتش، عشق و سرزندگی را با ترجمانی متفاوت، دل انگیز و بدیع، به تصویر می کشد و کامِ دلدادگان را شیرین و شیرین تر می کند و در یک کلام: «قیامت می کند سعدی بدین شیرین سخن گفتن»

سعدی تنها یک شاعر یا نویسنده نیست بلکه یک مصلح بزرگ اجتماعی است که جانمایه ی یک فرهنگ غنی و روح یک ملت بزرگ را در لباسی فاخر در آیینه ی ادبیات فارسی، به جهانیان، اهدا نموده و نام خود را به نیکی بر صحیفه ی دل ها، جاوید و ماندگار کرده است.

اینجانب مناسبتِ فرخنده یادروز سعدی را گرامی می دارم و به ملتِ فرهنگ ور ایران و مردم فرهیخته فارس، تبریک و تهنیت می گویم.
امید است برگزاری مستمر یادروز سعدی بتواند شعله فروزان سعدی پژوهی را پرفروغ تر کند؛ آرامگاهش آراسته تر و آثارش چون گذشته در میان مردمان و در زندگی عملی آنان، جاری و ساری گردد و در پرتو اندیشه های بلندِ آن ستاره روشنِ آسمانِ ادب و فرهنگ، شاهد دنیایی آرمانی و انسانی باشیم.

به جهان خرم از آنم که جهان خرم ازوست
عاشقم بر همه عالم که همه عالم ازوست
رحیمی – استاندار فارس

انتهای پیام/