پتروشیمی های خوراک گاز مایع در حوزه زنجیره ارزش
پتروشیمی های خوراک گاز مایع در حوزه زنجیره ارزش

آمریکا، چین و عربستان بزرگترین تولیدکنندگان گاز مایع در جهان هستند که از میان آن‌ها چین و عربستان اقدامات قابل توجهی در زمینه تولید محصولات با ارزش افزوده از گاز مایع انجام داده‌اند. چین که دومین مصرف کننده گاز مایع دنیا است، ۷۵ درصد از گاز مایع تولیدی خود را به عنوان خوراک پتروشیمی‌ها مورد استفاده قرار می‌دهد. در عربستان نیز از کل مصرف گاز مایع ۹۰ درصد سهم خوراک پتروشیمی‌ها است که به تولید محصولات زنجیره ارزش گاز مایع همچون پروپیلن منجر می‌شود.

به گزارش پگاه خبر؛بسیاری از کشورهای دارنده ذخایر نفت و گاز در دنیا همچون آمریکا، عربستان، روسیه، چین، قطر و ایران، تولیدکننده گاز مایع هستند. میزان تولید گاز مایع در دنیا در سال ۲۰۱۶، در حدود ۲۸۵ میلیون تن در سال بوده است.

آمریکا، چین و عربستان بزرگترین تولیدکنندگان گاز مایع جهان

آمریکا با فاصله بیش از دو برابری نسبت به چین و عربستان در مقام اول تولید گاز مایع دنیا قرار دارد و در این بین ایران دهمین کشور بزرگ تولیدکننده گاز مایع در جهان است.

مصرف ۷۵ درصد گاز مایع تولیدی چین به عنوان خوراک پتروشیمی ‌ها

کشور چین دومین تولیدکننده و مصرف کننده گاز مایع در دنیا است. گاز مایع تولیدی چین در سال ۲۰۱۷، برابر با ۲۹ میلیون تن و میزان تقاضای گاز مایع این کشور در این سال، در حدود ۵۳ میلیون تن بوده است. ضمن اینکه میزان رشد تقاضای گاز مایع در چین طی سال‌های ۲۰۱۷ الی ۲۰۱۹ بسیار چشم گیر بوده و این رشد تقاضا باعث افزایش ۲۵ درصدی مصرف گاز مایع در چین شده است.

افزایش تقاضای گاز مایع در چین دو دلیل اصلی دارد؛ نخست بهره‌برداری از تعدادی از واحدهای پتروشیمی PDH که هر کدام از واحدها به میزان ۸۰۰ هزار تن خوراک پروپان (برشی از گاز مایع) مصرف می‌نمایند و دوم بهره‌برداری از واحدهای پتروشیمیBDH  که خوراک این واحدها بوتان (برشی از گاز مایع) است.

سهم ۹۰ درصدی خوراک پتروشیمی ها از کل مصرف گاز مایع عربستان

عربستان با دارا بودن ۲۰ درصد از کل ذخایر نفتی و ۴ درصد از منابع گازی دنیا، سومین تولیدکننده‌ گاز مایع در جهان است. این کشور در سال ۲۰۱۷ با تولید ۲۵ میلیون تن گاز مایع پس از آمریکا و چین، رتبه سوم را در تولید گاز مایع کسب نموده است. ضمن اینکه میزان مصرف گاز مایع در این کشور در حدود ۱۶.۵ میلیون تن است. بنابراین کشور عربستان بالاترین میزان تولید و مصرف گاز مایع را در منطقه غرب آسیا دارد.

در جدول زیر میزان و سهم مصرف گاز مایع کشورهای نفتی منطقه غرب آسیا در بخش‌های مختلف در سال ۲۰۱۶ برحسب میلیون تن مقایسه شده است.

همان‌طور که از جدول بالا مشاهده می‌شود کشور عربستان با ۱۶.۴ میلیون تن بالاترین میزان مصرف گاز مایع را در منطقه غرب آسیا در اختیار دارد که سهم قابل توجهی از این میزان مصرف، شامل خوراک واحدهای پتروشیمی برای تولید محصولات زنجیره ارزش گاز مایع همچون پروپیلن است.

همچنین بررسی روند مصرف گاز مایع در کشور عربستان از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۶، نشان دهنده‌ی افزایش مصرف گاز مایع از ۹.۲ میلیون تن در سال ۲۰۰۷ به ۱۶.۴ میلیون تن در سال ۲۰۱۶ است. این جهش مصرف به دلیل بهره‌برداری از طرح‌های پتروشیمی خوراک مایع PDH این کشور است. از جمله این طرح‌ها می‌توان واحدهای PDH شرکت‌های پلی الفین‌های سعودی، پتروشیمی پیشرفته، ملی صنایع پتروشیمی، الوها و الجبیل را نام برد. میزان پروپان مصرفی این ۵ واحد پتروشیمی بیش از ۳ میلیون تن است.

عقب افتادگی ایران نسبت به رقبای خود در آسیا در توسعه زنجیره ارزش گاز مایع

در جدول زیر میزان تولید و مصرف گاز مایع کشورهای عربستان و چین با ایران مقایسه شده است.

با توجه به جدول بالا میزان مصرف داخلی گاز مایع در ایران تنها در حدود ۰.۵ میلیون تن و در واقع ۵ درصد از تولید گاز مایع این کشور است در حالی که این رقم در کشور عربستان به عنوان رقیب صنایع پتروشیمی ایران در منطقه غرب آسیا، در حدود ۱۵.۱ میلیون تن و در چین به عنوان قطب اقتصادی آسیای شرقی در حدود ۲۴ میلیون تن است. این ارقام همگی نشان از عقب افتادگی ایران نسبت به سایر رقبای خود در حوزه زنجیره ارزش گاز مایع است.

انتهای پیام/