فناوری تفکیک اتان شرکت پالایش پارسیان سپهر شهرستان مُهر افتتاح شد
فناوری تفکیک اتان شرکت پالایش پارسیان سپهر شهرستان مُهر افتتاح شد

آئین افتتاح و بهره‌برداری از طرح استحصال اتان شرکت پالایش پارسیان سپهر شهرستان مُهر- استان فارس از طریق ویدئو کنفرانس با دستور ریاست جمهوری اسلامی ایران انجام شد.

به گزارش پگاه خبر؛در این آئین که صبح امروز با حضور مسئولان استانی و کشوری از طریق ویدئو کنفرانس برگزار شد، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس اظهار داشت: بهره برداری از شرکت «پالایش پارسیان سپهر شهرستان مُهر» به میزان ۱۵۲ هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری صورت پذیرفته است و سبب استفاده از توانمندی های داخلی و کاهش وابستگی به شرکت‌های خارجی، رونق تولیدات داخلی، جلوگیری از خام سوزی، بهبود وضعیت محیط زیست، ارز آوری و ارزش افزوده و توسعه پتروشیمی کشور، توسعه مناطق محروم و ایجاد اشتغال می‌شود.

به کارگیری فناوری تفکیک اتان و فرآورده‌های سنگین برای اولین بار در کشور

حمیدرضا ایزدی با اشاره به توسعه مناطق محروم و ایجاد اشتغال تعداد قابل توجهی از جوانان در شهرستان های مُهر و لامرد افزود: از جمله مواردی که در اجرای این طرح برای اولین بار در کشور اجرا شده، استفاده از فناوری تفکیک اتان و فرآورده های سنگین تر از گاز طبیعی تحت عنوان دماهای خیلی سرد(cryogenic)  است.

وی با بیان این که این تکنولوژی تنها در اختیار چند شرکت بین المللی است، ادامه داد: مهندسی پایه این طرح با استفاده از دانش روز دنیا توسط شرکت KT ایتالیا است؛ که صاحب دانش فنی بالایی در این صنعت است.

رئیس سازمان صمت فارس به صرفه‌جویی زمان و هزینه در مسیر خط انتقال محصولات این طرح تولیدی  تاکید کرد و اظهار داشت: عملیات اجرایی برای اولین بار در کشور در مناطق کوهستانی صورت پذیرفته و به صورت حفاری افقی از رودخانه‌ها، جاده‌ها و تاسیسات به کار گرفته شده گذر می کند.

ایزدی به محصولات تولیدی شرکت پالایش پارسیان سپهر شهرستان مُهر اشاره کرد و اظهار داشت: گاز متان و مخلوط‌های گازی( اتان و بوتان، پروپان  و کاندنسیت) از جمله محصولات تولیدی این طرح است که میزان تولید را به طرز چشمگیری افزایش داده است.

وی ادامه داد: ظرفیت سالانه تولید در گازهای صنعتی، ۱۵ میلیون تن متان و ۳/۵ میلیون‌تن (+ C2 ) شامل: (اتان، بوتان،پروپان، کاندنسیت و…) است.

انتهای پیام/