هزار کارگر قمی از خدمات خانه‌های بهداشت کارگری بهره‌مند شدند
هزار کارگر قمی از خدمات خانه‌های بهداشت کارگری بهره‌مند شدند

معاون اجتماعی اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی قم گفت:‌ ۶هزار و ۴۶۳ کارگر در ۶۶ واحد کارگری بالای ۵۰ نفر نیروی کار استان، از خدمات خانه‌های بهداشت مستقر در محل کار خود استفاده کردند. به گزارش پگاه خبر به نقل از ایرنا ،عصمت جیریایی روز پنجشنبه بیان کرد: تشکیل خانه‌های بهداشت درکارگاه‌های مشمول قانون […]

معاون اجتماعی اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی قم گفت:‌ ۶هزار و ۴۶۳ کارگر در ۶۶ واحد کارگری بالای ۵۰ نفر نیروی کار استان، از خدمات خانه‌های بهداشت مستقر در محل کار خود استفاده کردند.

به گزارش پگاه خبر به نقل از ایرنا ،عصمت جیریایی روز پنجشنبه بیان کرد: تشکیل خانه‌های بهداشت درکارگاه‌های مشمول قانون کار و نظارت بر نحوه فعالیت آن‌ها توسط اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی قم و سایر دستگاه‌های ذیربط با جدیت دنبال می‌شود.

وی افزود: بر اساس مواد قانون کار، رعایت دستورالعمل‌هایی که به‌منظور جلوگیری از بیماری‌های حرفه‌ای و تامین بهداشت کارگران و محیط کار تدوین ‌می‌شود،‌ توسط کارفرمایان و کارگران الزامی است.

وی ادامه داد: در راستای ارزش نهادن به کارگران تلاش می‌کنیم از طریق تشکیل و نظارت بر عملکرد خانه‌های بهداشت در واحدهای کارگری،‌ شرایط موردنیاز برای فعالیت کارگران که سرمایه‌های اصلی واحدهای تولیدی و خدماتی استان هستند در محیط‌های سالم، امن و بهداشتی‌ فراهم شود.

جیریایی گفت:‌ هدف از تاسیس خانه‌های بهداشت کارگری، علاوه بر تامین سلامت کارگران،‌ ارتقای دانش بهداشتی و ایجاد رفتار مناسب بهداشتی در میان این قشر تلاش‌گر نیز است.

وی بیان کرد: برای ایجاد و فعال‌سازی هرچه بیشتر خانه‌های بهداشت در واحدهای کارگری استان، بازدیدهای مشترک ماهیانه از واحدهای تولیدی،‌ به‌منظور استفاده کامل از ظرفیت خانه‌های بهداشت مستقر در آن‌ها و همچنین کمک به راه‌اندازی این مراکز در واحدهای کارگری مشمول طرح، با جدیت دنبال خواهد شد.

گفتنی است بر اساس اصل ۲۹ قانون اساسی، برخورداری از سلامت، حق همگانی است،‌ ماده ۱۴۷ قانون کار، دولت را مکلف به ارائه خدمات بهداشتی به کارگران کرده است،‌ در همین راستا از سال ۱۳۶۶ برنامه مشترک ارائه مراقبت‌های اولیه بهداشتی به بیمه‌شدگان با همکاری ادارات کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سایر نهادهای متولی در سراسر کشور اجرا می‌شود.

۲ هزار و ۳۰۰ واحد صنعتی کوچک، متوسط و بزرگ در قم وجود دارد که از این تعداد حدود ۹۰ درصد مربوط به صنایع کوچک و متوسط است؛ همچنین حدود ۵۴ هزار تن در واحدهای صنعتی استان فعالیت می‌کنند.

قم دارای هفت شهرک صنعتی شکوهیه، الغدیر، چاپ و نشر، سلفچگان، محمودآباد، ثامن‌الائمه (ع) – قنوات – و فناوری اطلاعات و ارتباطات (I.C.T) و چهار ناحیه صنعتی خور آباد، دستجرد، سیرو و طغرود است.