کشت برنج در فارس با تأیید کارگروه آب استان
کشت برنج در فارس با تأیید کارگروه آب استان

به گزارش پگاه خبر؛هرچند که از سال های گذشته تاکنون بسیاری بر ممنوعیت کشت برنج در استان فارس تاکید داشتند و کمبود آب در فارس باعث شده تا مسئولان دست به دامان تأمین آب از خلیج فارس شوند، اما تصمیمات مجلس با برداشتن این قانون باعث شد که داستان خشکسالی و خالی شدن سفره های […]

به گزارش پگاه خبر؛هرچند که از سال های گذشته تاکنون بسیاری بر ممنوعیت کشت برنج در استان فارس تاکید داشتند و کمبود آب در فارس باعث شده تا مسئولان دست به دامان تأمین آب از خلیج فارس شوند، اما تصمیمات مجلس با برداشتن این قانون باعث شد که داستان خشکسالی و خالی شدن سفره های زیر‌زمینی در استان فارس همچنان ادامه داشته باشد.

کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی، در قالب بررسی لایحه بودجه‌ای ، ممنوعیت کشت برنج در مناطق مختلف کشور را لغو کرد. این در حالی است که هیئت وزیران در جلسه روز ۹ آبان ۱۳۹۷ کشت برنج را خارج از استان‌های گیلان و مازندران ممنوع اعلام کرده بود. با این حال از اجرای این طرح تا امروز مناطق مختلفی در کشور از جمله استان خوزستان و گلستان فارس همچنان تولید کننده برنج بوده‌اند.

داستان برنج و شالیکاران به همین جا ختم نمی‌شود؛ زمانی که ۱۴ محصول به عنوان جایگزین کشت برنج به شهرهای کشور  و استان فارس معرفی و ابلاغ شد شلتوک‌کاران به دنبال کشت جایگزین رفتند و استقبال خوبی از آن نشان دادند اما بعد از بارش های سال ۹۷ و فروردین ۹۸ همه چیز به یکباره فراموش و روند برنج کاری در فارس دوباره از سر گرفته شد.

ضرورت کشت های پربازده و کم آب در استان

آن طور که رضایی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس می‌گوید: در شرایطی که میزان بارش باران کاهش می‌یابد کشاورزان باید به سمت کشت محصولات پر بازده و کم آب بروند.

وی با بیان اینکه مصوبه لغو ممنوعیت کشت برنج در استان برای تصویب نهایی باید به صحن علنی مجلس برود و پس از تأیید به دولت ابلاغ خواهد شد می‌گوید: پس از آن طبق آیین نامه مربوط، اجرایی می شود.

محمود رضایی با اشاره به اینکه در حال حاضر تنها کشت برنج در استان‌های شمالی و استان‌هایی مانند خوزستان و …. مجاز است می افزاید: از این رو کشت برنج در دیگر استان ها ممنوع است.

وی با اشاره به اینکه میزان بارندگی‌های مناسب در سال های ۹۷ و ۹۸ باعث شده تا معدل بارش باران در استان فارس افزایش یابد بیان می کند: این مهم سبب شد تا اقدام به رها سازی آب کنیم و مسئولان ترجیح دادند از کشت برنج در مزارع استان جلوگیری نکنند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس با اشاره به اینکه در دو سال گذشته کشاورزان در شهرستان‌های کازرون، نور آباد و برخی مناطق در شهرستان مرودشت به صورت پراکنده و نقطه ای اقدام به کشت برنج می‌کردند، می گوید: اما نباید فراموش کرد که موضوعات اقتصادی و معیشت هم از اولویت برخوردار است.

وی با اشاره به اینکه در صورتی‌که آب  رایگان باشد کشت برنج می‌تواند صرفه اقتصادی داشته باشد بیان می‌کند: اما اگر آب اختصاص داده شده به کشت برنج مشمول هزینه شود قطعا کشت این محصول صرفه اقتصادی نخواهد داشت.

رضایی با اشاره به اینکه میزان بارندگی در استان فارس به هیچ وجه پایدار نیست می گوید: شوربختانه در سال جاری میزان بارندگی در استان فارس قابل قبول نبود به طوری که معدل بارش در سال ۹۹ در استان فارس از ۱۰ سال گذشته کمتر بوده است.

وی با بیان اینکه از اوایل سال گذشته تا اواخر اسفند ماه میزان بارش در استان فارس ۵۰ درصد کاهش داشته است می افزاید: اگرچه میزان بارندگی در سال های گذشته در استان حدود ۲۲۰ میلیمتر بود اما در سال  ۹۹ این میزان در استان فارس به ۱۲۰ میلی متر کاهش یافته است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس در ادامه با اشاره به اینکه قطعا کاهش میزان بارندگی تاثیرات نامطلوبی بر کشاورزی استان خواهد گذاشت می گوید: کشاورزان استان باید جهت جبران خشکسالی به سمت کشت محصولاتی بروند که آب کمتری مصرف می کنند.

کشت برنج در فارس با تأیید کارگروه آب استان

نماینده مردم مرودشت، پاسارگاد و ارسنجان در مجلس هم در ادامه با بیان اینکه کشت برنج در استان فارس با تأیید کارگروه آب استان انجام می شود می گوید: مناطقی در کشور وجود دارد که به دلیل نزدیکی در سر چشمه رودخانه ها بیش از ۱۰۰ سال است که در آن ها کشاورزان اقدام به کشت برنج می کنند.

وی با اشاره به اینکه مصوبه لغو ممنوعیت کشت برنج به مناطقی اطلاق می شود که از آب های سطحی استفاده می کنند، می افزاید: به عنوان مثال منطقه کامفیروز در شهرستان مرودشت میان دو سد قرار گرفته است و کشاورزان این منطقه جهت کشت برنج از آب سطحی استفاده می کنند نه آب های زیر زمینی.

جلال رشیدی کوچی در گفت و گو با ایلنا با اشاره به اینکه مصوبه لغو کشت ممنوعیت برنج برای کل کشور و  به معنی کشت برنج در تمام دشت منطقه مرودشت و بیضا و … نیست می افزاید: قطعا کارگروه آب در استان فارس به صورت تخصصی از میزان آب مناطق و سد درودزن اطلاع دارد.

کامفیروز مشکلی در تامین آب ندارد

وی با اشاره به اینکه دولت در سال های گذشته کشت برنج در کل کشور به استثناء دو استان شمالی مازندران و گیلان را ممنوع کرده بود می گوید: اگر چه  منطقه ای مانند کامفیروز مشکلی در تأمین آب ندارد،اما دولت کشت برنج را در این منطقه بدون کارشناسی ممنوع اعلام کرده بود.

انتهای پیام/