بهینه سازی مصرف انرژی در بخش خانگی هدف چین تا افق ۲۰۳۰
بهینه سازی مصرف انرژی در بخش خانگی هدف چین تا افق ۲۰۳۰

به گزارش پگاه خبر؛صرفه جویی در مصرف انرژی در بخش مسکونی و ساختمان‌ها یکی از کلیدی ترین فرصت‌ها جهت افزایش بهره وری انرژی محسوب می‌شود. کشور چین نیز به عنوان یکی از کشورهای پیشرو در بهینه سازی مصرف انرژی، چشم اندازی را برای سال ۲۰۳۰ در این زمینه تدارک دیده است. بر اساس بررسی‌های کارشناسان […]

به گزارش پگاه خبر؛صرفه جویی در مصرف انرژی در بخش مسکونی و ساختمان‌ها یکی از کلیدی ترین فرصت‌ها جهت افزایش بهره وری انرژی محسوب می‌شود. کشور چین نیز به عنوان یکی از کشورهای پیشرو در بهینه سازی مصرف انرژی، چشم اندازی را برای سال ۲۰۳۰ در این زمینه تدارک دیده است. بر اساس بررسی‌های کارشناسان چینی، در بین لوازم خانگی، بیشترین ظرفیت بهینه سازی مصرف انرژی مربوط به یخچال، فریزر و تلویزیون است و کشور چین برای بهره وری انرژی این سه کالا برنامه ویژه دارد. همچنین با وجود اینکه سیستم‌های گرمایشی سهم بالایی در مصرف انرژی دارند، ظرفیت این بخش برای بهینه سازی کمتر از دیگر بخش‌ها تشخیص داده شده است.

چین طی چند دهه اخیر که در مسیر رشد و توسعه اقتصادی قرار گرفته، برنامه ریزی‌ و راهبردهای متعددی را در راستای افزایش بهره وری مصرف انرژی به کار بسته است. به این دلیل که تامین امنیت در بخش انرژی و در قدم بعد افزایش بهره وری و بهینه سازی مصرف انرژی در بخش‌های خانگی، تجاری و صنعتی نقشی کلیدی در تضمین رشد و توسعه اقتصادی ایفا می‌کند.

برنامه ریزی چین در زمینه بهینه سازی مصرف انرژی در بخش خانگی

از همین رو این کشور سیاست‌های متعددی را جهت افزایش بهره وری انرژی تا افق ۲۰۳۰ اتخاذ و در دستور کار قرار داده است. صرفه جویی در مصرف انرژی در بخش مسکونی یکی از کلیدی ترین فرصت‌ها جهت افزایش بهره وری انرژی محسوب می‌شود. دلیل این امر نیز سهم بسزای بخش خانگی در مصرف انرژی نهایی است.

در نمودار ۱ ظرفیت بهینه سازی مصرف انرژی بر اساس مصرف نهایی نشان داده شده است.

طبق نمودار، صرفه جویی مصرف انرژی در لوازم خانگی بیشترین ظرفیت را در بین دیگر وسایل و تجهیزات انرژی بر در بخش خانگی دارد. پس از لوازم خانگی نیز، وسایل گرمایشی منازل از ظرفیت بالایی در کاهش مصرف انرژی برخوردارند.

در نمودار ۲ نیز ظرفیت صرفه جویی در مصرف انرژی در بخش خانگی بر اساس مصرف نهایی نشان داده شده است.

مشاهده می‌شود که در بین لوازم خانگی، بیشترین ظرفیت بهینه سازی مصرف انرژی مربوط به یخچال، فریزر و تلویزیون است. پس از آن نیز وسایل گرمایشی منازل همچون پمپ‌های حرارتی ظرفیت بالایی در بهینه سازی مصرف انرژی دارند.

سهم ۳۷ درصدی یخچال و فریزر از ظرفیت بهره وری انرژی بخش خانگی

لازم به ذکر است که سهم لوازم خانگی از مصرف انرژی در بخش خانگی، سهم عمده‌ای نیست اما ظرفیت کاهش مصرف انرژی و در پایین آوردن هزینه‌ها در این بخش تا افق ۲۰۳۰، از نقش به سزایی برخوردارند.

در نمودار ۳ نیز ظرفیت کاهش مصرف برق وسایل خانگی تا افق ۲۰۳۰ نشان داده شده است.

بر اساس این نمودار، سهم یخچال و فریزر از کاهش مصرف انرژی و کاهش هزینه‌های انرژی تا سال ۲۰۳۰ حدود ۳۷ درصد خواهد بود. پس از آن نیز سیستم‌های تهویه مطبوع همچون کولرهای گازی با ۲۴ درصد، ماشین لباسشویی با ۲۲ درصد، از بیشترین ظرفیت کاهش مصرف انرژی در بخش خانگی برخوردارند.

ظرفیت پایین سیستم‌های گرمایش منازل از بهینه سازی مصرف انرژی

گرمایش محیط دارنده بیشترین مصرف انرژی در بخش خانگی است. اما همانطور که در نمودارهای قبل مشاهده شد، طبق برآوردهای صورت گرفته تنها از ظرفیت ۲۶ درصدی در بهینه سازی مصرف انرژی تا سال ۲۰۳۰ برخوردار است. افزایش کارایی سیستم‌های گرمایش منازل مبتنی بر دیگ بخار از ۸۸ درصد تا ۹۹ درصد در سال ۲۰۳۰ می‌تواند نقش به سزایی در افزایش سهم تاسیسات گرمایش منازل از کل ظرفیت کاهش مصرف انرژی ایفا کند.

در نهایت ذکر این نکته مهم است که چین برنامه ریزی‌های گسترده‌ای با هدف افزایش حداکثری بهره وری انرژی در بخش خانگی تا افق ۲۰۳۰ در دستور کار خود قرار داده است. به عقیده کارشناسان، بهینه سازی مصرف انرژی در وسایل خانگی همچون یخچال، فریزر و تلویزیون‌ها می‌تواند گام مهمی در رسیدن به این هدف تا افق ۲۰۳۰ برای این کشور باشد.

انتهای پیام/