سازمان آب منطقه‌ای متولی انتقال خط دوم آب از سد درودزن به شیراز است
سازمان آب منطقه‌ای متولی انتقال خط دوم آب از سد درودزن به شیراز است

به گزارش پگاه خبر؛همیشه با شروع فصل گرما و ورود به تابستان زمزمه‌های کم‌آبی در نقاط مختلف کشور از جمله استان فارس که از استان‌های کم‌بارش نیز به حساب می‌آید، به گوش می‌رسد، معضلی که با گذشت سال‌ها هنوز هم گریبانگیر اقشار بسیاری از مردم به‌ویژه در روستاها و نقاط محروم کشور است. آب، مایه […]

به گزارش پگاه خبر؛همیشه با شروع فصل گرما و ورود به تابستان زمزمه‌های کم‌آبی در نقاط مختلف کشور از جمله استان فارس که از استان‌های کم‌بارش نیز به حساب می‌آید، به گوش می‌رسد، معضلی که با گذشت سال‌ها هنوز هم گریبانگیر اقشار بسیاری از مردم به‌ویژه در روستاها و نقاط محروم کشور است.

آب، مایه حیات و مایعی که بدون آن زندگی امکان‌پذیر نیست و مردم مشقت‌های بسیاری را در جهت تامین آن متحمل می‌شوند.

سال گذشته چه در سطح استان فارس و چه شهرستان شیراز در مقاطعی با مشکل قطع و یا کمبود آب مواجه بودیم، مشکلی که به نظر می‌رسد امسال با توجه به کاهش بارندگی‌ها و ادامه شدت بیشتری داشته باشد.

هنوز هستند بسیاری از روستاهایی که به دلایل مختلف آب‌رسانی نشده و با تانکرهای سیار آب‌رسانی می‌شوند، معضلی که با توجه به شیوع پر‌رنگ کرونا بسیار آسیب‌رسان است.

در کنار پیک چهارم کرونا که نیاز به مصرف آب و رعایت بهداشت را چند برابر می‌کند، فرا رسیدن ماه مبارک رمضان نیز به‌گونه‌ای منجر به افزایش مصرف آب می‌شود.

وقتی شاهد هستیم که در فصل زمستان با یک بارنگی گل‌آلود برای شستن وسایل نقلیه آب کم می‌آید، با شرایط فعلی و در اوج گرمای تابستان چه خواهیم کرد؟!

اگر چه قرار است افزایش میزان آب از چند کانال، به شبکه آبرسانی شهر شیراز تزریق شود اما بدون شک صرفه‌جویی در مصرف آب از اصولی است که نباید آن را نادیده گرفت.

مدیرت مصرف، مبحثی است که همیشه مطرح بوده و هر شخص می‌توان با اصلاح الگوی مصرف در خانه خود تا حد زیادی از بحرانی شدن شرایط پیشگیری کند.

در این راستا و به جهت یافتن پاسخ پرسش‌هایی با مضمون چاره‌اندیشی مسوولان آبفای استان و شهرستان، برای بهار و تابستان امسال گفتگو کردیم.

شیراز همواره با تنش آبی رو‌به‌رو است

مدیرعامل آبفا شیراز با اشاره به کمبود بارندگی در سال گذشته بر لزوم صرفه‌جویی در مصرف آب تاکید کرد.

بهمن بهروزی با بیان اینکه شیراز از شهرهایی است که همواره با تنش آبی روبه رو است، اظهار داشت: مدیریت مصرف، استفاده از مخازن جدید، حفر و تجهیز چاه‌ها کمک می‌کند تا در گرمای سال جاری بتوانیم شرایط را بهتر مدیریت کنیم.

وی با اشاره به شیوع کرونا و همچنین فرا رسیدن ماه مبارک رمضان که میزان مصرف آب را بالاتر می‌برد، گفت: بخش عمده‌ای از مصارف آب ما در فصل گرما که تقریبا از ابتدای خردادماه آغاز می‌شود، کولرهای آبی است که ۳۰ درصد مصرف‌کننده آب است، لذا نصب سایبان و سرویس کولرها می‌تواند در کاهش مصرف آب تاثیرگذار باشد.

بهروزی در ادامه به اضافه شدن ۶۰۰ لیتر آب از مخزن دوکوهک اشاره کرد و گفت: این حجم هنوز به بهره‌برداری نرسیده و نیازمند تهیه قطعاتی است که سفارش داده شده و به محض رسیدن تا یک ماه دیگر، کار را راه می‌اندازد.

مدیرعامل آبفا شیراز همچنین از تجهیز ده حلقه چاه  حفر شده خبر داد که به زودی و پس از تجهیز و برق‌رسانی به مدار وارد خواهند شد.

اعتبار انتقال خط دوم آب از درودزن تامین نشده است

مدیرعامل آب منطقه‌ای فارس اما در این راستا از تجربه شرایط بهتر در صورت پیش نیامدن اتفاق غیرمنتظره در سال جاری خبر داد.

دهقانی افزود: قبلا ۷۵۰ لیتر آب اضافه شده بود و برای تامین یک و نیم مترمکعب دیگر نیز به دنبال تامین اعتبار هستیم.

وی با بیان اینکه اعتبار شاید ابلاغ شده باشد اما تاکنون پولی به دست ما نرسیده است، گفت: ۱۳۰ میلیارد تومان جهت خرید لوله و در مجموع به ۱۸۰ میلیارد تومان اعتبار جهت انتقال خط دوم آب از سد درودزن مورد نیاز بوده که در سال ۹۹ به هیچ عنوان تامین نشده است.

دهقانی از وجود لوله‌های GRP که در حال حاضر آب را از دوکوهک به معالی‌آباد می‌آورند اشاره کرد و گفت: متاسفانه قطر این لوله‌ها کم است و امکان انتقال حجم مورد نظر از طریق این لوله‌ها وجود ندارد.

آب‌منطقه‌ای در زمینه انتقال آب کوتاهی می‌کند

این گفته‌ها در حالی است که نماینده مردم شیراز و زرقان کاهلی آب منطقه‌ای را دلیل عدم جذب اعتبار عنوان می‌کند و از تامین اعتبار لازم جهت انتقال خط دوم آب از سد درودزن سخن می‌گوید.

ابراهیم عزیزی اظهار داشت: سازمان آب منطقه‌ای متولی انتقال خط دوم آب از سد درودزن به شیراز است که برای این منظور ۶۰ میلیون متر مکعب تخصیص یافته و وارد مخازن دوکوهک شده و آماده ورود به رینگ شهری است.

وی با اشاره به اینکه اعتبار لازم برای این اقدام تامین شده است، گفت: پیگیری ما از سوی سازمان برنامه و بودجه نشان می‌دهد اعتبار تامین شده است اما آب منطقه‌ای پیگیری لازم را برای انجام کار ندارد بنابراین نیاز است تا قبل از گرم‌تر شدن هوا این اقدام پیگیری جدی شده و به نتیجه برسد تا در گرمای تابستان مشکلی پیش نیاید.

او همچنین در خصوص انتقال آب از خلیج فارس گفت: امروز با فعالان بخش خصوصی جلسه‌ای را خواهیم داشت تا موضوع انتقال آب از خلیج فارس حل شود.

عزیزی با بیان اینکه ۳۰۰ میلیون متر مکعب برای این منظور تخصیص گرفته‌ایم، گفت: اگر بخش خصوصی پای کار بیاید و همکاری کند، قطعا آب مورد نیاز را خریداری کرده و مشکلات تا حد زیادی برطرف می‌شود.

از این رو مدیریت مصرف آب و مواجه نشدن با شرایط حاد در مورد کم‌آبی نیازمند همت و همکاری همه جانبه تک تک ما مردم است تا با مصرف صحیح زمینه بروز مشکل را کاهش دهیم ضمن اینکه پیگیری جدی از سوی مسؤولان و انتقال حجم‌های آب تخصیص یافته تا پیش از گرم شدن جدی هوا می‌تواند تا حد زیادی راهگشا بوده و از بروز مشکلات جدی در فصل تابستان جلوگیری کند.

انتهای پیام/