زمینه همکاری تجاری و اقتصادی استان فارس وافغانستان وجود دارد
زمینه همکاری تجاری و اقتصادی استان فارس وافغانستان وجود دارد

به گزارش پگاه خبر؛دکتر عنایت الله رحیمی در دیدار سفیر افغانستان در ایران با بیان این که زبان، فرهنگ آداب و رسوم مشترک از مولفه های تقویت رابطه میان ملت ها است، اظهارداشت: انتظار می رود ارتباطات دوستانه میان دو کشور بیش از پیش تقویت شده و گسترش یابد و با وجود این که فراز […]

به گزارش پگاه خبر؛دکتر عنایت الله رحیمی در دیدار سفیر افغانستان در ایران با بیان این که زبان، فرهنگ آداب و رسوم مشترک از مولفه های تقویت رابطه میان ملت ها است، اظهارداشت: انتظار می رود ارتباطات دوستانه میان دو کشور بیش از پیش تقویت شده و گسترش یابد و با وجود این که فراز و فرودهای امنیتی و حضور بیگانگان مانع از افزایش مراودات است، امیدواریم شاهد ثبات و صلح دائمی در افغانستان باشیم.
نماینده عالی دولت تدبیر و امید در استان فارس با اشاره به این که بسیاری از نیروهای کارآمد افغانستان به دلایل مختلف نمی توانند به صورت مستقیم در خدمت پیشرفت کشورشان باشند و در ایران حضور دارند، تصریح کرد: امیدواریم با برقراری صلح و ثبات در افغانستان شاهد بازگشت نیروهای مهاجر به کشورشان باشیم و آن ها بتوانند در سازندگی و آبادانی افغانستان مشارکت کنند.
وی با بیان این که جمهوری اسلامی ایران همواره خود را در کنار ملت بزرگ افغانستان می بیند و در همه تنگناها به آن کشور کمک می کند، افزود: جمهوری اسلامی ایران هیچ چشمداشتی جز حسن همجواری و رعایت منافع طرفین ندارد.
استاندارفارس ادامه داد: افغانستان را کشوری دوست و برادر می دانیم و ملت بزرگ افغانستان را به عنوان مردمی رشید لایق و شایسته میدانیم که برا سرنوشت خود حاکم باشند و رهبران دو کشور در همین مسیر حرکت می کنند.

دکتر رحیمی با اشاره به این که زمینه های همکاری تجاری و اقتصادی فراوانی برای همکاری دولت ملت ایران و افغانستان وجود دارد، گفت: در زمینه های معدنی مانند معادن کانی فلزی و غیرفلزی و طبیعی و نیز در حوزه تولید کالاهای صنعتی و کشاورزی استان فارس ظرفیت های بسیار بالایی دارد و می تواند با کشور افغانستان همکاری های گسترده ای داشته باشد؛ همچنین در زمینه پزشکی و درمانی استان فارس یکی از قطب های پزشکی کشور محسوب می شود و مقصد درمانی بسیاری از شهروندان کشورهای حوزه خلیج فارس شیراز است و می توانیم پذیرای اتباع افغانستان نیز باشیم.

وی اظهارداشت: استان فارس به عنوان ایران کوچک از نظر اقلیمی چهار فصل بوده و به دلیل وجود حافظ و سعدی و خدمتی که ادبیات فارسی کرده اند شناسنامه ایران و فارسی زبانان محسوب می شود.

نماینده عالی دولت تدبیر و امید در استان فارس با تاکید بر این که از حقوق قانونی مهاجران افغانستانی دفاع می کنیم، گفت: انتظار می رود دولت افغانستان نظارت بیشتری بر تردد اتباع افغانستان داشته باشد؛ زیرا هم اکنون شاهد صدمات بسیار زیادی به اتباع غیرمجاز افغانستان در زمان ترددهای جاده ای هستیم.

استاندار فارس با بیان این که این استان با ۳۶ شهرستان و ۱۲۲ هزار کیلومتر وسعت پذیرای بیش از ۳۰۰ هزار نفر از اتباع افغانستان است، افزود: حدود ۱۵۰ هزار نفر از اتباع افغانستان در استان فارس دارای برخی مجوزها هستند و خدمات مختلف و متنوعی را از دولت جمهوری اسلامی ایران دریافت می کنند.

دکتر رحیمی با تاکید بر این که رفع مشکلات هویتی برخی ازفرزندان تباع افغانستان که دارای مادران ایرانی هستند در استان فارس در حال انجام است، تصریح کرد: دانش آموزان افغانستان هیچ تفاوتی با دانش آموزان ایرانی ندارند و مورد حمایت کامل آموزش و پرورش قرار دارند.

در این دیدار عبدالغفور لیوال سفیر جمهوری اسلامی افغانستان در ایران نیز با ابراز خرسندی از سفر به شیراز به عنوان مهر فرهنگ و ادب و تمدن ایران، از حمایت های دولت جمهوری اسلامی ایران نسبت به اتباع افغانستان تقدیر کرد و افزود: امیدواریم با برقراری صلح و آرامش در افغانستان شاهد بازگشت بسیاری از اتباع افغانستان به وطن خودشان باشیم.

انتهای پیام/