توسعه مشارکت‌های مردمی برای اصلاح و بازاجتماعی شدن مجرمان و حمایت از خانواده زندانیان
توسعه مشارکت‌های مردمی برای اصلاح و بازاجتماعی شدن مجرمان و حمایت از خانواده زندانیان

به گزارش پگاه خبر؛دبیر شورای راهبری ملی طرح شهید لاجوردی در سازمان زندان‌ها در حاشیه آغاز به کار این طرح در شیراز بیان کرد: ما باید به صورت «کدپستی به کدپستی» به رفع نیازهای جامعه بپردازیم؛ یعنی مشکلات تمام افراد محله‌های شهر خود را بدانیم و برای هر کدام از آنها راهکار ارائه دهیم کار […]

به گزارش پگاه خبر؛دبیر شورای راهبری ملی طرح شهید لاجوردی در سازمان زندان‌ها در حاشیه آغاز به کار این طرح در شیراز بیان کرد: ما باید به صورت «کدپستی به کدپستی» به رفع نیازهای جامعه بپردازیم؛ یعنی مشکلات تمام افراد محله‌های شهر خود را بدانیم و برای هر کدام از آنها راهکار ارائه دهیم کار اجتماعی به معنای کار محله‌محور است.

حسین یکتا، با تبیین ماهیت و اهداف این طرح جهادی کشوری در زندان‌ها، حرکت در راستای اجرای شاخ‌های طرح تحولی قوه قضائیه را مورد تأکید قرار داد و گفت: کلیت طرح تحولی قوه قضائیه ۲ رکن دارد؛ فناوری اطلاعات(it) و کار مردمی و مشارکت بیشتر مردم در امور است و این طرح در راستای سیاست‌های تحولی قوه قضائیه در زندان‌های کشور در حال اجرا است.

او افزود: از برنامه‌های این طرح، دعوت از اندیشکده‌ها و پژوهشکده‌های قوه قضائیه و کمک به پژوهش در زندان‌ها در راستای اجرای نتایج بهتر در این طرح است.

دبیر شورای راهبری ملی طرح شهید لاجوردی در سازمان زندان‌ها اظهار کرد: اولویت اصلی در فرآیندها، تدوین امور فرهنگی و تربیتی، ترویج فرهنگ کتابخوانی و توجه به سیره شهدا است که با حضور طلاب، روانشناسان، مددکاران، نیروهای انقلابی، جهادی و اندیشمندان اجتماعی در داخل زندان‌ها و زندگی با زندانیان اثرگذار خواهد بود.

یکتا اضافه کرد: بحث فضاسازی زندان‌ها به منظور ایجاد روحیه نشاط و شادی در بین زندانیان، توجه به ورزش با هدف سلامتی و تندرستی، انتقال دانش‌ها، کارآفرینی پایدار در درون و بیرون زندان در راستای گره گشایی مشکلات زندانیان و خانواده‌های آنان در این طرح مدنظر قرار دارد.

او با اشاره به نقش گروه‌های مردمی و جهادی در اجرای این طرح و ظرفیت استان فارس در این خصوص گفت: استان فارس از ظرفیت‌های بالقوه‌ای در حوزه خیرین در حوزه‌های مختلف برخوردار است و طی جلسه‌ای که با استانداری فارس برگزار شد همت ظرفیت‌های مردمی موجود، هدفمند و متمرکز می‌شوند.

دبیر شورای راهبری ملی طرح شهید لاجوردی در سازمان زندان‌ها خاطرنشان کذد: ما به گونه‌ای عمل می‌کنیم که زندانی را هوشمند و تمام رفتارش را مدیریت کنیم و آزادسازی زندانیان، بر مبنای رفتار آنان انجام می‌شود.

مدیرکل زندان‌های فارس نیز در این جلسه به بیان گزارشی از اقدامات گروه‌های جهادی و مردمی در زندان‌های استان با همکاری بسیج حقوقدانان، جامعه پزشکی و سپاه فجر استان پرداخت و گفت: در سال ۱۳۹۹ تعداد ۱۳۱ گروه جهادی شامل پزشکان، دندانپزشکان، هنرمندان، روحانیون و گروه‌های خیرین در زمینه‌های حمایتی، عمرانی و مشاوره‌های حقوقی در زندان‌های استان خدمات قابل توجه در حوزه‌های مختلف ارائه کردند.

اسحاق ابراهیمی افزود: در طرح سردار شهید سلیمانی، تعداد ۳۱۳ نفر زندانی غیرعمد از زندان آزاد شده و از این تعداد ۲۶۷ نفر غیرعمد و ۴۶ نفر عمد است و از ورود ۱۳۰ نفر به زندان جلوگیری شد.

او اضافه کرد: تعداد ۴۷۸ زندانیان جرایم غیرعمد توسط ستاد دیه از زندان‌های استان آزاد شده‌اند.

مدیرکل زندان‌های فارس افزود: با استفاده از ظرفیت خیرین و گروه‌های جهادی موفق به آزادی ۸۰۱ نفر از زندانیان جرایم عمد شدیم که به دلیل رد مال یا دیه در زندان به سر می‌بردند و حبس آنان در سال‌های گذشته به پایان رسیده بود.

انتهای  پیام/