به مناسبت اعیاد شعبانیه و نوروز ۱۱بازارچه به صورت همزمان افتتاح شد.
به مناسبت اعیاد شعبانیه و نوروز ۱۱بازارچه به صورت همزمان افتتاح شد.

به گزارش پگاه خبر؛اقتصاد استان فارس و شیراز از دیرباز بر پایه کشاورزی بوده است و کسب عناوین مختلف در حوزه کشاورزی در سطح ملی نشان از این واقعیت دارد که پایه اغلب فعالیت‌های اقتصادی در شیراز کشاورزی است. در این میان چند سالی است که بحث محصولات گواهی شده و ارگانیک وجود دارد و […]

به گزارش پگاه خبر؛اقتصاد استان فارس و شیراز از دیرباز بر پایه کشاورزی بوده است و کسب عناوین مختلف در حوزه کشاورزی در سطح ملی نشان از این واقعیت دارد که پایه اغلب فعالیت‌های اقتصادی در شیراز کشاورزی است.

در این میان چند سالی است که بحث محصولات گواهی شده و ارگانیک وجود دارد و مطرح می‌شود اما به واقع این محصولات چه تفاوتی با دیگر محصولات کشاورزی دارند. «محصول گواهی‌شده محصولی است که در آن باقیمانده سموم، آفت‌کش‌ها و عناصر سنگین و آلاینده از حد مجاز پایین‌تر است و از نظر تغذیه‌ای به اندازه کافی حاوی عناصر غذایی برای سلامت انسان و دام است».

این تعریفی است که وزارت جهاد کشاورزی درباره محصولات گواهی شده اعلام کرده و طبق آنچه جهاد کشاورزی استان فارس نیز اعلام کرده در طی چند سال گذشته طرح تولید و توزیع محصولات زراعی و باغی گواهی شده و کنترل قیمت این محصولات در بازار همواره محل بحث و نظر بوده است.

محمدمهدی غیاثی، رئیس دفتر سلامت غذا در جهاد کشاورزی فارس در آذرماه امسال از تولید ۶۰ هزار تن محصول گواهی شده در استان خبر داده و اعلام کرده که ۲۸ نوع محصول در استان فارس مسیر استانداردسازی را طی کردند.

همچنین طبق صحبت‌های وی طرح ارتقای سلامت و امنیت غذایی برای هشت محصول اصلی شامل پیاز، سیب زمینی، خیار گلخانه‌ای و خیار مزرعه‌ای، گوجه فرنگی مزرعه‌ای، گوجه فرنگی گلخانه‌ای، پرتقال، سیب درختی و هفت محصول متمم شامل برنج، سبزیجات برگی، هویج، کاهو، خربزه، هندوانه و نارنگی اجرا شده است.

غیاثی در همان زمان اعلام کرده که مشکلی در تولید محصولات گواهی شده وجود ندارد اما در بحث عرضه مشکلاتی وجود دارد. در همین راستا موضوع احداث بازارچه‌های ارائه و عرضه محصولات گواهی شده و ارگانیک همواره در جلسات پیرامون موضوع مطرح شده است.

این موضوع و کش‌ قوس‌های مربوط به آن ادامه داشت تا اینکه شورای شهر شیراز احداث بازارچه‌ها را مصوب و برای اجرا در اختیار شهرداری قرار داد. امروز در آستانه نوروز ۱۱ تعداد از این بازارچه‌ها به صورت همزمان افتتاح شد تا عرضه میوه را برای مردم در آستانه سال جدید تسهیل کند.

عبدالله مبشری، رئیس سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری شیراز در آئین افتتاح همزمان بازارچه‌های عرضه مستقیم محصولات کشاورزی اظهار داشت: مهم‌ترین عنصر در یک شهر پویا و زنده عنصر اقتصادی است که می‌تواند بر سایر عوامل تاثیر بگذارد به همین دلیل توجه به مشاغل شهری در حوزه مدیریت شهری بسیار مهم است.

 اشغال ۳۲۰ هکتار از فضای شهری توسط مشاغل مزاحم

وی با اشاره به اینکه  ۲۵ رده شغلی مزاحم در آئین‌نامه ساماندهی مشاغل تعریف شده و وظیفه ذاتی شهرداری این است که شهری با آسایش و رفاه و امنیت را فراهم کند، گفت: در حوزه ساماندهی مشاغل مزاحم سایت شهید خرم شکوه برای ساماندهی وسایط سنگین و نیمه سنگین با ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی در دست اقدام است.

رئیس سازمان ساماندهی مشاغل شهری شهرداری شیراز بیان کرد: سایت شهید منتظری نیز با ۴۲ واحد تکمیل شده و در ابتدای سال جدید بهره‌برداری می‌شود که ویژه بنکداران است.

به گفته مبشری براساس طرح مطالعاتی ۳۲۰ هکتار از شهر شیراز را مشاغل مزاحم اشغال کرده‌اند که شهرداری سایت ۳۰۰ هکتاری را برای ساماندهی این مشاغل در نظر گرفته، تملک و استعلامات انجام شده و بناست که مشاغل هم جنس در فاز به فاز این سایت قرار داده شود.

وی از طراحی سایت‌های مختلف برای مشاغلی همچون تیرچه بلوک، آهن فروشان، ماهی فروشان و مرغ فروشان محله دروازه خبر داد که در دست اقدام است و هم می‌تواند این مشاغل را ساماندهی کند و هم ارزش افزوده  و جهش به اقتصاد شهری  دهد.

 توسعه میدان مرکزی میوه و تره بار شیراز

رئیس سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری شیراز همچنین به اقدامات حوزه فرآورده‌های محصولات کشاورزی اشاره کرد و افزود: در حوزه فرآورده‌های کشاورزی نیز شهرداری اقداماتی داشته که توسعه میدان مرکزی میوه و تره بار از جمله آنها است.

مبشری با بیان اینکه طرح توسعه میدان مرکزی میوه و تره بار آماده است، از افزودن ۱۳۶ غرفه جدید به این عرصه خبر داد که هم فرایند خدمت‌رسانی به مردم شیراز و سایر شهرها را تسهیل می‌کند و هم عرضه میوه را ساماندهی می‌کند.

به گفته وی میدان مرکزی تره بار شیراز از میادینی است که فرااستانی عمل می‌کند و ساماندهی آن از اولویت‌های مدیریت واحد شهری است. مبشری همچنین احداث سردخانه را نیاز شهر اعلام کرد که هم برای پدافند غیرعامل و هم تنظیم بازار از ضروریات است و در بودجه ۱۴۰۰ نیز دیده شده است.

 افتتاح ۱۱ بازارچه عرضه محصولات گواهی شده در آستانه نوروز

به گفته رئیس سازمان ساماندهی مشاغل شهری شیراز  احداث ۲۲ بازارچه در ۱۱ منطقه مصوبه شورای شهر است که در فاز اول ۱۶ بازارچه احداث شده و به مناسبت اعیاد شعبانیه و نوروز ۱۱ بازارچه به صورت همزمان افتتاح شد.

براساس آنچه مبشری در این مراسم اعلام کرد ۳۰۰ میلیارد برای تملک این بازارچه‌ها و  ۱۰ میلیارد نیز برای احداث بازارچه‌ها هزینه شده و هدف این بازارچه‌ها عرضه میوه تنظیم بازار و سالم برای مردم است.

 داشتن نگاه نرم‌افزاری به توسعه شهر

علی ناصری، رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر شیراز نیز در این مراسم از دغدغه شورای شهر برای انسان محوری و داشتن نگاه نرم افزاری به توسعه شهر سخن گفت. به گفته وی این موضوع در کنار داشتن مدیریت واحد شهری همواره در تصمیمات شورا مدنظر بوده است.

به گفته رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر شیراز ۲۲  بازارچه محصولات گواهی شده نیز از جمله این تصمیمات است تا مردم دسترسی آسانی به محصولات سالم داشته باشند و البته ابتدای یک راه طولانی است.

وی اطلاع‌رسانی و تبلیغ را در این زمینه امری مهم اعلام کرده چراکه در این صورت است که مردم می‌توانند در جریان فروش این محصولات قرار بگیرند.

انتهای پیام/