شهرداری قدمی برای سنجش هوای شیراز برنداشته است
شهرداری قدمی برای سنجش هوای شیراز برنداشته است

به گزارش پگاه خبر، آلودگی هوا یکی از بحران مهم پیش روی انسان ها است که با افزایش روند شهرنشینی و توسعه صنعتی و به تبع آن استفاده حداکثری از منابع آنهم در شهرهای بزرگ شدت بیشتری یافته است. زنگ خطر آلودگی شیراز که به داشتن آب و هوایی مطبوع شهره خاص و عام است، […]

به گزارش پگاه خبر، آلودگی هوا یکی از بحران مهم پیش روی انسان ها است که با افزایش روند شهرنشینی و توسعه صنعتی و به تبع آن استفاده حداکثری از منابع آنهم در شهرهای بزرگ شدت بیشتری یافته است.

زنگ خطر آلودگی شیراز که به داشتن آب و هوایی مطبوع شهره خاص و عام است، چندی پیش به صدا درآمد تا حواس مسئولین بیش از گذشته معطوف به این حوزه مهم و حیاتی شود. موضوعی که در صورت سهل انگاری می تواند اثرات جبران ناپذیری را برای آحاد مردم مرکز استان بزرگ فارس آن هم در شرایطی که معلوم نیست تا چه مدت با بیماری سخت کرونا درگیر باشیم، داشته باشد.

به منظور حفظ سلامت و حیات سالم افراد، حق برخورداری از محیط زیست سالم و هوای پاک از حقوق اصلی جامعه بر اساس اصل پنجاهم قانون اساسی و منشور حقوق شهروندی است که طبق شاخصی به نام AQI مورد بررسی قرار می گیرد.

شاخص AQI بر اساس ۰ تا ۵۰ هوای پاک، ۵۰ تا ۱۰۰ هوای متوسط، ۱۰۰ تا ۱۵۰ هوای ناسالم برای گروه‌های حساس، ۱۵۰ تا ۲۰۰ هوای ناسالم برای عموم مردم، ۲۰۰ تا ۳۰۰ هوای بسیار ناسالم و بالاتر از ۳۰۰ هوای خطرناک طبقه بندی می شود.

مهم‌ترین عوامل آلوده کننده هوای کلانشهر شیراز

معاون نظارت و پایش محیط زیست استان فارس با اشاره به اینکه برای سنجش آلودگی هوا باید چندین پارامتر را اندازه گیری کرد، اظهار داشت: کربن، اکسیدهای نیتروژن، اوزون، ذرات کمتر از ۲.۵ میکرون و ذرات اکسیدهای گوگرد جز اصلی‌ترین پارامترهای آلایندگی هوا هستند که اندازه گیری می شوند.

وی با بیان اینکه هر کدام از پارامترهای آلایندگی هوا که از حد مجاز فراتر برود، شاخص اصلی آلودگی خواهد بود، تصریح کرد: مطابق تجربه و طی اندازه‌گیری سالهای گذشته، ذرات کمتر از ۲.۵ میکرون عامل اصلی آلودگی در اغلب شهرها هستند.

قاسم نهاوندی با بیان اینکه منظور از ذرات، ذرات گرد و غبار می باشد، توضیح داد: ذرات تا حدود ۱۰ میکرون، توسط مخاط مجاری تنفسی جذب شده و مانع از ورود آن به ریه می شوند اما اگر این ذرات از ۲.۵ میکرون کمتر شدند، می تواند از مخاط مجاری تنفسی رد شده و وارد ریه شود که خطر زیادی را برای سلامت انسان به همراه خواهد داشت.

به گفته وی تردد خودرو، وزش باد در محل هایی که گرد و غبار وجود دارد، صنایع آلوده کننده هوا و ذراتی که از کشورهای همسایه وارد کشور می شود، در میزان ذرات هوا تاثیرگذار است.

این مسئول با اشاره به مشخص شدن سیاهه انتشار شهر شیراز که در آن سهم منابع آلاینده برای این کلانشهر ذکر شده، منابع متحرک یعنی خودروها و وسایل نقلیه همچون اتوبوس و تاکسی بیشترین سهم در آلوده کردن هوای شیراز را دارند.

وی در ادامه از واحدهای صنعتی به عنوان عامل مهم دیگر در آلوده کردن هوای شیراز نام برد و گفت: در شیراز چهار واحد بزرگ صنعتی داریم که کارخانه ریشمک به طور کامل از شهر خارج شده، کارخانه پشم شیشه در حال خروج می باشد و در همین حین نیز یک سیستم فیلتراسیون بسیار قوی ایجاد کرده، کارخانه سیمان فارس یک سیستم فیلتر بر سر راه خروجی قرار داده که خروجی آن در حد استاندارد شده و واحد اصلی آلاینده کارخانه روغن نباتی که بو و آلودگی ایجاد می کرد، تعطیل شده است.

برخلاف سایر کلانشهرها، شهرداری شیراز هنوز به سنجش هوای شهر ورود نکرده است

معاون سازمان محیط زیست استان فارس با اشاره به تبصره سه ماده سه قانون هوای پاک بیان کرد: به صراحت در قانون از سازمان محیط زیست، دانشگاه علوم پزشکی، اداره هواشناسی و شهرداری ها به عنوان ارگان‌های اصلی در موضوع پایش و سنجش کیفیت هوا یاد کرده است.

وی با بیان اینکه برای سنجش میزان گازهای محیطی و آلوده کننده و ذرات، دستگاه هایی با برندهای داخلی و خارجی وجود دارد، بیان داشت: در حال حاضر در کلانشهر شیراز تنها سه ایستگاه سنجش کیفیت هوا در میدان امام حسین(ع)، دروازه کازرون و کارخانه سیمان نصب شده است.

نهاوندی با بیان اینکه سه ایستگاه برای شهر بزرگی همچون شیراز کافی نیست، گفت: طبق برآوردهای ما تعداد ایستگاه های سنجش کیفیت هوا در شیراز باید ۱۱ دستگاه باشد.

وی با اشاره به نقش پررنگ شهرداری سایر کلانشهرها در سنجش کیفیت هوا خاطرنشان کرد: ۳۰ ایستگاه از ۴۴ ایستگاه تهران، ۱۰ ایستگاه از ۲۳ ایستگاه مشهد و ۹ ایستگاه از ۲۳ ایستگاه سنجش کیفیت هوای اصفهان متعلق به شهرداری آن شهرها بوده و ضمن نصب و راه اندازی آن، هزینه های سالانه آن را نیز متقبل می شوند

این مسئول با ذکر اینکه تاکنون شهرداری کلانشهر شیراز ورودی به حوزه سنجش کیفیت هوای شهر نداشته، تصریح کرد: رایزنی هایی با مسئولان شهرداری شیراز صورت گرفته و انتظار می رود که با همکاری و همراهی آنان تعداد ایستگاه های شیراز را افزایش داده تا بتوانیم میزان غبار و آلودگی هوای شهر را به صورت دقیق داشته باشیم.

روند نزولی کیفیت هوای شیراز

وی در خصوص وضعیت آلودگی هوای شیراز طی چند سال گذشته متذکر شد: طبق سنجش هایی که به طور مداوم ایستگاه های ما در سطح شیراز انجام می دهند، تقریبا تعداد روزهای پاک شیراز از ۹۵ کاهش داشته و تعداد روزهای قابل قبول و سالم که در بازه ای بین ۵۱ تا ۱۰۰ بوده، افزایش داشته ایم.

معاون نظارت و پایش محیط زیست استان فارس ادامه داد: روزهای ناسالم برای گروه های حساس تقریبا آن چنان تفاوتی در طی این چند سال نداشته اما به لطف خدا امسال و سال گذشته هیچ روز ناسالمی برای تمام گروه ها را تجربه نکردیم، اتفاقی که در سال ۹۷ طی ۶ روز در شیراز رقم خورده بود و حتی یک روز بسیار ناسالم را داشتیم که عدد شاخص AQI ما از ۳۰۰ نیز فراتر رفته بود.

وی با اشاره به اینکه وضعیت کیفیت هوای شیراز در لب مرز می باشد، بیان کرد: یعنی اگر مراعات نکرده و به مسائل زیست محیطی به ویژه آلودگی هوا حساس نباشیم، چه بسا روزهای ناسالم برای گروه های حساس و حتی برای تمام گروه ها افزایش یابد و مشکلات بسیاری برای شیراز همانند اهواز، تهران و مشهد حادث شود.

راهکارهای کاهش آلودگی هوای شیراز

نهاوندی در ادامه به راهکارهای کاهش آلودگی هوا پرداخت و با بیان اینکه پارامترهای بسیاری در کاهش آلودگی هوا نقش دارند، تصریح کرد: یکی از شانس های بزرگ شیراز که باید قدر آن دانسته شده و مراقبت های بیشتری از آنها صورت پذیرد، وجود باغاتی است که در شهر شیراز به ویژه در غرب شیراز است و نگهداری و حتی افزایش این باغات می تواند در کیفیت هوای شیراز بسیار موثر باشد.

وی سوخت مناسب را عامل دیگر ماهش آلودگی هوا بیان کرد و گفت: توزیع سوخت مناسب از دیگر مسائل مهم برای جلوگیری از آلودگی هوا می باشد.

این مسئول اضافه کرد: ما از سوخت های بعضی جایگاه ها نمونه برداری کرده و کیفیت آنها را مورد سنجش قرار دادیم که در برخی موارد سوخت ها از کیفیت لازم برخوردار نبوده و باعث افزایش آلودگی هوا می شوند و این موضوع حساسیت بیشتر  شرکت پخش فرآورده های نفتی را طلب می کند.

وی همچنین گفت: برخی از واحدهای صنعتی که در سطح شهر شیراز وجود دارند و می توانند عامل ایجاد آلودگی باشند، در برنامه انتقال و خروج از شهر قرار داده ایم.

نهاوندی مطرح کرد: تردد خودروهای تک سرنشین تاجایی که میسر است کاهش پیدا کند که البته با توجه به بیماری کرونا نمی توان توصیه استفاده همه از وسایل حمل و نقل عمومی را داشته باشیم.

وی افزود: زیرساخت لازم برای وسایل حمل و نقل عمومی باید آن چنان فراهم شود که مردم برای استفاده از آنها ترغیب گشته و از خودروهای خود جهت سفرهای درون شهری استفاده ننمایند.

معاون سازمان محیط زیست فارس با بیان اینکه معاینه فنی خودروها به ویژه عملکرد موتور خودرو می تواند در کاهش آلودگی هوا بسیار موثر باشد،  متذکر شد: موارد مطرح شده می تواند علاوه بر اینکه آلودگی را افزایش نداده، در کاهش آن نیز موثر باشد.

وی با اشاره به نقش مهم و تاثیرگذار اصحاب رسانه در مباحث محیط زیستی و فرهنگسازی در سطح جامعه، تصریح کرد: مردم رکن اصلی و اساسی در حل مسائل و مشکلات زیست محیطی هستند.

نقش آفرینی عمومی برای کاهش آلودگی هوا

 مسائل و موضوعات محیط زیستی نیازمند عزم همگانی داشته و کمک به کاهش آلودگی هوا نیز از این قاعده مستثنا نمی باشد. همه شهروندان شیرازی در کنار مسئولان و متولیان مربوطه باید تلاش کنند عوامل افزایش آلودگی هوا را در شیراز که در لب مرز آلودگی می باشد، به حداقل رسانده و با توسعه فضای سبز به ویژه باغات زمینه کاهش آلودگی هوا را میسر کنند تا همچون دوسال اخیر حداقل هیچ روز ناسالمی برای تمامی گروه ها نداشته باشیم.

انتهای پیام/