توسعه زیرساختهای حمل و نقل در اوکراین با هدف افزایش بهره وری انرژی
توسعه زیرساختهای حمل و نقل در اوکراین با هدف افزایش بهره وری انرژی

اوکراین طی سال‌های اخیر «برنامه اقدام ملی بهره وری انرژی» خود را طراحی و در دستورکار قرار داده است. یکی از مهم‌ترین بخش های اقتصاد اوکراین که در این طرح برای بهره وری انرژی مورد توجه قرار گرفته، بخش حمل و نقل است. این بخش درحال حاضر حدود ۱۰ درصد از مصرف انرژی اوکراین را به خود اختصاص داده و این کشور در تلاش است با اتخاذ راهکارهای بهبود بهره وری همچون استفاده از سوخت‌های جایگزین، مصرف انرژی در این بخش را کاهش دهد.

به گزارش پگاه خبر؛یکی از مهمترین ارکان توسعه اقتصادی در هر کشور، توسعه زیرساخت در بخش حمل و نقل است. بسیاری از بخش‌های حیاتی در کشورها مثل بخش اقتصادی شامل تولید و صادرات، وابستگی معناداری به بخش حمل و نقل دارد. اوکراین نیز جهت نیل به سمت توسعه اقتصادی، استراتژی مهمی تحت عنوان «برنامه اقدام ملی بهره وری انرژی» را منتشر کرده است. توسعه زیرساخت بخش حمل و نقل با هدف افزایش بهره وری در این بخش از مهمترین موارد عنوان شده در این برنامه به شمار می‌رود.

توسعه زیرساخت در بخش حمل و نقل با هدف افزایش بهره وری انرژی

توسعه حمل و نقل ریلی، جاده‌ای و آبی اصلی ترین بخش‌ها در توسعه زیرساخت به شمار می‌رود که هر کشور مطابق با استراتژی و برنامه مختص خود به توسعه هر کدام از این بخش‌ها اقدام می‌کنند. افزایش بهره وری انرژی و به تبع آن توسعه اقتصادی، از مهمترین اهداف در توسعه حمل و نقل محسوب می‌گردد.

اوکراین از حیث برخورداری از زیرساخت‌های توسعه یافته در حمل و نقل ریلی و آبی در جایگاه خوبی در میان دیگر کشورهای اروپایی قرار دارد. این کشور از نظر داشتن طول شبکه راه آهن، در اروپا در جایگاه دوم قرار دارد. همچنین این کشور دارای ۱۸ بندر در دریای سیاه، دریای آزوف و رودخانه دانوب است. اوکراین همچنین از منظر ترانزیت حمل و نقل، به دلیل موقعیت جغرافیایی آن که به عنوان پلی بین آسیا و اروپا شناخته می‌شود، در بالاترین سطح در دنیا قرار دارد.

توسعه ناکافی بخش حمل و نقل اوکراین

به گفته یک مسئول اوکراینی، توسعه زیرساخت حمل و نقل در این کشور با اینکه طی سال‌های اخیر روند رو به رشدی داشته است، اما همچنان به هیچ وجه جوابگوی موقعیت استراتژیک این کشور نیست. کیفیت خدمات حمل و نقل و افزایش بهره وری انرژی در این بخش میبایست در دستور کار جدی دولت اوکراین قرار بگیرد. همچنین به گفته وی، شاخص بهره وری انرژی اوکراین در موقعیت مطلوبی قرار ندارد و میبایست با توسعه فناوری‌ها از جمله استفاده از سوخت‌های جایگزین، به دنبال کاهش هر چه بیشتر وابستگی بخش حمل‌ونقل به سوخت‌های فسیلی و افزایش شاخص بهره وری انرژی در این کشور بود.

وابستگی معنادار سبد سوخت بخش حمل و نقل به سوخت‌های فسیلی

در نمودار ذیل، تنوع سبد سوخت مصرفی بخش حمل و نقل در اوکراین نشان داده شده است.

همانطور که مشاهده می‌شود، سهم سوخت‌های فسیلی همچون دیزل، بنزین و گاز طبیعی از سبد سوخت بخش حمل و نقل اوکراین، حدود ۹۳ درصد است. از این میان، ۷۹ درصد از بنزین، ۱۶ درصد گازوییل و ۱ درصد نیز از گاز مایع(LNG) به عنوان سوخت مصرفی استفاده می‌شود. سهم خودروهای دوگانه سوز که از بنزین-گاز طبیعی و یا گازوییل-گاز استفاده می‌کند نیز حدود ۳.۷ درصد است. همچنین خودروهای هیبریدی-برقی نیز حدود ۷ درصد از سبد سوخت مصرفی را به خود اختصاص داده است.

افزایش سهم بخش حمل و نقل از سبد انرژی مصرفی نهایی

طبق آمار منتشر شده از سوی آژانس بین‌المللی انرژی(IEA)، سهم حمل و نقل از انرژی مصرفی نهایی در اوکراین در حدود ۱۰.۳ درصد است. بعلاوه در برنامه ملی بهره وری انرژی اوکراین بر کاهش مصرف انرژی در حمل و نقل از طریق ایجاد زیرساخت‌های لازم و همچنین افزایش سهم سوخت‌های جایگزین تاکید شده است. همچنین افزایش سهم لوکوموتیوهای برقی در حمل ونقل ریلی در اوکراین، در دستور کار جدی این کشور قرار دارد. لازم به ذکر است در حال حاضر سهم لوکوموتیوهای برقی در بخش ریلی این کشور حدود ۱۸ درصد است که روند رو به رشد آن طی سال‌های اخیر نسبت به سال ۲۰۰۶ کاهش داشته است.

انتهای پیام/