فعل توانستن را برای کسب مجدد عنوان پایتخت کتاب صرف کنیم
فعل توانستن را برای کسب مجدد عنوان پایتخت کتاب صرف کنیم

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس با اشاره به موفقیت این استان در کسب عنوان پایتختی کتاب، خواستار همکاری و همراهی بخش‌های دولتی و غیردولتی برای کسب مجدد این عنوان در دوره جدید انتخاب پایتخت کتاب ایران شد.

به گزارش پگاه خبر؛صابر سهرابی گفت: طی ۲ سال گذشته، با هماهنگی، همکاری و کوشش همه نهادهای دولتی، نیمه دولتی و غیردولتی به ویژه شهرداری‌های شیراز، صدرا و اوز، فارس موفق به کسب عنوان پایتختی کتاب برای سه شهر شده است.

او این موضوع را نشان دهنده فرهنگ والای مردم فارس و ثمربخشی تلاش‌ها برای نهادینه کردن کتابخوانی در فارس دانست و گفت: در یک سال گذشته و با توجه به وجود بیماری کرونا، گعده‌های کتابخوانی در فارس عمدتا بر بستر فضای مجازی و بعضا به شکل حضوری و با رعایت پروتکل‌ها، برگزار شده است.

سهرابی با اشاره به قابلیت‌های استان فارس به لحاظ تعدد قومیت‌ها، پیروان مذاهب و ادیان الهی و حضور و فعالیت هنرمندان و فرهنگوران و انجمن‌های فرهنگی و ادبی مختلف، گفت: کتاب پلی مطمئن برای رسیدن به جامعه‌ای آرام، شاداب، گفت و گو محور و سرزنده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس خواستار همکاری، هم‌گامی و هماهنگی همه دستگاه‌های دولتی و سازمان‌های مردم‌نهاد و تشکل‌ها و انجمن‌ها برای تسریع در رسیدن این استان به قله دانایی شد و گفت: کسب این نشان برای فارس وظیفه‌ی همه ما محسوب می‌شود.

دبیر شورای فرهنگ عمومی استان فارس گفت: ایـن برنامه، ایده کشوری و بومی، بر پایه نیازها، توانایی‌ها و ظرفیت‌های بالفعل و بالقوه سراسر کشور، برنامه‌ریزی و برگزار می‌شود و براساس آن هر سـال شـهری با بررسی پویایی و برنامه‌هایی که در زمینه ترویج و توسعه کتابخوانی دارند و اجرا کرده‌اند، عنوان پایتختی کتاب را کسب می‌کند.

سهرابی گفت: ایـن گزینش اگرچه از پنجره فرهنگ‌سازی و نهادینه کردن کتابخوانی انجـام می‌شود، تمرینی برای مشارکت‌جویی، تمرکززدایـی، توجـه به ‌نظام برنامه‌ریزی و تدویـن برنامه‌های بلندمدت فرهنگـی در سـطوح محلی است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد فارس گفت: برنامه‌های هر شهر در زمینه ترویج کتاب‌خوانی که با همکاری دستگاه‌ها و نهادهای دولتی و غیردولتی تدوین و با امضای شهردار و رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آن شهر ارائه می‌شود، قابلیت شرکت در طرح پایتخت کتاب ایران را دارد.

سهرابی از فرمانداران، بخشداران، شهرداران، رؤسای فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان‌ها و همه کنش‌گرانی فرهنگی و هنری کتاب‌خوانی درخواست کرد که در این راستا تلاشی همدلانه را در دستور کار قرار داده و با ارتقاء فرهنگ کتاب‌خوانی، بار دیگر برای ماندگار کردن عنوان پایتخت کتاب، در فارس کوشش کنند.

انتهای پیام/